Is er nog toekomst voor First Class?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vroeger was vliegen enkel voor de rijken weggelegd. De kosten voor een simpel retourtje als Amsterdam-Londen liepen al snel in de papieren. De meeste mensen konden zich dit niet veroorloven. Tegenwoordig is dat wel anders. Frequent flyers vliegen natuurlijk het liefst zo comfortabel mogelijk. Bijvoorbeeld in Premium Economy of Business Class. De ultieme ervaring is en blijft een vlucht in First Class. De afgelopen jaren nam het aantal beschikbare stoelen in deze klasse flink af. Bovendien kiezen steeds minder airlines ervoor om First Class überhaupt aan te bieden. Is er eigenlijk nog wel een toekomst voor First Class?

Frequent Flyers

De echte frequent flyer optimaliseert zijn reizen dermate dat hij of zij zo veel mogelijk miles en bijbehorende status kan verdienen. De status is interessant. Want die kan toegang geven tot interessante extra’s als voorrang bij aan boord gaan en toegang tot exclusieve airport lounges.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat je met al die vluchten heel wat miles bij elkaar spaart. Die kun je dan weer gebruiken om goedkoop of zelfs gratis te vliegen. Ook is het mogelijk om je vlucht te upgraden naar een hogere klasse. Boek je bijvoorbeeld in Business Class dan zou je je vlucht kunnen upgraden naar First Class, als de airline dit aanbiedt.

Capaciteit

Volgens de website Simple Flying neemt het aantal First Class stoelen al jaren af. British Airways had bijvoorbeeld in 2008 nog 560.000 stoelen in de hoogste klasse beschikbaar. Tien jaar later is dat verminderd met bijna 100.000 stoelen.

British Airways First Class aan boord van de Boeing 787 Dreamliner (Bron: British Airways)
British Airways First Class aan boord van de Boeing 787 Dreamliner (Bron: British Airways)

Ook Singapore Airlines zag het aantal First Class plaatsen afnemen van 150.000 naar 90.000 over dezelfde periode. Deze ontwikkeling is ook zichtbaar bij Lufthansa en Korean Air. Air France biedt ook First Class aan in de vorm La Première. Deze cabine is echter beperkt tot de A380 en de Boeing 777-300. Recentelijk maakte de Franse airline bekend af te willen van een aantal A380s. Dat betekent dat ook hier het aanbod van First Class stoelen op termijn zal afnemen. Onze eigen nationale airline KLM biedt geen First Class.

De La Première cabine van Air France (Bron: Air France)
De La Première cabine van Air France (Bron: Air France)

Emirates

Enige uitzondering op deze ontwikkeling lijkt Emirates te zijn. De airline uit de Verenigde Arabische Emiraten ziet dit namelijk heel anders en verdubbelde het aantal stoelen in de duurste klasse. In 2008 was dit nog 310.000. Momenteel heeft de maatschappij meer dan 600.000 First Class stoelen op jaarbasis beschikbaar. Veruit de meeste van alle airlines dus. Veel mensen kennen vooral Emirates First Class van bijvoorbeeld de Airbus A380 en de Boeing 777.

Emirates First Class full flat bed (Bron: Emirates)
Emirates First Class full flat bed aan boord van de Boeing 777 (Bron: Emirates)

Vraag neemt af

Dat het aanbod van First Class stoelen bij de grote airlines zo afneemt is natuurlijk geen toeval. Dit heeft alles te maken met de afgenomen vraag voor deze dure klasse. Bovendien biedt de introductie van Premium Economy en verbeterde Business Class cabines genoeg alternatieven. Bijna alle legacy carriers bieden een lie-flat stoel in Business Class met maaltijden van restaurantkwaliteit. Veel meer hebben de meeste reizigers in deze doelgroep niet te wensen. Uiteraard is een douche en luxe bar een mooie bijkomstigheid voor First Class. Maar de vraag is of men nog wel bereid is om hier zoveel te betalen.

Een andere reden voor het feit dat de vraag naar First Class afneemt is dat het huren van een eigen vliegtuig steeds goedkoper wordt. Diverse bedrijven zijn gespecialiseerd in het verhuren van privévliegtuigen of de overcapaciteit van airlines. Denk bijvoorbeeld aan Delta Private Jets. Zo ben je uiteindelijk veel flexibeler en heb je nagenoeg 100% privacy.

Als wijst erop dat First Class niet zo’n hele succesvolle toekomst tegemoet zal gaan. Alleen de grootste airlines zullen hier genoeg reizigers voor weten te interesseren. Emirates blijft stug doorgaan en lijkt er nog redelijk succesvol mee te zijn. Uiteindelijk lijkt het airlines vooral te gaan om de afgenomen vraag. Als de stoelen steeds onbezet blijven dan wordt er uiteindelijk nagenoeg niets verdiend aan deze ruimte in het vliegtuig. En van vliegen met lege stoelen wordt geen enkele maatschappij beter.

Reviews

Op InsideFlyer publiceren we regelmatig reviews, waaronder onze bevindingen van de meeste luxueuze cabines van diverse airlines. Benieuwd naar ons oordeel? Hieronder een enkele reviews.

Reacties

  1. Goldfly zegt

    Ik kan me vergissen, maar United en Delta hebben helemaal geen First class. Alleen business class domestic noemen ze first, maar aangezien je over 10.000 vluchten per dag praat en gemiddels 10 first class domrestic stoelen praat je al over 100.000 stoelen per dag. waar heb je die informatie vandaan?

  2. FlyingFonz zegt

    Zeer beperkte informatie over de prijsdynamiek. Deze video legt wat beter uit waarom First Class stoelen nu afnemen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *