Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Na mijn vlucht van Amsterdam naar Detroit waar je hier over kan lezen, reisde ik verder naar Los Angeles in First Class wat de Amerikaanse benaming is voor de binnenlandse Business Class. Vandaag vlieg ik in Delta First van Detroit naar Los Angeles.
Het overstappen van een internationale vlucht naar een binnenlandse vlucht is in de Verenigde Staten niet heel makkelijk. Je zal je bagage opnieuw moeten gaan inklaren en ook opnieuw door security moeten. Houdt een absolute minimum overstap tijd van 2 uur aan.
Ik heb veel tijd gebruikt om mijn bagage vanuit Amsterdam te vinden. Deze werd op 2 verschillende bagage banden gelost waardoor je 2 bagage banden tegelijkertijd in de gaten moet houden. Er kwam een vrachtwagen lading koffers gedurende 45 minuten uit de Airbus A350 dus je bent heel lang bezig om een zwarte Samsonite koffer te vinden tussen tientallen andere zwarte Samsonite koffers.
De route tussen DTW en LAX wordt zo’n 6x per dag door Delta bediend met een Airbus A320/A321 of een Boeing 757 en duurt zo’n 4,5 uur. De vlucht van vandaag wordt uitgevoerd in een nagelnieuwe Airbus A321.
Detroit is een fijne luchthaven en Concourse A is helemaal ingericht voor Delta. Het is fascinerend te zien op hoeveel bestemmingen er vanuit Detroit gevlogen wordt. Grote steden zoals New York, Chicago, Atlanta en natuurlijk Los Angeles maar ook ontelbare kleinere plaatsen waar ik nog nooit van gehoord had. Er is een rode Delta Skytrain om je van de ene kant van de terminal naar de andere kant te verplaatsen maar ondanks het een afstandje is, kun je het makkelijk lopen.
Ik bezocht de lounge voor mijn vertrek omdat ik een paar uur de tijd heb. Delta heeft meerdere Sky Clubs in Detroit en ik koos die het dichtste bij mijn vertrek gate lag.
Mijn vlucht zou om 14:11 uur vertrekken maar was licht vertraagd tot 14:25 vanwege een ontbrekende crew. Ik kon op de vertrekborden zien dat sommige vluchten ernstig vertraagd waren en dan is het logisch dat dat ook effect zou hebben op andere vluchten. Deze kleine vertraging viel heel erg mee.
Bij het instappen vroeg de gate agent of ik uit Nederland kwam. Ik bevestigde dat en hij zei: ‘Hoe spreek je KLM uit in het Nederlands?’. Ik antwoordde: ‘KLM?’. ‘Nee nee’ zei hij, ‘de volledige naam?’. Ik antwoordde: ‘Oh Koninklijke Luchtvaart Maatschappij’? ‘Ja!’ zei hij en probeerde dit ook uit te spreken. ‘Na 20 jaar lukt het me nog steeds niet’ en ik moest glimlachen.
Na het instappen plofte ik in mijn stoel. Een deken en kussen lagen reeds klaar op de stoel. Een groot voordeel van de Amerikaanse First Class is dat er daadwerkelijk andere stoelen zijn gemonteerd dan in Economy. In Europa krijg je in business Class een gewone Economy stoel met een vrije zitplaats ertussen.
De stoel zit heerlijk en heeft ook voldoende recline. Een handige functie is dat de hoofdsteun ook zijdelings versteld te worden. In de armsteun zit een klaptafeltje wat aan de ietwat kleine kant is maar voldoende groot is om aan te eten of werken, maar niet tegelijkertijd.
Het Inflight Entertainment is in de basis precies hetzelfde als eerder op de vlucht van Amsterdam naar Detroit. Aanvullend was er ook live televisie te zien van alle grote Amerikaanse omroepen. Het scherm is HD en zeker groot genoeg. De bediening werkt logisch en in tegenstelling tot de A350 alleen met een touchscreen. Voor deze vlucht van iets meer dan 4 uur is het aanbod meer dan voldoende. Ook werkte Wifi op precies dezelfde manier als op de vlucht van Amsterdam naar Detroit. Het is een groot voordeel dat je gratis kan blijven appen gedurende gehele vlucht.
De purser bood na het instappen meteen een drankje naar wens aan. De First Class cabine telt 20 zitplaatsen en was volledig vol. In zijn eentje verzorgde hij in no time vanuit de galley 20 verschillende drankjes. Hard werken! Ik bestelde een cola en deze werd met ijsblokjes geserveerd.
Na take off kwam de hij onze maaltijd bestelling opnemen. Ik kon moeilijk verstaan welke opties er waren maar wat ik begreep was er een salade als koude optie en kip als warme optie. Ik nam de warme optie. An sich zou het beter staan om een menu kaart te leveren bij het instappen want het bleek dat er geen koude optie was, slechts 2 warme opties waarbij keuze was tussen zalm en kip.
De maaltijd was zeker ok maar ook niet buitengewoon. Ik was blij dat de kip niet uitgedroogd was en de groenten waren beetgaar. De brownie die er bij geserveerd werd smaakte lekker, het broodje deed wat kunstmatig aan. Al met al een OK maaltijd. Op dat moment was ik moe want ik was die dag om 3.30 uur opgestaan en op de vlucht tussen Amsterdam en Detroit eigenlijk niet kunnen slapen. Na de maaltijd vielen mijn ogen dicht en ik heb ongeveer 2 uur geslapen.
De purser was goed in wat hij deed. Hij was niet bovengemiddeld vriendelijk maar wel heel erg service gericht en nam zijn werk zeer serieus. Na dat ik wakker werd, had ik gemist dat hij met het versnaperingen mandje langs kwam. Hij zag dat ik wakker werd en bood meteen aan of ik nog iets uit het mandje wilde, een zeer attent gebaar. Ik koos voor een banaan en de bekende Delta Biscoff koekjes.
De nadering naar Los Angeles is niet minder dan spectaculair. Je krijgt een idee hoe enorm groot deze stad is. De stad is qua oppervlakte groter dan Gelderland, Noord-Brabant en Zuid Holland bij elkaar.
Ik kan terugkijken op een geslaagde en comfortabele vlucht in Delta’s First Class. De vlucht kwam ondanks de vertraging keurig op tijd aan en de service was adequaat in een modern toestel.
Mattijs zegt
Leuke review! Ik zou vorige maand met het zelfde product vliegen van JFK naar SEA maar doordat de overstap minder dan 2 uur was had ik dus wel mijn aansluiting gemist. Volgende ochtend doorgevlogen met de 757. Tot mijn verrassing met de nog oude configuratie. 16 delta one stoelen in 4 rijen die volledig plat konden.. Zeker op een vlucht van 6 uur geen vervelende ervaring. Ben benieuwd wat jij beter vind de oude flatbeds of deze stoelen in Delta One.
Thijs Luyt zegt
Hee Mattijs,
Ik heb helaas nog nooit in een B757 van Delta met flatbed configuratie gevlogen. Ik denk dat dat nog fijner is dan de normale First class configuratie.
Boudewijn zegt
Mooie review, hoop dat het een leuke reis geweest is.
Even een paar dingen die je misschien niet zo in de gaten hebt gehad.
– De toegang tot de lounge kwam omdat je een intercontinentaal deel in BC had op dezelfde dag. Als je een los First Class ticked boekt, of er een paar dagen tussen de intercontinentale en lokale vlucht zit, mag je de lounge niet meer in. In elk geval niet op basis van je First Class ticket. Zelf vind ik de lounges in de VS bij de slechtste ter wereld horen.
– First Class zit in de VS altijd vol omdat deze namelijk middels gratis upgrades van frequent flyers helemaal vol gemaakt wordt. Dat zijn de zogenaamde ‘upgrade standby’ overzichten die je op de luchthaven bij de gate ziet. Dit is een praktijk die ze van mij in Europa wel over mogen nemen.