KLM en Transavia stoppen met bagageservice Luggo2 min leestijd

Toestellen van KLM en Transavia op Schiphol (Bron: KLM)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM en Transavia stoppen per 31 december 2023 de samenwerking met de bagageservice van Luggo. Door deze samenwerking is het mogelijk om je bagage thuis op te laten halen zodat je het niet mee hoeft te nemen naar de luchthaven.

Voor het meenemen van ruimbagage bij KLM en Air France moet je de komende weken een hoogseizoentoeslag van 5 euro betalen. Meer informatie over deze verhoging kun je hier vinden op InsideFlyer.

KLM en Transavia stoppen met Luggo

KLM is afgelopen juni een pilot gestart met Luggo. Eind oktober is de samenwerking verder uitgebreid waardoor de service beschikbaar is voor bijna alle KLM bestemmingen. De enige uitzondering zijn de vluchten naar de Verenigde Staten.

De service van Luggo is nog tot het eind van dit jaar beschikbaar voor passagiers van KLM en Transavia. Voor passagiers die met KLM reizen moet de vlucht starten vanaf Amsterdam Airport Schiphol. Voor passagiers van Transavia kan de reis starten vanaf Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport of Rotterdam The Hague Airport.

Passagiers die gebruik willen maken van de service om de bagage thuis op te laten halen kunnen dit reserveren via Luggo. Dit bedrijf checkt de koffer thuis in en brengt het vervolgens naar de luchthaven. Hierdoor hoef je de bagage niet mee te nemen naar de luchthaven en kun je bij aankomst op de luchthaven direct doorlopen naar de veiligheidscontrole. Na afloop van de vlucht kun je de bagage ophalen van de bagageband.

KLM voegt de Augmented Reality handbagage check aan nog een app toe.

Kosten voor het ophalen van de bagage

De kosten voor de bagageservice zijn afhankelijk van de ophaalplaats. Zo is een koffer ophalen in Eindhoven duurder voor een vlucht vanaf Amsterdam Airport Schiphol dan een koffer ophalen in Amsterdam. Voor een reis naar Helsinki ben je bijvoorbeeld €37,95 kwijt als je de koffer op laat halen in Amsterdam. Een tweede koffer kun je op dit moment gratis laten ophalen. De service is niet beschikbaar op de waddeneilanden.

Om gebruik te maken van de bagageservice moet je zelf online inchecken bij KLM of Transavia. Tot twee dagen voor vertrek kun je de service boeken. Je hebt tot drie dagen voor vertrek de mogelijkheid om het kosteloos te annuleren. De bagageservice is alleen beschikbaar voor de standaardhoeveelheid bagage volgens het aangekochte ticket. Afwijkende of extra bagage moet je zelf meenemen naar de luchthaven.

Er zijn echter wel een aantal voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de service. Zo moet je zelf online inchecken. De service is te boeken tot twee dagen voor vertrek en kan tot 72 uur voor vertrek kosteloos worden geannuleerd. De service is niet beschikbaar voor handbagage. Het is alleen mogelijk om de service te boeken voor de standaardhoeveelheid bagage volgens de ticketvoorwaarden. Neem je extra bagage mee of heeft het een afwijkend formaat, dan moet je dit zelf meenemen naar de luchthaven.

KLM Premium Comfort cabine

Afbeeldingen ©KLM/Transavia

Reacties

  1. Van Gooiland zegt

    Het is niet echt zinvol om eerst te melden dat de betreffende service over een paar weken al niet meer wordt aangeboden, om vervolgens toch uitgebreid en in detail uit te gaan leggen hoe het nu precies werkt. Wie heeft daar nou wat aan?

    Ik kan mij overigens niet voorstellen dat de belangstelling voor Luggo groot was. Niet alleen moet je een fors bedrag neertellen, je moet ook nog eens thuis zitten wachten tot iemand de koffer(s) op komt halen. Hoogstwaarschijnlijk op een tijdstip dat het Luggo goed uitkomt, en niet de klant.

      • Christian zegt

        Dit is verre van waar, geen aannames doen over iets waar je niets van weet. Onze bloggers schrijven in hun vrije tijd naast hun eigen baan en krijgen zeker niet per woord betaalt.

    • Dan1 zegt

      Exact. Voor de gein eens aangevraagd. Ze konden de week erop op zijn vroegst langskomen. Dat is natuurlijk niet werkbaar, dat je je koffers met al je toiletspullen een week vooruit stuurt. Idealiter is dat 1 dag of op de dag van vertrek, maar dat kan Luggo natuurlijk nooit waarmaken.

      Ik zou het interessanter vinden om te weten te komen, wat de reden is voor het stopzetten van de samenwerking. En inderdaad, hoe aannemelijk is het dat mensen in de komende 20 dagen nog van deze service gebruik gaan maken…

    • jeroen zegt

      Helaas heb er 1x gebruik van gemaakt en het is gewoon perfect. Kosten vielen mee en geen gezeul met koffers.
      Grappige was dat de wagen tot de nok toe vol zat dus animo was er wel degelijk

  2. Louise zegt

    IK heb het vaak gebruikt en het was echt ideaal!
    Geen gesjouw en zo door naar security met een tijdslot en binnen 10 min binnenSuper jammer dat het stopt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *