Is Social Distancing mogelijk in het vliegtuig?

De Europese Unie opent de grenzen voor deze niet-EU-landen

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Nu het erop lijkt dat je weer steeds meer mag reizen, zul je je wellicht afvragen ‘Is Social Distancing mogelijk in het vliegtuig’?. Je hoort vanuit verschillende hoeken, waaronder het RIVM, dat vliegen een stuk veiliger is dan met eenzelfde hoeveelheid mensen in een trein of bioscoopzaal zitten. Dat zit hem voornamelijk in het feit dat de zuivering van de lucht op een speciale manier gaat. Desalniettemin zijn verschillende fabrikanten aan het kijken naar meer mogelijkheden voor Social Distancing in het vliegtuig. Zeker omdat het niet rendabel is om bijvoorbeeld stoelen vrij te houden (al is de vraag of dit zorgt voor 1,5 meter afstand). Het bedrijf Aviation Glass lijkt er dan ook iets voor gevonden te hebben.

Electronische bagagelabels

Eerder schreven we op InsideFlyer al over de elektronische bagagelabels (EBT). Deze kunnen voor Social Distancing op de luchthaven zorgen. Het aanbrengen van zo’n elektronische bagagelabel doe je namelijk al thuis. Naast alle economische voordelen aan zo’n elektronische bagagelabel, zijn er ook verschillende voordelen voor de (gezondheid van de) reiziger. Denk aan het feit dat je niet meer in een rij hoeft te staan op de luchthaven (#1) en er ook (minder) contact met medewerkers (#2) op de luchthaven nodig is. Hierdoor worden verschillende contactmomenten of situaties in grotere groepen verminderd, en daarmee ook de kans op besmetting van een vervelend virus of bacterie. BAGTAG, marktleider op het gebied van elektronische bagagelabels, heeft al met verschillende luchtvaartmaatschappijen een samenwerking. Het idee is simpel, monteer een apparaatje op je bagage en laadt daarop het bagagelabel. Meer over het elektronische bagagelabel lees je terug in dit artikel op InsideFlyer.

De BAGTAG gemonteerd op je bagage.
Foto: BAGTAG

In het vliegtuig

Maar na een kort en veilig verblijf op de luchthaven, wil je natuurlijk ook zo veilig mogelijk kunnen vliegen. Verschillende vliegtuigmaatschappijen zoals Delta Air Lines en Emirates bieden reizigers daarom al hygiënekits aan, die onder andere een mondkapje voor in het vliegtuig bevatten. KLM en Air France willen dat reizigers hier vooraf zelf al voor zorgen, maar doen op de luchthaven een temperatuurcheck. Ook zijn er maatschappijen die stoelen in het vliegtuig blokkeren om zo voor meer afstand tussen reizigers te zorgen. Maar deze laatste oplossing zal voor op de lange termijn zeker geen blijvende maatregel kunnen zijn. Zeker niet als de prijzen in de luchtvaart laag moeten blijven om reizigers in het vliegtuig te krijgen. Daarom zijn bedrijven naarstig op zoek naar andere oplossingen voor Social Distancing tijdens de huidige Corona Pandemie. Een van de bedrijven die in oplossingen in de luchtvaart denkt is Aviation Glass. Zij zijn nu ook drukdoende met beschermende maatregelen die bijdrage aan Social Distancing in het vliegtuig.

Wie is Aviation Glass?

Aviation Glass is een Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in het onderzoeken, ontwikkelen en produceren van verschillende glasproducten voor in vliegtuigen. Denk aan spiegels en sierpanelen. Het bedrijf werkt al 45 jaar aan ontwikkeling van verschillende glasproducten en is nu ook bezig met de ontwikkeling van beschermende schermen voor in de cabine.

Is Social Distancing mogelijk in het vliegtuig?
Spiegels ontwikkeld door Aviation Glass in de Orange Pride van KLM

Deze schermen bestaand uit speciaal gehard en gelamineerd glas dat samen met AeroGlass is ontwikkeld, aldus Aviation Glass. Dit glas voldoet aan de hoge veiligheidseisen die gelden in de luchtvaart. Ook voldoen ze aan de regels van de Europese Luchtvaart, de European Aviation Safety Agency (EASA).

Is Social Distancing mogelijk in het vliegtuig?

Bescherming

Toen het Coronavirus uitbrak was het bedrijf al in gesprek met maatschappijen over AeroGlass voor onder andere vliegtuigraampjes. Dat kwam snel op een laag pitje te staan. De vraag veranderde naar meer beschermende oplossingen, zodat luchtvaartmaatschappijen kunnen blijven vliegen. De schermen, gemaakt van polycarbonaat, die in onder andere winkels en bussen zijn aangebracht zijn niet goed voor in de luchtvaart. Ze zijn namelijk zwaar, brandbaar en kwetsbaar. Elk onderdeel dat aangebracht wordt in een vliegtuig moet door de EASA zijn goedgekeurd. Aviation Glass ontwikkelde dan ook een ander product. Namelijk het AeroGlassSchield, dit glazen scherm is  licht, krasvast en brandvrij. Tevens voldoet het aan de EASA eisen en zou dus gemonteerd kunnen worden in het vliegtuig. Het product dat men nu heeft ontwikkeld zijn glazen schermen die je rondom de stoelen monteert, bijvoorbeeld tussen twee passagiers of aan de kant van het gangpad. Hierdoor wordt het besmettingsgevraar verkleind.Is Social Distancing mogelijk in het vliegtuig?

Het scherm wordt geplaatst boven de armleuning en komt tot ruim boven de rugleuning uit. Het AeroGlassShield beschermd tegen vrijkomende speeksel wanneer iemand moet hoesten. Natuurlijk moet een reiziger vooraf goed nadenken of hij of zij wel op reis moet gaan. Maak dus altijd een verstandige beslissing alvorens je op reis gaat.

Productie

Luchtvaartmaatschappijen zien de oplossing van Aviation Glass wel zitten, aldus Jaap Wiersema, Managing Director van Aviation Glass. Het is nu nog even afwachten of het bedrijf toestemming krijgt voor de toepassing van de AeroGlassShield. Als de beschermende wanden goedgekeurd zijn, kan het snel worden uitgerold in de vliegtuigen. Social Distancing in een vliegtuig is dan ook meer mogelijk door de AeroGlassShield. Bij Aviation Glass hopen ze daarna dat dit jaar de eerste vliegtuigen zijn uitgerust met de AeroGlassShields en zo een bijdrage te leveren aan de herstart van de luchtvaart.

Deze diashow vereist JavaScript.

Bron & Beeldmateriaal: Aviation Glass

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *