Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Schiphol kreeg een vroeg kerstcadeau met de primeur van ’s werelds eerste commerciële Bombardier CS300 vlucht. De Letse maatschappij airBaltic koos Amsterdam voor de inaugurele vlucht vanuit Riga. Insideflyer was aanwezig bij de aankomst van de vlucht en nam een kijkje aan boord.
Aan de gate was een bescheiden opzet om de bijzondere vlucht te vieren. Sommige passagiers waren verrast door de feestelijkheden, andere hadden hun best gedaan om deze vlucht te boeken.
20 minuten voor schematijd landde de airBaltic CS300 op de Polderbaan, waarna het door een vloot van Schiphol voertuigen werd geëscorteerd naar de gate. Daar ontving het een traditioneel watersaluut van de brandweer.
Aan boord waren onder andere de vice president van airBaltic, Letse media en veel enthousiastelingen. Zij werden door Schiphol verwelkomd met een houten Hollandse tulp. Nadat iedereen het vliegtuig had verlaten, nam Janis Vanags (VP airBaltic) samen met Schiphol Aviation Marketing het woord. Hij benadrukte herhaaldelijk dat de Bombardier C-series revolutionair is, en dat met deze vlucht geschiedenis wordt geschreven. Hierna werd traditioneel de taart aangesneden en een lintje geknipt.
Ondanks de krappe turn around tijd, kregen aanwezigen de kans op het vliegtuig van binnen te bekijken. De airBaltic CS300 biedt plaats aan 145 passagiers in een 2-3 opstelling. De C-series is de nieuwe generatie in de regional jets, en biedt daarom een aantal bijzondere features. Zo zijn de bagagebakken significant groter, waardoor er zelfs 3 rollaboards inpassen. Door dit formaat hangen de bakken wel laag in de cabine. Hoewel met de 2-3 opstelling de kans op een middle seat vrij klein is, heeft Bombardier wel gedacht aan passagiers die hier onverhoopt worden neergezet. De middelste stoel is namelijk breder dan de overige stoelen. Vergeleken met bijvoorbeeld de A320 is er standaard al 1,5 inch meer ruimte. De seat pitch is 30 inch, maar doordat gebruik wordt gemaakt van slim seats is dat nog vrij comfortabel. Bij het recline van de stoel kantelt niet alleen de rugleuning, maar deze komt ook naar voren. Zo ervaar je meer recline terwijl de rugleuning minder in de ruimte van de passagiers achter je terecht komt.
Verder brengt Bombardier features van longhaul vliegtuigen naar dit kaliber toestellen. Zo is er moodlighting aan boord, die de cabine crew in verschillende kleuren in kan stellen. Bijzonder gezien het feit dat de meeste vluchten (veel) korter zijn dan 3 uur. Ook zijn er om de paar rijen kleine schermen in het overhead panel waar bijvoorbeeld de vluchtvoortgang kan worden weergegeven. Het toilet achter in het vliegtuig is ook bijzonder ruim.
Afgezien van de voordelen voor passagiers, is de CS300 ook stiller, zuiniger en schoner dan andere typen toestellen.
De Bombardier C-series ziet eruit als een bijzonder comfortabel vliegtuig. Het biedt passagiers duidelijk meer ruimte, en voegt daar ook bijzondere features aan toe die normaal alleen op grotere vliegtuigen beschikbaar zijn. airBaltic heeft 20 CS300’s besteld en Swiss vliegt al een tijdje met de kleinere CS100. Dit nieuwe generatie toestel is een mooie aanvulling voor Schiphol en de Europese luchtvaart!
Geef een reactie