Nederlandse Overheid koopt Aandelen Air France-KLM

Nederlandse Overheid koopt aandelen Air France-KLM

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Wie dacht dat na het herbenoemen van Pieter Elbers het rustig zou gaan worden rondom de ontwikkelingen van Air France-KLM, heeft het mis. Vanavond, 26 februari, heeft de Nederlandse Staat aangekondigd dat het een aanzienlijk belang neemt in de holding Air France-KLM. Dat maakte minister Hoekstra van Financiën samen met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur tijdens een ingelaste persconferentie vanavond bekend.

Aandelen

Tot op vandaag had de Nederlandse Staat nog 0 aandelen van het moederbedrijf Air France-KLM in handen. De Nederlandse Staat heeft wel 5,9% van de aandelen van dochteronderneming KLM in bezit. De Franse Staat heeft daarentegen 14,3% van de aandelen Air France-KLM in handen. Hierdoor hebben zij ook zeggenschap binnen het bedrijf. Dat zat de Nederlandse Staat nogal eens dwars. Hoekstra wil net zoveel invloed hebben binnen het bedrijf als dat de Fransen hebben. Dit is onder andere nodig om het “Nederlandse belang beter te waarborgen”, aldus de bewindspersoon. Hiermee doelt hij onder andere op Schiphol als hub. Schiphol zorgt voor veel werkgelegenheid in Nederland en ook bereikbaarheid voor bedrijven en bezoekers. Jaarlijks zorgt deze hubfunctie voor vele duizenden banen en enkele miljarden in de Nederlandse schatkist en bedrijfsleven.

Nederlandse Overheid koopt aandelen Air France-KLM
Minister Hoekstra
Foto: Rijksoverheid

Uit onderzoek van onder andere SEO (2015) zou zelfs gebleken zijn dat wanneer KLM om zou vallen het ook wel eens gedaan kan zijn voor Schiphol. Vele intercontinentale vluchten zouden daarmee uitwijken naar andere grote hub-luchthavens in Europa, bijvoorbeeld Parijs.

Omdat Hoekstra dus een gelijk aandeel in Air France-KLM wil hebben heeft de Nederlandse Staat inmiddels voor 12.68% aandelen gekocht in het moederbedrijf. Dit zal de komende tijd nog verder oplopen naar 14%. Op dit moment heeft dit al €680 miljoen gekost en dit zal nog met ruim €70 miljoen oplopen. De minister heeft verzekerd dat dit bedrag niet voor rekening komt van de belastingbetaler in de begroting. De staatsschuld neemt wel toe.

Besluiten nemen

De samenwerking tussen Air France en KLM heeft in het verleden toch ook wel gezorgd voor verbeteringen binnen beide maatschappijen. Wellicht had een van beide of beiden niet meer bestaan als ze niet samen waren gegaan. Bepaalde werkzaamheden zijn samengevoegd waardoor men sterker en beter kan concurreren met de rest van de wereld. Het schijnt dat de Nederlandse overheid al sinds 2014 aan het kijken is of er een grote belang kan zijn in het moederbedrijf. Dit om het ‘publieke belang dat met Schiphol en KLM gemoeid is’ te waarborgen.

De Nederlandse Staat heeft enkele doelen die men wil bereiken met de aanschaf van de aandelen Air France-KLM. Zo hoopt het er op deze manier voor te zorgen dat de banen die er nu zijn kunnen blijven bestaan. Ook hoopt de Staat er zo voor te kunnen zorgen dat KLM meer mee mag praten over bepaalde besluiten. Anders gezegd zal de Nederlandse Staat meer kunnen meebeslissen en het belang van KLM daarin meenemen.

Tijdens de persconferentie heeft minister Hoekstra van Financiën nog wel duidelijk gemaakt dat het kopen van de aandelen in moederbedrijf Air France-KLM niet als doel heeft winst te maken.

Beeldmateriaal: M. den Turck, Rijksoverheid, KLM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *