de SATA experience:
Zoals eerder verteld heb ik de vlucht van LIS naar PDG door omstandigheden met TAP gemaakt. Daardoor is mijn SATA ervaring alleen gebaseerd op de vlucht PDG-LIS.
Bij het afhalen van mijn ticket bij de incheckbalie op PDG meteen mijn Victoria nummer door gegeven. Dit kan omdat SATA en TAP een codeshare hebben op vluchten tussen LIS en PDG.
SATA gaat overigens van naam veranderen en gaat Azores Airlines heten.
https://www.azoresairlines.pt/en
Bij het inchecken werd er keurig medegedeeld dat ik gebruik kon maken van de lounge. Deze bevindt zich na de security meteen links, voorbij de kinder 'hzb' locatie, in de hoek.
Bekijk bijlage 1758
(Ingang SATA lounge)
De SATA lounge is niet groot. De stoelen zijn comfortabel en de WIFI is erg goed. Terwijl ik er was (de op 1 na laatste vlucht in de avond vanaf PDG) zat er 1 ander persoon binnen.
De keuze aan food & beverages is minimaal. Apart detail vond ik dat ze de frisdrank etc netjes op een bar hebben staan, ongekoeld. Vrijwel uit het zicht is er dan nog wel een koelkast waar de gekoelde blikjes in staan. Qua snacks beperkte de keuze zich tot een zakje met nootjes, en een zakje droge toast. Er was geen beleg te zien.
Bekijk bijlage 1759
(SATA lounge)
Boarding calls zijn er niet, deze zou je, volgens de dame aanwezig, moeten kunnen horen vanuit de terminal. Mijn advies; kijk goed op de monitor

Boarden is op PDG gelukkig niet met de bus. Het is ouderwets naar het vliegtuig lopen en persoonlijk vind ik dat wel wat hebben. Aangekomen bij het toestel kan men zowel voor als achter boarden. Hierdoor is het boardingproces vrij snel verlopen en staat niemand echt lang in de rij.
Bekijk bijlage 1760
(SATA boarding PDG voor en achter)
Het toestel van SATA waar ik in vloog betrof een A320 (voor de A310 review zullen sommigen dus nog moeten wachten tot iemand anders daarmee vliegt). Wat mij meteen opviel was dat het interieur enigszins gedateerd overkomt.
Bekijk bijlage 1761
(SATA 2F 2E 2D)
De stoelen zitten comfortabel. Diverse krassen op de panelen en het leer zijn zichtbaar waardoor goed te zien is dat dit interieur al enige tijd mee gaat. Alles is echter schoon!
De uitklapbare LCD schermen waarop de safety video te zien is, zijn ook aan vervanging toe. Tevens hangt er ook nog een mooie ouderwetse beeldbuis welke wel werkt.
Bekijk bijlage 1762
Bekijk bijlage 1763
(SATA snack en avondmaaltijd)
De service van de crew was uitstekend. Vriendelijk en efficiënt tijdens mijn vlucht. De maaltijd zelf zag er redelijk uit. Er was geen keuze menu, je eet wat de pot schaft. In mijn geval was dit kip met groeten en iets bruins. Daarbij mozzarella als voorgerecht (denk ik) en een zoet taartje met geraspte kaas erop als nagerecht (denk ik). Het smaakte allemaal zoals het eruit zag; de kip smaakt naar kip, het groen smaakt naar groente en het bruine onherkenbare is taai. Het broodje was heerlijk vers.
Bekijk bijlage 1764
Bekijk bijlage 1765
(SATA A320)
Er was voldoende ruimte op stoel 2F, ik schat in dat dit is voor lange mensen ook zo is (zelf ben ik 1.80m). Tijdens de vlucht was de informatievoorziening door de crew prima, drank te alle tijde aangevuld en ook de toiletten waren schoon. Na aankomst op LIS helaas wel weer met de bus naar de terminal.
Samenvattend: SATA is een ' what you see is what you get ' maatschappij. Alles werkt, is schoon en je gaat niet met honger van boord. Het verouderde interieur komt overeen met de smaak van het eten, het is er en het doet wat het moet doen, niks meer, niks minder. De inzet van de crew geeft voor mij de doorslag in positieve richting. Ik baal er van dat ik deze reis niet 2x geboekt heb zoals anderen. Het is een van de mooiste bestemmingen waar ik ben geweest.
Ik hoor graag jullie ervaringen met SATA!
Klik om te vergroten...