en daar gaan we weer. een Fete de Greve is alweer aangekondigd en het ziet ernaar uit dat vliegen in of over Frankrijk lastig wordt in Juni. Luchtverkeersleiders en de piloten van AirFrance gaan maar weer een keer staken. De top van KLM moet zich toch langzaam de haren uit het hoofd trekken, dit wordt een wedstrijd die niet meer te winnen is. adem inhouden tot de dood erop volgt, onvoorstelbaar en onbegrijpelijk. de tent is technisch gewoon failliet en ze gaan weer staken... ik boek dus geen airfrance de komende weken.
Reden voor de vakbond: 'er wordt teveel naar KLM overgeheveld. Dat moeten we stoppen'. Goh! Hoe zou dat nou komen?!
Volgens nu.nl (http://www.nu.nl/economie/4271343/piloten-air-france-willen-tijdens-ek-staken.html) begint de staking op zaterdag 11 juni en zal twee tot vier dagen duren. Fraai is dat! Ik vlieg de 12e via CDG naar CPH om de dag erna die gebruik te maken van de KLM/SATA deal. Ik ben benieuwd of ik op een direct vlucht wordt gezet. @Flying doc, sterkte toegewenst! Hopelijk valt het allemaal wel mee.
Goed dat ik nog niet geboekt heb. Was van plan om zondag 12 juni 2016 via CDG terug te vliegen naar AMS maar zal nu een andere maatschappij kiezen. De details waarom de Air France piloten weer willen gaan staken is mij niet bekend maar dat ze op termijn hun eigen glazen ingooien blijken ze niet in te zien. "De piloten van Air France zijn verbolgen over nieuwe kostenbesparingen die het bedrijf wil doorvoeren en een krimp van het vluchtaanbod." En door te staken denken ze dat het er beter op gaat worden? Staken kost geld, dit zal op een of andere manier "terug verdiend" moeten worden. Nog meer bezuinigen. Wie dit (mede) uiteindelijk zal moeten betalen moge duidelijk zijn, de werknemer. Iedereen die tijdens de beoogde staking met Air France gaat vliegen, sterkte. Schenk jezelf nog een cognac in en noem nog 'es een ander punten waar de Fransen goed in zijn.
Morgen richting Hong Kong met KLM, maar volgende week vrijdagavond terug naar AMS via CDG. Al is de laatste vlucht van CDG naar AMS wel met KLM (KL1224). Zal mij benieuwen.....
Ze zijn ook snel vergeten dat de vorige staking juist verantwoordelijk was voor verlies terwijl de maatschappij anders eindelijk winst had gemaakt.
Ik zit komende zondag ook op een AF vlucht naar AMS, via CDG. Als ze niet vliegen ga ik maar een dag langer op het strand liggen. Ik neem aan dat AF mijn hotel gaat regelen en een en ander zal compenseren ?
Een vervangende vlucht, hotel en maaltijd regelen moeten ze sowieso. Of compensatie betaald moet worden ligt lastiger. Normaal valt een staking onder overmacht. Maar dit is het eigen personeel en bijvoorbeeld niet de luchtverkeersleiding.
Vandaag maar voor zekerheid gekozen en mijn vlucht zaterdag gratis (vanwege staking) laten omboeken naar vrijdag. Nu met KLM rechtstreeks, better safe then sorry...... Ik zie nu (en zakelijk reisbureau bevestigd) dat de ticketprijs niet is aangepast, maar: ik ga nu van premium eco bij AF, naar eco+ bij KLM en van 100% miles naar 50% miles. Op beide punten een behoorlijke achteruitgang. Vooral de kostbare levelmiles baal ik wel van. Trip naar SIN, dus tikt wel aardig aan. Iemand ervaring met compensatie of niet in deze situatie?
Je houd recht op je originele ticket qua Miles. Waarom niet met SQ die kant op? Ik ga naar Vancouver met BA en Air Canada omdat mijn reisgenoot geen class downgrade accepteerde(van Y+ naar Y).
@Daan, ook ik zit momenteel in een omboeking voor komende zondag naar CPH via CDG. Via Twitter geeft AF aan dat ik nog steeds dezelfde segmenten en miles krijg als bij mijn originele boeking. Ik zou eerst je bijschrijving afwachten en als de miles/segmenten niet zijn bijgeschreven, dan een klacht sturen.
Thanks voor jullie (uitgebreide) reacties en waarschijnlijk ook nazoekwerk Ik ga vrijdag rustig de vertrouwde KLM vlucht nemen en dan even aankijken wat mijn miles gaan doen. Ik hou jullie wel op de hoogte.
Mede door mijn cultuur onderzoek voor een Franse en Nederlandse luchtvaartmaatschappij, voor mijn stage ben ik op zoek gegaan naar Franse culturele kenmerken en kwam uit op het volgende Dit gaat over Frankrijk: Subordinates normally pay formal respect and show deference to their boss, but behind his/her back they may do the opposite of what they promised to do, as they may think that they know better, yet are not able to express so. Another reflection of high Power Distance contrary to formal obedience is the total rejection of those in power as there is no way to change by evolution but only by strikes, revolts and revolution. Fransen (over het algemeen) geloven dus dat ze het systeem alleen maar kunnen veranderen door drastische maatregelen te treffen (staken dus, in dit geval). In vergelijking met NLD is dit een groot verschil. Wij polderen eindeloos door en door en door. Het 'besluitloos' zijn van Nederlanders zal daarom dus niet vaak in iets drastische resulteren als in Frankrijk. Consensus kennen ze niet in Frankrijk
als je de Figaro leest figaro.fr over dit topic en je gaat naar de ingezonden reakties door franse lezers dan valt het op dat men vrijwel unaniem zwaar negatief over AF spreekt. termen als - sabotage van de vakbonden- en regelmatig de vraag waarom er geen nederlandse direktie op gezet wordt om de boel schoon te vegen. vrijwel iedereen is goed op de hoogte van de bedrijfsresultaten en de KLM wordt gezien als een goed draaiend bedrijf terwijl AF als staatsbedrijf geleid door weer een enarque die rechtstreeks aan het elysee rapporteert. kortom het lijkt wel of de fransen zelf de huidige situatie spuugzat zijn en er wordt zelfs gehoopt dat KLM een andere partner zoekt. - stof tot nadenken toch ?
Nu is Le Figaro zelf ook wel een linksdraaiend bolwerk waar geld verdienen een vies woord is en andermans geld spenderen verzaligd word. Deze houding verbaasd me.