Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De langverwachte Premium Comfort cabine van KLM is, met een kleine vertraging, sinds begin september live! InsideFlyer was bij de inaugurele vlucht en nam een InsideLook in de Boeing 787-10 Dreamliner met het splinternieuwe Premium Comfort van KLM. De nieuwe reisklasse moet straks op elk toestel in de intercontinentale vloot beschikbaar zijn, behalve op de Airbus A330. Het nieuwe ‘tijdperk’ bij KLM begint bij haar eerste Boeing 787-10 Dreamliner, met registratie de PH-BKA. Dit toestel is voorzien van een nieuwe World Business Class stoel, maar ook de Economy Class in het nieuwe design. In deze InsideLook lees en bekijk je alles over deze nieuwe Premium Comfort van KLM in de PH-BKA.
Durf & timing
KLM heeft relatief lang gewacht met de ontwikkeling van een Premium Economy product. Air France, Delta en andere partners en concurrenten vliegen al een tijdje met dit product, en KLM heeft gekeken hoe dit verliep. Ze hebben geleerd van de zaken die goed en minder goed gingen bij anderen. Daarnaast was de tijd waarin het geïntroduceerd kon worden lastig. Er waren verschillende crisissen waarin KLM moest overleven. Dit waren niet de goede momenten om een nieuw product te introduceren en lanceren. Per slot van rekening kost de ontwikkeling van zo’n product ontzettend veel geld en dat moet je wel kunnen investeren wetende dat je dit ook terug gaat verdienen op de lange termijn.
Ten tijde van de introductie bij Air France in 2009 was een Premium Economy product ook redelijk onbekend in de reiswereld. Het was voor Air France dan ook aftasten of dit zou gaan werken. Of reizigers dit product interessant genoeg zouden vinden moest nog blijken. Delta introduceerde pas veel later een Premium Economy product. Namelijk in 2017 met de introductie van de eerste Airbus A350 (Premium Select).
En dan is het nu tijd aan de Nederlandse Flag Carrier om ook op de markt te komen met een Premium Economy Cabine, genaamd Premium Comfort. Begin 2020 was er een akkoord voor de nieuwe cabine. Gelijk hierna begon de covidpandemie en werden de plannen tijdelijk op de lange baan geschoven. Na deze periode is het wel tijd om de cabine eindelijk te introduceren. Hiermee biedt KLM drie reisklassen aan op de intercontinentale bestemmingen. Namelijk World Business Class, Premium Comfort Class en Economy Class. Net als vele jaren geleden beschikt KLM dus weer over drie klassen aan boord.
Geen tijd of zin om deze InsideLook door te lezen? Check onderaan dit artikel onze Premium Comfort InsideLook op ons YouTube-kanaal. Scrol of swipe dan gauw naar onderen.
Planning ombouw
Het gaat nog eventjes duren voordat alle longhaul-toestellen van KLM voorzien zijn van de Premium Comfort stoelen. Daarna is het belangrijk te vermelden dat de Airbus A330 toestellen niet zullen worden voorzien van de nieuwe cabine. Het eerste toestel dat omgebouwd is en daarmee voorzien van de KLM Premium Comfort Class, is een Boeing 787-10 Dreamliner met de registratie PH-BKA. Het toestel is tevens voorzien van de 100-jaar livery, ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de maatschappij in 2019.
Deze week ontving KLM een nieuwe Boeing 787-10 Dreamliner vanuit de Amerikaanse fabriek in Charleston. Het toestel met registratie PH-BKH is gearriveerd op 1 september. Het toestel is al voorzien van de WBC en Economy Class. Echter zal in deze laatste cabine een verandering plaatsvinden, zodat Premium Comfort kan worden toegevoegd. Het duurt 8 dagen voordat de kist is omgebouwd. Hierna zal deze gelijk ingezet worden in de dienstregeling. Eind 2022 moet alle Dreamliner Boeing 787-10 en 787-9 van KLM zijn voorzien van de Premium Comfort Class.
Begin 2023 zullen de Boeing 777-300 worden aangepakt en later de -200 variant. Hierbij is een grotere ingreep nodig. Dit omdat de Boeing 777 toestellen ook voorzien worden van een nieuwe Word Business Class Cabine. Nu staan deze stoelen nog in een 2-2-2 configuratie. Vanaf 2023 zal dit veranderen naar een 1-2-1 configuratie. Deze stoelen zullen ook voorzien worden van een deur voor nog meer privacy. De Boeing 787-10 en -9 variant krijgen de deur niet.
Persevent
InsideFlyer is namens KLM uitgenodigd om op woensdag 31 augustus aanwezig te zijn bij de lancering van de nieuwste cabine, Premium Comfort Class. Half 10 verzamelen we met een aardig gezelschap aan Nederlandse en internationale pers en influencers in Vertrekhal 2. Sommigen zijn al ingecheckt, bij anderen moet dit nog gebeuren. Of een ESTA moet opnieuw worden aangevraagd. Via de SkyPriority lane zijn we in 10 minuten aan de andere kant van de security checks en de paspoortcontrole. Het is ook niet erg druk, dus dat zal vast helpen.
Na wat vrije tijd op Schiphol en in de KLM Crown Lounge 52 verzamelen we in restaurant Blue, dat speciaal voor deze gelegenheid is geopend.
Hier zijn ook Boet Kreiken (EVP Customer Experience), Paul Terstegge (EVP Inflight Services), Elvira Buis (Product Strategy Manager), Bas Gerittsen (Directeur KLM Nederland) en Huub Schotman (Vice President Fleet Services) aanwezig. Op een of andere manier zijn zij allen betrokken bij de ontwikkeling van het nieuwe product. Boet en Paul geven een presentatie over de totstandkoming van het product. Iets later komt ook de nieuwe KLM CEO binnen, Marjan Rintel. Ze geeft aan trots te zijn op de maatschappij en dat ze de crisis overleefd hebben. Ze erkent de logistieke en operationele problemen en geeft aan dat hier binnen KLM alsook met Schiphol hard aan gewerkt wordt om de overlast te beperken en voorkomen.
De Premium Comfort Cabine in de KLM Boeing 787-10 Dreamliner
Configuratie
De nieuwe KLM Premium Comfort cabine zal in twee soorten longhaul toestellen worden geïnstalleerd. Het betreft hier de Boeing 787 Dreamliners (-10 en -9 variant) en de Boeing 777 toestellen (-300 en -200 variant). In deze InsideLook van nemen we een kijkje in de Premium Comfort Cabine van de eerste KLM Boeing 787-10 Dreamliner.
In dit toestel staan de meeste Premium Comfortstoelen, namelijk 28. De stoelen zijn verdeeld over 4 rijen in een 2-3-2 configuratie. Elke stoel beschikt over een flink kussen voor optimaal comfort. De rugleuning van de Premium Comfortstoelen heeft een recline van 8 inch, wat overeenkomt met 20 cm. De pitch, de afstand tussen twee stoelen, is 38 inch wat overeenkomt met 96,52 cm. Dit is ten opzichte van de Economyclass stoel 17 cm meer. Ook de recline is groter. Dit in combinatie met een bredere stoel, voetensteun en benensteun, een dikkere maar stevig kussen biedt het product meer luxe dan een Economy stoel, maar net iets minder dan een stoel in de World Business Class van KLM.
Stoel
In de voorste rij tref je het scherm met Infligth Entertainment Systeem (IFE) in de middenconsole van de stoel. Bij de andere stoelen zit het in de stoel voor je verwerkt. Het scherm is 13,3 inch groot met een haarscherp beeld, voorzien van een bepaalde coating. Hierdoor heb je minder last van de reflectie van de zon. Je kunt het scherm ook verstellen. Dit is vooral handig als de rugleuning van de stoel voor je wordt versteld.
“Ben je benieuwd naar het huidige aanbod van films, muziek en bijvoorbeeld games. Dit kun je hier op de KLM website vinden.
In het middenconsole van de stoel tref je een bedieningspaneel om de rugleuning te verstellen, maar ook om benensteun te verstellen. Ook is er ruimte om bijvoorbeeld een boek op te bergen en een speciale houder voor een flesje drinken.
Elke reiziger in KLM’s Premium Comfort Cabine ontvangt een noise-cancelling hoofdtelefoon en een deken (dezelfde als in de WBC). Ook ontvang je een comfortabel kussen. De hoofdtelefoon kun je aansluiten in het middenconsole, maar je kunt ook je eigen bedrade koptelefoon aansluiten. Verder tref je een oplaadpunt voor USB-C en USB-A.
Tussen de stoelen voor je tref je een stopcontact.
In de voorste rij is er een bedieningspaneel waarmee je het lampje boven je aan-uitzetten en de crew ‘roepen’. Bij de rijen erachter zit dit systeem verwerkt in het IFE.
Elke stoel is voorzien van een beweegbare hoofdsteun. Je kunt deze, afhankelijk van je lengte, naar boven en beneden bewegen. Ook kun je de zijkanten bewegen, waardoor je met je hoofd meer in een soort cocon terecht komt. Dit kan comfortabel zijn tijdens het slapen.
Ook is er een haakje bevestigd om bijvoorbeeld een jas aan op te hangen. Tot slot, tussen de stoelen in zijn leeslampjes bevestigd, voor elke reiziger een.
Tafel en opbergen
Zoals je hierboven al kunt lezen zijn er in het middenconsole ruimtes om een flesje drinken in op te bergen en bijvoorbeeld een boek. Net na vertrek ontvangt elke reiziger een flesje Spa Blauw. Deze past prima in de daarvoor bestemde plek. In de stoel voor je (met uitzondering van de voorste rij) zijn ook twee plekken met wat opbergruimte te vinden. In de onderste stoelzak tref je onder andere de safety card, een afvalzakje en KLM’s Holland Herald magazine.
Boven deze stoelzak is nog een tweede ‘zakje’ te vinden. Hier kun je bijvoorbeeld de amenitykit, je paspoort of telefoon in opbergen.
In de armleuning tref je het uitklapbare tafeltje. Middels een hendeltje kun je de tafel uit de armleuning halen. Wanneer je de tafel helemaal uitklapt, heb je een flinke tafel. Hier kun je met je gemak je laptop op kwijt inclusief nog wat drinken, zonder dat er te weinig ruimte overblijf. Ook kun je deze naar voren en achter schuiven.
Pas je de stand van je tafeltje aan, dan kun een deel ervan uitklappen, waar je tablet of telefoon tegenaan kunt zetten.
Hierdoor kun je van je eigen device ook een film kijken.
Aanpassingen ten opzichte van de huidige cabines
KLM zal om de Premium Comfort Cabine te installeren, enkele aanpassingen in de cabine moeten doorvoeren in de Dreamliner en Triple 7. In de Dreamliners zal hiervoor de Economy cabine kleiner worden. Het aantal economystoelen in de 787-10 zal worden verkleind van 279 naar 213. Hierdoor ontstaat er ruimte voor 39 stoelen in Economy Comfort (voorheen 27) en 28 stoelen in Premium Comfort.
De World Business Class cabine blijft hetzelfde.
In de 787-9 wordt de Economy Cabine verkleind van 216 naar 176. Hierdoor is er ruimte voor 21 stoelen in Premium Comfort en 48 stoelen in Economy Comfort (hetzelfde als nu). De World Business Class cabine blijft hetzelfde.
De Boeing 777-300 en -200 worden vanaf januari verbouwd. De ombouw zal iets meer tijd in beslag nemen. Dit omdat ook de World Business Class cabine (WBC) zal worden aangepast. In de 777-300 zijn er straks 35 WBC-stoelen (1 meer dan voorheen), 24 Premium Comfort stoelen en 56 Economy Comfort stoelen (16 meer dan voorheen). Er zullen 266 Economy Classstoelen zijn, dat zijn er 68 minder dan voorheen.
Voor de Boeing 777-200 zullen er straks eveneens 35 World Business Class stoelen zijn (1 meer dan voorheen) en 24 Premium Comfortstoelen. Door een flinke vermindering van Economystoelen zijn er straks 14 stoelen meer in Economy Comfort (totaal 54) en blijven er 175 stoelen in Economy Class over.
De configuratie van de cabines is als volgt:
Boeing 787-10: 2-3-2 (4 rijen) & Boeing 787-9: 2-3-2 (3 rijen).
Boeing 777-300: 2-4-2 (3 rijen) & Boeing 777-200 2-4-2 (3 rijen).
Service aan boord
Aan boord werkt KLM met een ander serviceconcept in de Premium Comfort Cabine ten opzichte van de Economy Class en World Business Class geserveerd wordt. Elke reiziger vindt bij aankomst op de stoel een menukaart voor de betreffende vlucht. Elke vlucht is er keuze uit drie maaltijden: vegetarisch, vis of vlees. Een van de hoofdgerechten is altijd koud. Het kan dus zijn dat je de ene vlucht een koude vegetarische maaltijd hebt en dan andere keer een koud vleesgerecht.
Afhankelijk van de vluchtduur zullen er een of twee warme maaltijden worden geserveerd. Gedurende de vlucht naar New York is dat er een. Bestaande uit een warme vegetarische maaltijd, salade en kaasjes. Na de hoofdmaaltijd wordt koffie en thee met likeur en ijs geserveerd.
Tussen de maaltijden in worden drankjes geserveerd, je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de Espresso Martini die in samenwerking met Bols wordt gemaakt. Ook zijn er snacks beschikbaar in de Economy galley.
Net voor de landing wordt er nog een salade met een dessert geserveerd.
Het menu kan er als volgt uitzien.
De maaltijden worden in duurzame plastic bakjes geserveerd. Deze worden na gebruik gewassen en hergebruikt voor een volgende vlucht. Verder ontvang je bij de maaltijd metaal bestek. De meeste koude drankjes worden geserveerd in glaswerk. Hetzelfde als dat in WBC. Koffie, thee en likeur worden geserveerd in plastic of papieren bekers. Het plateau waarop de maaltijden worden geserveerd, en de dekstel van de bakjes, zijn voorzien van een nieuw design speciaal voor deze klasse. De patronen zijn een knipoog naar het Nederlandse landschap. Ook op de menukaart en amenitykit zie je deze patronen ook terug, alleen dan in kleur.
De Premium Comfort amenitykit
Bij aankomst bij je stoel ligt er ook een amenitykit klaar. Deze is gemaakt van gerecycled plastig uit de oceaan. Ook de inhoud is duurzamer. Zo zit er geen tube tandpasta meer bij, maar tandpastagum. Dit gaat schuimen in je mond waarna je je tanden kunt poetsen. Hiervoor is gekozen omdat het duurzamer is want de verpakking is beperkter. De tandenborstel is ook gemaakt van gerecyclede materialen. Verder tref je nog een oogmasker, oordopjes en een pen in de amenitykit.
Conclusie
KLM kan zich met de toevoeging van dit nieuwe luxere product weer beter presenteren als wereld maatschappij. De Premium Comfort Class is een goede toevoeging en op het eerste oog gaat dit mijns inziens een groot succes worden. Om nog niet te veel in detail te gaan, maar vooral op de feiten in dit artikel, kun je binnenkort de review van deze nieuwe cabine lezen en zien. Nog even geduld dus …
Op ons YouTube-kanaal vind je ook een video-impressie van deze InsideLook van de nieuwe KLM Premium Comfort in de Boeing 787-10 Dreamliner. Wist je trouwens dat je op ons YouTube-kanaal nog veel meer reviews, InsideLooks en trip reports kunt bekijken? We posten wekelijks nieuwe video’s, dus volg ons kanaal om geen video te missen!
Op InsideFlyer kun je ook onze review over de reis van Amsterdam naar New York JFK in KLM’s Premium Comfort lezen. En op YouTube natuurlijk onze video impressie. Kijk en lees gauw verder.
Beeldmateriaal: InsideFlyer – Marco
Jean-Marc van der Kolk zegt
Als ik de foto’s zie, dan lijkt de pitch tegen te vallen in vergelijking met Air France en Delta. Ik hoop dat ik ongelijk heb. Nu hoef ik de keuze voorlopig niet te maken tussen deze KLM en deze maatschappijen, omdat KLM geen Premium Economy gaat aanbieden op mijn routes, terwijl Air France en Delta dit wel doen. Ik zal de echte indeling voorlopig dan ook niet zien.
Mattijs Peters zegt
Ha Jean-Marc,
Ik heb de AF premium gevlogen en mogen plaatsnemen in de mock-up van de nieuwe Premium van KL en kan je zeggen dat het verschil echt meevalt. De pitch is voldoende (scheelt 2 inch ongeveer met AF) en de stoel heeft voldoende opbergruimte. Wat ik persoonlijk top vind is dat de leuning volledig omlaag kan waardoor je makkelijk je stoel uit kan als je aan het gangpad zit. Delta heb ik (nog) niet gevlogen en ben daar erg benieuwd naar, maar ik denk dat KLM hiermee een goede stap vooruit heeft gezet.
Jean-Marc van der Kolk zegt
Hoi Mattijs.
Dank je wel voor je reactie. Persoonlijk vind ik 2 inch niet weinig. Of ik er last van ga hebben zal de tijd leren. Dat de leuning volledig omlaag kan klinkt wel heel prettig.
Marco zegt
Dag Jean-Marc,
Ook ik heb onlangs AF PE mogen vliegen. Ik vond de fixen shell overigens afschuwelijk, maar dat terzijde. Ik denk dat de pitch prima is. Ja, het is minder praktisch als de stoel voor je reclined. Toch blijf je voldoende ruimte hebben waardoor je zeker comfortabel reist. Natuurlijk is de ruimte minder dan in Business Class, maar daar betaal je minimaal eens zoveel voor.
Groet,
Marco
Jean-Marc van der Kolk zegt
Dag Marco,
Ik denk dat ik recent jouw review van AF Premium Economy heb gelezen. Jouw ervaring was niet goed en komt (gelukkig voor mij) niet overeen met mijn ervaring op de route van Parijs naar São Paulo. Ik heb op die route één keer een minder goede stoel gehad, maar ben verder altijd heel tevreden. Ik vlieg dan ook altijd via Parijs naar Brazilie, omdat het verschil met Economy Comfort wel heel groot is. Maar je hebt gelijk, de nieuwe Premium Economy stoel van KLM zal ook een flinke upgrade zijn vanaf Economy Comfort.
Business Class is natuurlijk nog prettiger, maar dat is maar zelden in een prijsrange die mijn werkgever wil betalen.
Groet!
van gooiland zegt
“biedt het product meer luxe dan een Economy stoel, maar net iets minder dan een stoel in de World Business Class ”
Net iets minder? Net? Grapje, zeker? Die WBC stoel is weliswaar niet je van het, maar het scheelt toch echt een slok op de borrel.