Vliegen met partner airline: wel statusmiles, géén segmenten

Discussie in 'Andere airline programma's' gestart door SvnKngs, 23 feb 2016.

  1. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Afgelopen week had ik een zestal vluchten door Europa. Omdat ik zakelijk verreweg de meeste vluchten binnen Europa heb, zijn segmenten mij minstens zo lief als de statusmiles. Van segmenten kun je altijd op aan, dacht ik nog, de beruchte AF MiNi Fares daar gelaten.
    Dit is een reden dat ik het Eurobonus programma van SAS links heb laten liggen. Hoewel je met 10 segmenten daar al silver status hebt, verdien je segmenten enkel als je met SAS of Wideroe vliegt. Statusmiles verdien je wel (mits juiste boekingsklasse), maar daar heb je er dan alweer 20.000 van nodig. Mede door de weinig genereuze toebedeling van miles door SAS ben ik overgestapt naar Miles&More van LH. Naast doorgaans meer miles per vlucht (oké, je hebt er ook 30.000 nodig) krijg ik daar tenminste wél voor elke vlucht segmenten, dacht ik nog. Met het inbouwen van layovers, ook binnen Europa, zijn die 30 segmenten voor Frequent Traveller status misschien niet eens onhaalbaar. Dacht ik.

    Nu blijkt dus dat vluchten uitgevoerd door SAS ook geen segmenten opleveren bij Miles&More. Net zoals dat een vlucht met Finnair geen segmenten oplevert bij Topbonus van Airberlin (kwam ik ook achter...). Omdat dit soort informatie bepaald niet duidelijk staat vermeld op de website van deze programma's en/of airlines, en segmentrunning een belangrijk fenomeen is, kwam ik op het idee om hiervoor een overzicht te maken. Ik doe een eerste voorzet:

    Star Alliance
    SAS Eurobonus
    - enkel segmenten op vluchten van SAS en Wideroe.
    Miles & More
    - De 30 segmenten voor Miles & More Frequent Traveller status moeten worden uitgevoerd door luchtvaartmaatschappijen die onderdeel zijn van de Lufthansa Group:
    Adria, Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Croatia Airlines, Germanwings / Eurowings, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Luxair en SWISS.

    Oneworld
    airberlin Topbonus
    - Je verdient alleen segmenten op vluchten met Air Berlin, Niki en op Air Berlin codeshare.
    - voor de goedkoopste Airberlin Economy tickets op Domestic en intra Europa vluchten (nu 'JustFly', straks 'Economy Light') worden geen segmenten toegekend bij Topbonus;
    - géén segmenten (wel miles) voor vluchten uitgevoerd door overige Oneworld partners

    Skyteam
    Flying Blue
    - Als je statusmiles krijgt, krijg je ook segmenten (?).
    - Op de AF MiNi-fares verdien je nu wel segmenten en miles.
    - Bij Transavia krijg je in principe géén statusmiles op vluchten, dus ook geen segmenten. Je verdient wél Level Miles en qualifying flights wanneer de vlucht een KLM-vluchtnummer heeft en onderdeel is van een KLM-reis (bijvoorbeeld BRU-AMS-ALC).

    Ik zal zorgen dat deze lijst wordt bijgehouden!
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2016
    Flying doc, FlyRicky en jongesander vinden dit leuk.
  2. jongesander

    jongesander Silver Member

    Berichten:
    2.215
    Leuk Bevonden:
    2.477
    Trofeepunten:
    633
    SvnKngs vindt dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.693
    Leuk Bevonden:
    1.922
    Trofeepunten:
    648
  4. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Voor Topbonus: geen segmenten voor JJ, QR, BA en CX, wel segmenten voor EY, mits codeshare AB. Volgens mij geldt dat sowieso voor Topbonus; je verdient status miles zolang je je vlucht als AB boekt (incl. codeshare).
     
  5. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Ik kreeg wel (25%) statusmiles op de AY vlucht, maar het telde dus niet als een segment. Dat is het verneukeratieve in deze.
     
  6. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Ik ging er ook vanuit dat ik segmenten kreeg, maar kreeg ook alleen de status miles.

    Ben wel blij dat vluchten met Skyteam-partners wel gelden voor FB.
     
  7. Krabnov

    Krabnov Silver Tier

    Berichten:
    476
    Leuk Bevonden:
    798
    Trofeepunten:
    348
    En over Transavia: je verdient wél Level Miles en qualifying flights wanneer de vlucht een KLM-vluchtnummer heeft en onderdeel is van een KLM-reis (bijvoorbeeld BRU-AMS-ALC).
     
  8. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348

Deel Deze Pagina