Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Ondanks het zeer beperkt aantal vluchten dat Schiphol nu verwerkt blijft de luchthaven werken aan vernieuwingen en innovatie. Eerder schreven we al over de taxibot die Schiphol testte. Nu kondigt de nationale luchthaven aan te gaan testen met een autonome voertuigen voor de bagageafhandeling. Samen met KLM Ground Services en Smart Airport Systems wil Schiphol kijken hoe zelfrijdende voertuigen geïntegreerd kunnen worden in de rest van het verkeer op het vliegveld.
Proef
Voordat de zelfrijdende voertuigen daadwerkelijk gaan rijden moet er natuurlijk eerst getest worden. Op dit moment is het de bedoeling dat de voertuigen gedurende acht weken gaan rijden. De test start in een afgebakend gebied waar het bagageproces is nagebootst. Voor deze proef werkt Schiphol o.a. samen met Smart Airport Systems en KLM Ground Services.
Middels allerlei sensoren en slimme software weer het voertuig welke route te nemen. Ook kan het voertuig zelfstandig reageren op ander verkeer. Niet geheel onbelangrijk: de autonome bagagewagen kan ook verkeersborden herkennen. De huidige test gaat om de airside verkeersdeelname. Het zelfsturende voertuig wordt door een chauffeur overgenomen zodra het voertuig bij het vliegtuig aankomt. De laatste manoeuvres doet dus de chauffeur.
Schoon, slim en autonoom
Schiphol gebruikt de resultaten en ervaringen van de test om te kijken of er in de toekomst meer inzet van autonome voertuigen mogelijk is. Mede met het oog op de ambitie van Schiphol om een electric city te worden is de verwachting dat deze voertuigen in de toekomst een elektrische aandrijving krijgen. De luchthaven streeft naar ‘schoon, slim en autonoom’.
De komende jaren zal er airside in ieder geval nog veel gaan veranderen. Schiphol stelt dat ‘… in 2050 de dagelijkse werkzaamheden op het platform bij de luchthavens aanzienlijk zijn veranderd’. In het programma ‘Autonomous Airside Operations’ staan nog veel meer innovaties gepland de komende jaren. Schiphol stelt overigens dat de vernieuwingen niet ten koste gaan van banen. Er is met deze technologie altijd behoefte aan medewerkers die in kunnen springen als het proces anders verloopt dan verwacht. Schiphol werkt daarom veel samen met home carrier KLM.
Peter Lee zegt
Zelfrijdende voertuigen voor de bagageafhandeling ?? Dat wordt een drama met als gevolg lange rijen voor de bagage banden , bagage in het verkeerde vliegtuig. wie kan zich de passagiers karretjes op P3 nog herinneren? Die stonden vaker stil dan dat je er wat aan had.