Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Afgelopen maand waren er op verschillende luchtvaartwebsites- en fora geruchten te lezen dat KLM een order voor twee nieuwe Boeing 777-300ER’s heeft geplaatst. Deze twee toestellen zouden eind volgend jaar geleverd worden. Desgevraagd verklaarde KLM toen tegenover InsideFlyer dat hierover niks bij de maatschappij bekend is.
In de recent gepubliceerde ordercijfers van Boeing over de maand juli zijn er opvallend genoeg inderdaad twee nieuwe orders voor een 777-model te zien onder ‘Unidentified Customer(s)’. Boeing vermeldt anonieme orders op verzoek van de desbetreffende airline of lease maatschappij. KLM reageerde niet op verdere navraag van deze site of dit inderdaad een order van de maatschappij is.
Capaciteit
KLM heeft op dit moment 14 van deze toestellen in de operatie. De 777-300ER biedt het meeste capaciteit in de vloot met 374 stoelen in Economy en 34 in World Business Class. De recent afgeleverde Boeing 787-10, de grootste Dreamliner telg, biedt daarentegen plaats aan 306 passagiers in Economy en 36 in World Business Class.
777-300ER versus X
KLM lijkt (voorlopig) dus niet te kiezen voor de 777X; de opvolger van de huidige 777-serie. Met de introductie van een compleet nieuw vliegtuigtype is natuurlijk veel meer werk en onderzoek gemoeid – en de 777X vliegt nog niet eens commercieel – maar KLM is nu ook niet echt een airline die als een van de eerste een nieuw model aanschaft. Onder andere Emirates, British Airways, Lufthansa, Cathay Pacific, Etihad en Qatar Airways hebben wel orders geplaatst voor de 777X. Wellicht wil KLM niet wachten op dit toestel, dat onlangs weer een vertraging heeft opgelopen door problemen met de motor, omdat het sneller meer capaciteit nodig heeft. Het is ook mogelijk dat KLM een aantrekkelijke korting krijgt op één van de laatst geproduceerde kisten van een model. Eerder was dit naar verluid ook al het geval bij de Boeing 737-800.
Krabnov zegt
Naar verluidt moet met -DT