Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Tijdens de presentatie van de cijfers van Air France-KLM lieft CEO Benjamin Smith ontvallen geïnteresseerd te zijn in TAP Air Portugal. Het zou ten minste gaan om een samenwerking of zelfs overname ‘als de voorwaarden de juiste zijn’. Tegelijkertijd werkt de groep ook aan een overname van het Italiaanse ITA. Gaat TAP straks ook op in Air France-KLM?
TAP Air Portugal
De voorgangers van TAP werden al in 1945 opgericht. Het inmiddels staatsbedrijf bestaat dit jaar 76 jaar. Lissabon en Porto zijn de belangrijke hubs van de Portugese maatschappij. TAP vliegt met een Airbus only vloot, terwijl TAP Express met zowel Embraer als ATR toestellen vliegt. Laatstgenoemde is te vergelijken met KLM Cityhopper. De nationale maatschappij van Portugal is lid van Star Alliance, waar ook Lufthansa, Brussels Airlines, United Airlines en SAS toe behoren.
Aandelen TAP in de verkoop
Alhoewel de opmerking van Smith voor sommigen uit de lucht kwam vallen is Air France-KLM al langer geïnteresseerd in een grotere aanwezigheid op het Iberisch schiereiland. International Airlines Group (IAG) heeft al een groot marktaandeel met bijvoorbeeld Iberia, LEVEL en Vueling. Dus daar wil de Frans-Nederlandse groep mee gaan concurreren.
TAP Air Portugal is een staatsbedrijf en dus (nagenoeg) volledig in bezit van de Portugese overheid. Pedro Nuno Santos, Minister van het Portugese ministerie van Infrastructuur, benoemde eind september nog dat TAP als zelfstandige maatschappij niet levensvatbaar is. De Portugezen willen de maatschappij dat ook van de hand doen. En dat geeft natuurlijk een zeldzame mogelijkheid voor airlines die willen groeien. Overigens is Air France-KLM niet de enige geïnteresseerde. Het gigantische Lufthansa Group zou namelijk ook een gooi willen doen naar een overname. IAG heeft al een groot aandeel in de markt en mag dus mededingings technisch niet verder groeien.
Air France-KLM en TAP
Als dit alles positief uitvalt voor AF-KLM zijn er twee mogelijkheden. Ofwel een samenwerking met TAP ofwel een overname. Beide opties moeten uiteraard door de mededingingsautoriteiten nog onderzocht worden voordat een eventuele goedkeuring volgt.
Maar hoe zou een overname eruit zien? Betekent dit dat TAP straks opgaat in Air France-KLM? Voor het aanzicht van de consument is dit zeer onwaarschijnlijk. TAP Air Portugal is een merk dat grote bekendheid geniet in Spanje en Portugal en tot op zekere hoogte de rest van Europa. Het zou niet slim zijn om direct deze merknaam om zeep te helpen. TAP zou dan toegevoegd kunnen worden als nieuw merk naast KLM, Air France en Transavia. Loyaliteitsprogramma TAP Miles&Go zou dan ook onderdeel kunnen worden van Flying Blue. Ook ligt de weg open voor een lidmaatschap van SkyTeam in plaats van Star Alliance.
Wie straks (een deel van) de aandelen van TAP over mag nemen zal de toekomst leren. En datzelfde geldt voor hoe een samenwerking of overname er precies uit zal komen te zien. De Portugese overheid zal daarbij ook nog wel een vinger in de pap willen hebben.
Afbeeldingen: TAP Air Portugal
Rob Does zegt
Als inwoner van Portugal kan ik wel stellen dat TAP hier geen goede naam heeft. Take Another Plane ligt elke Portugees op de lippen. Ook weet elke Portugees hoeveel de torenhoge verliezen elke inwoner heeft gekost. Verkoop zal voor velen met gejuich worden begroet. Veel gaat er niet verloren als de naam zou verdwijnen. Transavia heeft al veel aandeel in Portugal en een beter imago, dus zou als merk geen slechte optie zijn. Transavia Portugal kan dan de IATA Designator (TP) gewoon behouden :-).