Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
De afgelopen tijd ging het erg goed met KLM. De Nederlandse maatschappij bleef maar groeien en groeien. Zowel in vloot, bestemmingen maar zeker ook in reizigersaantallen. Maar die groei ging afgelopen maand niet helemaal op. De groei van KLM had in maart dan ook letterlijk de wind tegen.
Weer
In de maand maart zat het voornamelijk tegen door de verschillende periodes met slecht weer en operationele storingen. Dit slechte weer leidde er enkele malen toe dat er veel vluchten werden geannuleerd. Dit had dan weer gevolg op de capaciteit van vliegtuigen die uiteindelijk ingezet kon worden. Natuurlijk is er ook beperkte groei mogelijk op Schiphol doordat er nauwelijks nog slots te vergeven zijn.
Cijfers
Vorig jaar nog vervoerde KLM 1.2% meer reizigers dan in maart dit jaar. Ook de toestellen bij KLM waren afgelopen maand wat minder gevuld. De bezettingsgraad van KLM daalde met 1.5 procentpunt naar 87.6% in maart dit jaar. Door de lagere cijfers in maart zijn de kwartaalcijfers van het eerste kwartaal in 2019 ook lager uitgevallen. CEO van KLM, Pieter Elbers, gaf aan dat dit ook te wijten was aan de capaciteit op Schiphol.
Transavia
Dochteronderneming Transavia deed het in maart veel beter in vergelijking met dezelfde periode in 2018. Er gingen maar liefst 8.4% meer reizigers met Transavia mee. Ook steeg de bezettingsgraad met 0.2 procentpunt naar 93.0%. Een stuk hoger dan KLM de afgelopen maand dus. Ook bij Air France ging het de afgelopen maand beter dan vorig jaar. Dit is natuurlijk niet helemaal onverwacht, aangezien ze vorig jaar nog flink aan het staken waren. Hierdoor vielen veel vluchten uit en verloren veel reizigers wellicht ook het vertrouwen in de maatschappij. Air France had in de maand maart een bezettingsgraad van 86.6%, wat 0.4 procentpunt hoger is dan vorig jaar.
Verbeteren
Gelukkig ging het niet helemaal slecht het eerste kwartaal. In het eerste kwartaal vervoerde KLM wel 0.4% meer reizigers ten opzichte van vorig jaar, aldus Elbers. Om het netwerk van KLM te blijven ontwikkelen zal de maatschappij verder blijven inzetten op gematigde en gecontroleerde groei gaf de topman aan. Ook zal hierbij de omgeving van Schiphol worden betrokken.
Bron en beeldmateriaal: Air France, KLM & Transavia
Geef een reactie