Sneak preview Lufthansa’s eerste 777X

Boeing 777-9 (Bron: Boeing)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De ontwikkeling van een nieuw type vliegtuig kost veel tijd en vooral geld. Het komt dan ook niet vaak voor dat een grote vliegtuigproducent een nieuw toestel introduceert. Voorbeelden zijn de succesvolle Boeing 747, de Dreamliner en de Airbus A350. Minder succesvol was bijvoorbeeld de Airbus A380. Recentelijk maakte het Franse bedrijf namelijk bekend definitief te stoppen met de productie van dit megatoestel. Boeing hoopt met de ontwikkeling van de 777X een nieuwe markt aan te boren. Lufthansa bestelde twintig van deze toestellen in de variant 777-9. De eerste foto’s van dit toestel zijn nu openbaar gemaakt.

Boeing 777X

Het nieuwste toestel van Boeing heet de 777X. De eerste plannen voor dit vliegtuig werden al in 2013 gemaakt. Het ontwerp van dit toestel is gebaseerd op het succes van de 777 en vooral de 787 Dreamliner toestellen. Het is de bedoeling dat de 777X het grootste en meeste efficiënte twee-motorige vliegtuig wordt dat er verkrijgbaar is. Ook de cabine is aangepast met onder andere grotere ramen, een nieuw verlichtingsconcept en een verbeterde vormgeving van het interieur. De cabine is groter waardoor bredere stoelen geïnstalleerd kunnen worden.

De Dreamliner is een populair toestel (Bron: Aeromexico)
De Dreamliner van Boeing is een populair toestel (Bron: Aeromexico)

Er komen twee varianten van dit toestel: namelijk de 777-8 en de 777-9. Hieronder zie je de specificaties van de toestellen. Er is ook nog sprake van een 777-10X variant. Deze zou vooral groter zijn en dus meer passagiers kunnen vervoeren.

Specificaties van de Boeing 777X (Bron: Boeing)
Specificaties van de Boeing 777X (Bron: Boeing)

Het toestel wordt door Boeing geproduceerd in Everett in de Verenigde Staten. De eerste foto van het toestel in de fabriek is nu vrijgegeven. Het toestel is nog niet voorzien van de juiste livery. De groene kleur is van een soort coating die de romp van het toestel moet beschermen tijdens het productieproces. Het toestel dat nu wordt geproduceerd zal voornamelijk testvluchten gaan maken.

Lufthansa 777X in de fabriek van Boeing (Bron: Boeing)
Lufthansa 777X in de fabriek van Boeing (Bron: Boeing/@AvWeekGuy Twitter)

Lufthansa

Eerder schreven we al dat het Duitse Lufthansa één van de eerste bestellers was van de Boeing 777X. De maatschappij bestelde twintig 777-9 toestellen. De eerste toestellen worden in 2020 verwacht. De laatste toestellen in deze bestelling moeten in 2025 afgeleverd zijn. De exacte configuratie die Lufthansa voor ogen heeft is nog niet bekendgemaakt. Wel heeft de airline een aantal renderings gepubliceerd hoe de business class cabine eruit zal komen te zien.

Business Class cabine in de Boeing 777-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa Group)
Business Class cabine in de Boeing 777-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa Group)
Business Class cabine in de Boeing 777-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa Group)
Business Class cabine in de Boeing 777-9 van Lufthansa (Bron: Lufthansa Group)

Wil je al het nieuws volgen rondom de Boeing 777X? Kijk dan op deze speciale pagina van Boeing.

Reacties

  1. Robert zegt

    Quote: “Hieronder zie je de specificaties van de toestellen, inclusief het prijskaartje.”
    Ik zie het niet hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *