In Delta One Suites van Amsterdam naar Detroit10 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Dit was een reis waar ik al lang naar uitkeek. Vandaag vlieg ik in Delta One Suites van Amsterdam naar Detroit. Delta heeft sinds 2017 een nieuw Business Class product geïntroduceerd, de Delta One Suite. Een belangrijke eigenschap van dit product is dat de zitplaats met een deur afgesloten kan worden. Normaal is dit iets wat alleen in First Class aangeboden wordt maar je ziet tegenwoordig dat het verschil tussen Business Class en First Class behoorlijk aan het vervagen is.

Op dit moment biedt Delta de Delta One Suite alleen aan op de Airbus A350 en een aantal Boeing’s 777-200. Vooralsnog is dit product vanuit Europa alleen op de routes:

  • Amsterdam AMS – Detroit DTW in de Airbus A350
  • Amsterdam AMS – Atlanta ATL in de Boeing 777-200
  • Parijs CDG – Los Angeles LAX in de Boeing 777-200

Bovendien wordt er nu tijdelijk ook Delta One Suite aangeboden tussen Parijs CDG en Minneapolis/ St Paul MSP. Delta biedt dit product op het moment voornamelijk aan op de routes tussen Noord Amerika en Azië. An sich niet verwonderlijk om daar op te focussen want de concurrentie is groot in die markt. Je kan hier meer lezen over de routes van Delta.

Na een korte vlucht vanuit Billund kwam ik vroeg aan op zonnig Schiphol. Wat is dit toch een prachtige luchthaven. KLM en Delta werken al 10 jaar samen waar je hier over kan lezen. Daarom kon ik ook gewoon de KLM lounge gebruiken. Ik had genoeg tijd om even een kopje koffie te drinken in de nieuwe KLM lounge. Ik heb gemengde gevoelens over de nieuwe lounge. Op de eerste etage is het naar mijn inziens niet prettig vertoeven. Het is één grote ruimte met heel veel krioelende mensen en ik vind het geen ruimte om tot rust te komen. Gelukkig was het op de 2e etage heel rustig.

Ik moet zeggen dat het design echt heel mooi is, een oase van rust als er niet teveel mensen zijn. Het was lekker weer en het buitenterras was open. Perfect om vliegtuigen te spotten. Het was tegen de zon in lastig foto’s maken maar het was daar uitstekend vertoeven. De service is aangenaam, men komt pro actief vragen of men iets wilt drinken en het wordt keurig geserveerd. Ik ken geen enkele andere lounge die deze service heeft en het is wat mij betreft een groot pluspunt. De catering is afgelopen jaar verbeterd maar het is geen hoogstaande belevenis. Het aanbod is niet zo groot maar wat er is, smaakt goed. Het is jammer dat warme gerechten alleen beneden te verkrijgen zijn. De bestelde cappuccino smaakte écht heel erg goed. Goede koffie en vers geklopte melk. Chapeau KLM.

De cappuccino smaakte uitstekend

Mijn vlucht vertrok om 9:20 en het boarden begon om 8:30. Bij aankomst om 8:25 was het instappen reeds begonnen. Delta heeft een zeer onpraktisch en onoverzichtelijk instap proces met verschillende instap zone’s. Bovendien verkoopt Delta heel verschillende producten zoals Basic Economy, Main Cabin, Comfort +, Premium Select en Delta One met elk een andere instap zone.  Tel er bij op dat Delta SkyMiles Diamond leden samen met Delta One in mogen stappen maar Flying Blue Platinum leden ondanks SkyPriority bijvoorbeeld niet, dan kun je begrijpen dat niemand meer door de bomen het bos ziet. Verwarring alom.

Toch was ik redelijk op tijd aan boord. Wat is de A350 toch een mooi toestel. Ruim, licht en modern. De crew wachtte me op in hun nieuwe paarse Delta uniform. Persoonlijk vind ik de kleur echt afschuwelijk. Paars is naar mijn smaak gewoon geen mooie kleur voor kleding. De kleuren daarentegen aan boord zijn juist heel smaakvol. Delta is, op de uniformen na, heel consequent om hun huisstijl door te voeren. Zo ook in deze Delta One Suites. De cabine heeft LED sfeerverlichting en er kan op subtiele manier sfeer gecreëerd worden.

Een mooie en rustgevende cabine

De stoelen zijn bekleed met blauw leder in een diamant motief met wit stiksel. De stoel zit lekker en is zeker breed genoeg. Zowel aan de zijkant van het zijpaneel alsmede bovenop, zijn controle toetsen voor de stoel aangebracht. Er zijn 4 hoofd standen maar men kan deze eventueel nog zelf aanpassen. Het paneel reageert niet altijd adequaat en hapert soms. Helaas is het paneel reeds versleten terwijl het toestel pas een jaar oud was. Bij aankomst kreeg ik een glaasje prosecco aangeboden. Champagne is wel beschikbaar maar niet als welkomstdrankje.

 

De cabine met open deur. Let op de slijtage sporen

De verlichting in de suite kan men dimmen en is zeer mooi gedaan. Het Delta blauw en rood is op subtiele manier verwerkt in de verlichting van de suite. Direct naast het paneel van de verlichting is ook de knop van de uittrekbare tafel. Deze is eigenlijk aan de kleine kant en als deze uitgetrokken is, kan men niet uit de stoel. Er zijn oplossingen te bedenken doe handiger zouden zijn geweest. Ook een design misser is de armleuning aan de raamkant. Deze zit vast en is alleen functioneel in de opstijg/landingspositie. Als de stoel in een andere stand staat dan zit deze armsteun enorm in de weg want deze is dan veel te hoog en je arm rust er langs. Enorm onpraktisch. Ook in de slaap stand was een verstelbare armsteun handig geweest om nog meer ruimte te creëeren. Echt heel jammer dit.

De armsteun is zeer onpraktisch

Het IFE systeem werkt heel prettig. Allereerst is het scherm van hoge kwaliteit en geeft scherp beeld. Ook de inhoud van het IFE systeem is zeker voldoende. Dat gezegd hebbende, bieden bijvoorbeeld Qatar en Emirates een uitgebreider pakket aan. Dit IFE systeem heeft voornamelijk focus op films en minder op series. Wat ook een beetje jammer is dat de afstandsbediening eigenlijk geen toegevoegde waarde heeft. Het tv scherm is natuurlijk een touch screen, dus waarom nog een afstandsbediening. Het was fijner geweest om een klein schermpje in de afstandsbediening te hebben zodat je ook de vlucht kan volgen tijdens een film. De bijgeleverde LSTN hoofdtelefoon is matig qua kwaliteit, zeker als je Bose bent gewend. Ze zijn zeker niet ruisonderdrukkend. Je kan helaas niet je eigen hoofdtelefoon aansluiten omdat er een 3 punts connectie is.

Een heel mooi scherm en veel plek

De deur. Want daar gaat het per slot van rekening om in deze cabine. Mijn mening over de deur is dat deze voor mij niet nodig is. Ik hecht waarde aan privacy, maar zoals bovenstaand al te zien was, kun je sowieso al niemand zien met geopende deuren. Bovendien is het openen en sluiten ietwat ingewikkeld, zie ook de handleiding die op de deuren geprint is. Uiteindelijk is het een beetje een hype, de stoel zonder deur was ook meer dan genoeg geweest.

De cabine met gesloten deur

De catering aan boord in Delta One kan op basis van mijn ervaring variëren van teleurstellend tot verrassend goed. Op een vlucht tussen Amsterdam en New York JFK in een Boeing 767 heb ik ooit heel lekker gegeten. Ik hoopte dat dit vandaag weer het geval was. Het begon goed met een lekkere “signature” cocktail. Maar helaas, de rest viel tegen. Ik had al een slecht voorgevoel toen stewardess de menu kaart uitreikte. Deze vlucht vertrok om 9:20 uur en alle long haul vluchten die vóór 9:45 uur vertrekken hebben een ontbijt/brunch kaart. Zoals je kan zien waren er qua hoofdgerechten deze 4 opties:

  • Steak met omelet
  • Wentelteefjes
  • Koude schotel
  • Muesli met melk
De menukaart

Voor business class zijn dat geen hoogstaande culinaire opties. In de praktijk krijgt men pas na een uur of langer  het eten geserveerd dus dan is het al gauw half elf. En dat klopte ook want ik kreeg het voorgerecht om 10:40 uur geserveerd en het hoofdgerecht kwam een kwartier later. Het voorgerecht was zeer bizar. Een dienblad met yoghurt, wat vers fruit, zalm en een iets ondefinieerbaars onder de bagel. Ik heb er geen foto van maar de textuur deed denken aan paté maar het had een fruitsmaak. Heel raar. Ook de combinatie is raar. Yoghurt met zalm? De zalm was zeker smakelijk maar de combinatie raakte kant noch wal.

Het bizarre voorgerecht

Ik koos voor de steak met omelet als hoofdgerecht. Dit was naar mijn inziens de meest substantiële optie van de menukaart. Maar ja, een steak in een vliegtuig, kan dat wel goed gaan? Nee.  Deze keer in ieder geval niet. Het stukje vlees was totaal doorbakken, het rösti rondje was slap en de omelet was matig. Ook was er geen garnituur. 2 slappe puntjes van een asperge kun je nauwelijks garnituur noemen. Ook de tomaat in de hollandaise saus heb ik helaas niet kunnen vinden.

De omelet met tournedos

 

De doorbakken tournedos

Al met al, geen hoogstaande belevenis met het eten. Als Delta écht een stap wilt maken dan zal het een “dine on demand” concept moeten gaan doorvoeren en bovendien een menukaart die niet alleen ontbijt gerechten aanbiedt. Wie zit er in business class te wachten op muesli met melk als hoofdgerecht? Ik kan dat moeilijk als “gerecht” zien. Naar mijn inziens is dat gewoon iets wat men erbij kan leveren. Catering was echt teleurstellend. Dan helpt een lekker sundae ijsje ook niet meer. Ook een punt is dat Delta de menukaart 0,00% ontwikkeld heeft de afgelopen jaren. Het is precies hetzelfde als altijd. Men betaalt extra om in de A350 te vliegen en dan is een nieuwe menukaart wel op zijn plaats. Ook het gerecht voor aankomst was teleurstellend. Exact dezelfde keuzes als tijdens eerdere Delta One vluchten. Keuze was een hamburger of een salade. Ik koos voor de salade die an sich lekker was maar ook niet memorabel. Gewoon goed.

De aankomst maaltijd

De service aan boord was redelijk. De purser riep om dat we een “extraordinary experience” konden verwachten van het team. Dat was niet het geval. De stewardess aan “mijn kant” heette Lisa en deed adequaat haar werk maar ook niet meer dan dat. Ik heb geen glimlach van haar gezicht kunnen opvangen tijdens de gehele vlucht. Ook toen ik vooraan in de galley moest omlopen naar het toilet, keek ze me uit haar werkruimte. Ik begrijp dat het irritant is als er passagiers je storen in je werk maar het is allereerst haar taak om passagiers te bedienen. Erg hartelijk was het allemaal niet maar ze deed wat ze moest doen. Dit is een punt waar Delta het echt aflegt bij KLM waar de sfeer aan boord vaak vrolijk en ontspannen is.

De wifi opties

Er werd ook Wifi aangeboeden op deze vlucht. Nagenoeg alle Delta toestellen zijn uitgerust met Wifi en daarmee zijn ze de concurrentie een stap voor. Delta wilt Wifi de komende jaren gratis gaan aanbieden maar vooralsnog is het alleen gratis om berichten te sturen via diensten als  WhatsApp, Messenger en iMessage. Dit stel ik zeer op prijs en het werkt perfect. Ook de prijs om een gehele vlucht voor $21.95 volledige Wifi te hebben, is naar mijn inziens acceptabel.

De vlucht kwam keurig 10 minuten voor schema aankomsttijd aan. Toen we een paar minuten bij de deur stonden te wachten totdat de deur open ging, werd iedereen gesommeerd weer te gaan zitten. Dit was raar, maar iedereen gehoorzaamde wel. Er werd de naam van een passagier omgeroepen en deze passagier mocht het toestel eerder verlaten. Daarna kon de rest het toestel verlaten. Het was een beetje vreemd afscheid van deze vlucht waar ik gemengde gevoelens over heb.

Overzicht

Voordelen

Mooie cabine en stoel
Stil toestel
Fantastisch IFE systeem
Goed Wifi systeem en gratis berichten sturen

Nadelen

Zeer matige catering
Onpersoonlijke service

Reisklasse

Stoel

Eten en drinken

Crew

Value

Algemene Waardering

Conclusie

Delta biedt met Delta One Suites een van de meest concurrerende Business Class producten aan. Helaas kan de catering en de service dit niveau zeker niet evenaren en om deze reden zal ik me nog eens bedenken om met Delta in Business Class te reizen.

10 min leestijd">
3.1

Reacties

  1. Sander zegt

    Jammer dat het allemaal zo tegenviel en dat je het negatief ervaren hebt. In september vloog ik dezelfde route en vond het een heerlijke trip met goede catering!

  2. Grouchy zegt

    KLM verkloot helaas het Delta boardingprocess nog steeds, da’s al tijden zo, zowat elke keer in AMS hoor je verbaasde Delta One/DM pax om je heen. Ook geen Delta Porsche rides & boarding in AMS 🙁
    Breakfast/ontbijt was/is een zwak punt van Delta. Meestal 3 van de 4 keuzes zijn meeh, gerechten zijn inderdaad (helaas) vaak dezelfde als 3-4 jaar geleden, alleen als je vanaf LAX, ATL of JFK vliegt heb je andere menu’s bedacht door de locale chefs. Jammer ook dat Delta niet langer één local choice heeft in hun Delta One menu’s. Gelukkig kun je vooraf al zien wat je gaat eten en pre-selecteren tot zo’n 24 uur van te voren.
    LSTN hoofdtelefoon gaat bij binnenkomst meteen de bin in en gebruik gewoon mijn Bose & een Delta adapter in de 3 punts connectie.

    De “extraordinary experience” line heb ik alleen al de afgelopen maand 10x gehoord van Delta inflight leads :). Een aantal malen inderdaad met plezier stroopwafels/JWD certificaten/Starbucks giftcards gegeven.

  3. JdV zegt

    Tja. Ik was sterk aan het overwegen om volgende keer in plaats van met KLM met Delta naar de USA te vliegen, maar op basis van deze review ga ik dat dus niet doen. Maar eens kijken of BA via Londen niet een betere optie is, hun nieuwe Polaris product in de BC schijnt goed te zijn.

    • Ryan zegt

      Bedoel je British Airways of United? :p

      Ik had recentelijk United Polaris gevlogen van San Francisco naar Tel Aviv en hoewel de lounge ongeloofelijk is in San Francisco is de onboard experience maar matig. Ik vloog in de 777-300 (met de nieuwe stoelen), maar het eten en de service was nou niet denderend.

      Toen ik vroeg of mijn bed opgemaakt kon worden, kreeg ik te horen “Oh, do you have issues with it?”.

      Ik zei: “No, but usually airlines have a turndown service”.

      Flight attendant: “Which airlines do that?”

      Ik dacht echt van ‘uhhhh iedere airline?’. Ik denk dat we allemaal iets te verwend zijn geraakt met airlines uit het oosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *