Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het Amerikaanse Boeing maakt geen gemakkelijke periode door. De vliegtuigbouwer zit nog steeds met de nasleep van de Boeing 737 MAX. Ook de ontwikkeling van de Boeing 777X liep eerder al om allerlei redenen vertraging op. Toch moet de 777X Boeings nieuwe vlaggenschip worden. Hoe staat het er nu eigenlijk voor met het nieuwe toestel?
Vlaggenschip
Zoals gezegd moeten we de Boeing 777X zien als het nieuwe vlaggenschip van Boeing. De vliegtuigfabrikant maakt de eerste plannen voor het toestel al in 2011 bekend. De Boeing 777X moet namelijk de concurrentie aangaan met de Franse Airbus A350XWB. In die periode was voor Boeing de ontwikkeling en productie van de 737 MAX en de 787 Dreamliner ook erg belangrijk. Toen werd besloten om de ontwikkeling van de 777X op een laag pitje te zetten.
Folding wingtips
Het bijzondere aan het ontwerp van de 777X is de vleugel. Om efficiënties in bijvoorbeeld het brandstofverbruik mogelijk te maken is voor een grotere vleugel gekozen. De spanwijdte van het toestel komt daarmee in de buurt van de Boeing 747. Om te voorkomen dat het 777X maar op een beperkt aantal luchthavens terecht kan bedacht Boeing de zogenaamde ‘folding wingtips’. De vleugel kan opgevouwen worden zodat de spanwijdte hetzelfde wordt als die van een reguliere 777.
Lagere kosten
Samen met allerlei andere innovaties verbruikt de Boeing 777X 10% minder brandstof en zouden de totale verbruikskosten van het toestel zelfs 10% lager zijn dan bij de concurrentie. Ook de cabine is toekomstbestendig qua passagierservaring. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan grotere ramen, verbeterende klimaatbeheersing en geluidsisolatie. Daarnaast is er gedacht aan voldoende capaciteit in de bagagebakken, zodat 400-425 passagiers (afhankelijk van de exacte configuratie) een tas of koffer kwijt kan. Door de iets ruimere afmetingen is het mogelijk om meer stoelen per rij te plaatsen, zonder dat de passagier aan ruimte inlevert.
Airlines die al hebben toegezegd een van de Boeing 777X varianten te willen afnemen zijn All Nippon Airways, British Airways, Cathay Pacific, Emirates, Etihad, Lufthansa, Qatar Airways en Singapore Airlines.
Vertraging
Zoals gezegd liep de Boeing 777X al eerder vertraging op. Lufthansa zou als eerste een 777X (type: 777-9) ontvangen in 2020. Maar vorig jaar werden er eerst nog diverse testvluchten uitgevoerd. Mede door de Coronacrisis loopt de levering van deze toestel nog meer vertraging op. De eerste aflevering wordt nu niet voor het einde van 2023 verwacht. Wat ook meespeelt is de certificering die langer zou duren dan verwacht. Dit heeft ermee te maken dat dezelfde fouten van de Boeing 737 MAX zouden zijn gevonden bij de 777X. Daarnaast proberen sommige airlines de aflevering uit te stellen. Logisch, want geen enkele airline zit op dit moment op een uitbreiding van de vloot te wachten.
Boeing verwacht dit jaar twee 777X toestellen per maand te kunnen produceren. Dat zal zeker niet genoeg zijn om alle klanten te kunnen bedienen. De aflevering zal dan alleen maar meer vertraging oplopen.
Toekomstmuziek
De conclusie is dat een vlucht aan boord van de Boeing 777X nog ver in de toekomst ligt. Zoals het er nu naar uitziet zal dat pas aan het einde van 2023 het geval zijn, als alles goed gaan vanaf nu. Als Corona, of welke omstandigheid dan ook, weer roet in het eten gooit zal de introductie van het toestel nog langer op zich laten wachten. Inmiddels is ook de winstgevendheid van het 777X onderzoeksprogramma flink gedaald. Als de luchtvaart weer aantrekt komt er mogelijk weer wat meer belangstelling voor het vlaggenschip van Boeing. De Amerikaanse vliegtuigbouwer zal er een lange adem voor moeten hebben.
Geef een reactie