Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Deze week heeft de Lufthansa Group een grote investering in ITA Airways bekend gemaakt. Lufthansa bezit straks 41% van de aandelen van ITA, met de optie om de resterende aandelen ook te kopen. Op dit moment zijn die nog in het bezit van de Italiaanse staat. Gaat ITA onder de vleugels van de Duitsers opbloeien tot een winstgevende maatschappij?
Air France-KLM vs. Lufthansa Group
De Italiaanse overheid zal opgelucht ademhalen nu er een commerciële partij is gevonden die definitief een grote investering in ITA Airways wil doen. Eerder lieten Air France-KLM en Delta ook al hun (gezamenlijke) interesse blijken, maar de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie en de Amerikanen lieten een eventuele overname uiteindelijk varen. De verbeterde concurrentiepositie van deze airlines zou overigens een zorg zijn van de mededingingsautoriteiten. Dat maakte de weg vrij voor Lufthansa Group om de onderhandelingen voort te zetten. En met succes, zo blijkt uit berichtgeving van Lufthansa Group zelf.
ITA nu onderdeel van Lufthansa Group
Deze week maakte Lufthansa Group bekend een investering van € 325 miljoen te doen in ITA Airways. Dit staat gelijk aan 41% van de aandelen. Lufthansa heeft zelfs de optie bedongen om de resterende aandelen ook te kopen van de Italiaanse staat. Maar of en wanneer dit gaat gebeuren is niet bekend gemaakt. De laatste contractonderhandelingen zijn overigens nog gaande, maar die zouden snel afgerond moeten worden.
Door aankoop van de aandelen krijgen de Duitsers meteen een dikke vinger in de pap. Zodra alles is goedgekeurd wordt ITA toegevoegd als 5e ‘netwerk carrier’ binnen de Lufthansa Group. Lufthansa zal dan ook op zoek gaan naar een nieuwe CEO voor het bedrijf, die mogelijk uit de eigen gelederen komt.
De vluchten worden direct aangesloten op de boekingsystemen en de intermodal agreement wordt verder uitgebreid. De Italiaanse spoorwegen krijgen namelijk een belangrijkere rol in het vervoeren van passagiers naar de luchthavens van bijvoorbeeld Rome en Milaan. Dit is vergelijkbaar met hoe Air France-KLM met onder meer Thalys en NS International samenwerkt.
ITA Airways is op dit moment (nog) onderdeel van SkyTeam, terwijl Lufthansa Group is aangesloten bij Star Alliance. Lufthansa heeft ook het eigen loyaliteitsprogramma Miles & More. ITA werkt op dit moment echter nog met Volare. Of en wanneer ITA naar Star Alliance en Miles & More overstapt is nog niet bekend gemaakt, maar dit is wel waarschijnlijk.
Toegang tot de Italiaanse markt
De overname biedt Lufthansa toegang tot de grote Italiaanse markt die zowel voor de zakelijke als vakantiereiziger interessant is. Naast het feit dat Italië de derde economie van de EU is strijken er jaarlijkse ook nog eens miljoenen toeristen neer in het land. Lufthansa verwacht de huidige 64 bestemmingen van ITA (21 binnenlands, 33 internationaal en 10 intercontinentaal) snel uit te kunnen bereiden.
Naast de verbetering van het netwerk van ITA moet ook de samenwerking op operationeel en strategisch gebied de winstgevendheid een positieve boost geven. Vorig jaar maakte ITA nog een flink verlies dat grotendeels door de Italiaanse staat is opgehoest. Met het solide Lufthansa Group als achtervang lijkt de weg nu echter vrij om van ITA weer een winstgevende maatschappij te maken. Met de misère van Alitalia in het achterhoofd is dat natuurlijk geen overbodige luxe op de langere termijn.
Foto’s: ITA Airways / Lufthansa Group
Geef een reactie