KLM / SATA / TAP (J class) naar de Azoren

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door Michiel, 27 feb 2016.

  1. Michiel

    Michiel Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Dit weekend ben ik bezig met een (segment) run naar de Azoren. Tevens is dit voor mij de eerste keer dat ik met SATA airlines ga vliegen. De vluchten vanuit Amsterdam naar CPH en naar LIS zijn zonder problemen verlopen. Het eten bij KLM in Europe businessclass is echt veel beter geworden sinds de menu update.

    Op dit moment had ik in het vliegtuig moeten zitten, echter, door een metrostoring was ik te laat op het vliegveld van LIS en de vlucht gemist. Uiteindelijk via SATA ticketoffice naar KLM ticketoffice gestuurd (daar was het ticket afgegeven) om zaken te regelen. SATA had geen vluchten meer vandaag werd mij al verteld, niet veel goede hoop voor mij dus.

    De dame bij KLM ging kijken in het systeem. Na 15 minuten typen en mompelen had ze toch een oplossing gevonden. Ze kon mij (via een codeshare van SATA en TAP) omboeken op een TAP vlucht naar PDL. Dit was een aangename meevaller in deze nu al hectische ochtend. Mijn complimenten dus naar de KLM, voor de moeite die deze dame heeft gedaan. Mooie bijkomstigheid is dat ik nu ook voor het eerst in de TAP J class kan vliegen.

    De ervaringen met SATA volgen..
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
    high_class en Lionell vinden dit leuk.
  2. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Ha fijn dat KLM je kon helpen. Goede reis.
    Ik ga die trip eind maart en in mei doen.
     
  3. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Dank voor de eerste melding, ben benieuwd naar de rest van het verslag. Zijn veel mensen denk ik die willen weten hoe die A310 is, en het nachtleven in PDL ;-)
     
  4. Barend

    Barend Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    128
    Balen, heb die fare gemist, zie ik nu pas..
    Mooi dat KLM iets voor je heeft kunnen regelen, moest je (veel) bijbetalen?
     
  5. Michiel

    Michiel Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Nee, niks! De KLM dame deed uitzonderlijk veel moeite om mij zonder bij betalen op de TAP vlucht te krijgen. Ze vertelde dat ze mijn hele boeking heeft losgekoppeld van elkaar anders kreeg ze het niet voor elkaar(LIS-PDL los van CPH-LIS). Ik heb er ook niet om hoeven vragen. Waarschijnlijk deed ze het onder andere omdat ik J class vloog en omdat ik gold member ben maar dat is een aanname. Maargoed, KLM kan voor mij niet meer stuk voorlopig :)

    De TAP vlucht verliep verder zonder problemen. Qua service vond ik TAP gelijkwaardig met de KLM. Het eten was iets minder, stoelen waren iets beter en je kreeg standaard een deken en een kussen(geen overbodige luxe want het was ' fris ' aan boord)

    thumb_IMG_0841_1024.jpg
    thumb_IMG_0855_1024.jpg
    (stoelen J class / ontbijt TAP)

    Tip: Je kan op LIS gebruik maken van de ' blue lounge ' (en dus niet de gebruikelijke lounge) omdat deze alleen voor internationale vluchten is.
    thumb_IMG_0840_1024.jpg
    (blue lounge op LIS thv gate 10)

    Eten en drinken in de blue lounge is minimaal maar het is rustig en de WIFI is goed!

    Enige echte nadeel vond ik dat vanaf LIS je moet boarden via een bus bij TAP (en ook bij SATA denk ik). Dus eerst in de bus, laatst eruit en in de rij staan :(

    SATA ervaring volgt..
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
    Lionell vindt dit leuk.
  6. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Een codeshare tussen TAP en KLM. Is denk ik erg uitzonderlijk maar kwam zeer goed uit voor je :)
     
  7. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Leuk om te lezen! Ben heel benieuwd als ik deze trip in juni ga maken.
     
  8. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Gaat er iemand in maart, en zoja, welke datum en vluchten?
     
  9. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Oh wacht even, ik denk dat het een codeshare tussen SATA en TAP is, nietwaar? Als het een codeshare tussen SATA en KLM zou zijn houdt dit in dat je op LIS-PDL-LIS segmenten en mijlen verdiend bij Flying Blue. Dit is niet het geval neem ik aan? Kan je trouwens binnen 1 boeking de mijlen en segmenten van CPH-AMS-LIS op FB laten bijschrijven, en LIS-PDL-LIS op TAP/SATA? KLM zegt namelijk van niet. ze zeggen dat je maar 1 ff-nummer kan gebruiken voor de gehele boeking.
     
  10. kevinvdwal

    kevinvdwal Silver Tier

    Berichten:
    297
    Leuk Bevonden:
    230
    Trofeepunten:
    268
    Wij gaan in het paasweekend.
     
  11. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Je kan proberen een retroclaim in te dienen voor TAP.
     
  12. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Wat is dat..?
     
  13. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Bij TAP een Victoria-account openen en dan binnen twee weken de miles claimen voor de LIS-PDL v.v.
     
  14. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Ah zo, thanks, ik heb al een Victoria account, maar daar zal ik dan op claimen als ik terug ben/
     
  15. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Vraag trouwens, misschien dat iemand dat weet. KLM en SATA/TAP hebben niets met elkaar te maken, maar in deze boeking heb je toch die combi. Als je nou alleen de KLM vluchten neemt, en bijvoorbeeld in Lissabon blijft en niet die SATA vluchten pakt, hoe komt KLM daarachter?
     
  16. Michiel

    Michiel Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Je kan je Victoria nummer ook doorgeven als je je ticket gaat ophalen op LIS. Het is namelijk niet mogelijk om online in te checken. (waarschijnlijk vanwege de gecombineerde KLM/SATA boeking). Als je dan bij de ticketcounter staat, kan je het meteen doorgeven.
     
    Basjep en Lionell vinden dit leuk.
  17. Michiel

    Michiel Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    de SATA experience:

    Zoals eerder verteld heb ik de vlucht van LIS naar PDL door omstandigheden met TAP gemaakt. Daardoor is mijn SATA ervaring alleen gebaseerd op de vlucht PDL-LIS.

    Bij het afhalen van mijn ticket bij de incheckbalie op PDL meteen mijn Victoria nummer door gegeven. Dit kan omdat SATA en TAP een codeshare hebben op vluchten tussen LIS en PDL.

    SATA gaat overigens van naam veranderen en gaat Azores Airlines heten. https://www.azoresairlines.pt/en

    Bij het inchecken werd er keurig medegedeeld dat ik gebruik kon maken van de lounge. Deze bevindt zich na de security meteen links, voorbij de kinder 'hzb' locatie, in de hoek.
    IMG_0888.JPG
    (Ingang SATA lounge)

    De SATA lounge is niet groot. De stoelen zijn comfortabel en de WIFI is erg goed. Terwijl ik er was (de op 1 na laatste vlucht in de avond vanaf PDL) zat er 1 ander persoon binnen.
    De keuze aan food & beverages is minimaal. Apart detail vond ik dat ze de frisdrank etc netjes op een bar hebben staan, ongekoeld. Vrijwel uit het zicht is er dan nog wel een koelkast waar de gekoelde blikjes in staan. Qua snacks beperkte de keuze zich tot een zakje met nootjes, en een zakje droge toast. Er was geen beleg te zien.

    IMG_0889.JPG
    (SATA lounge)

    Boarding calls zijn er niet, deze zou je, volgens de dame aanwezig, moeten kunnen horen vanuit de terminal. Mijn advies; kijk goed op de monitor ;) Boarden is op PDL gelukkig niet met de bus. Het is ouderwets naar het vliegtuig lopen en persoonlijk vind ik dat wel wat hebben. Aangekomen bij het toestel kan men zowel voor als achter boarden. Hierdoor is het boardingproces vrij snel verlopen en staat niemand echt lang in de rij.

    IMG_0901.JPG
    (SATA boarding PDL voor en achter)

    Het toestel van SATA waar ik in vloog betrof een A320 (voor de A310 review zullen sommigen dus nog moeten wachten tot iemand anders daarmee vliegt). Wat mij meteen opviel was dat het interieur enigszins gedateerd overkomt.

    IMG_0902.JPG
    (SATA 2F 2E 2D)

    De stoelen zitten comfortabel. Diverse krassen op de panelen en het leer zijn zichtbaar waardoor goed te zien is dat dit interieur al enige tijd mee gaat. Alles is echter schoon!
    De uitklapbare LCD schermen waarop de safety video te zien is, zijn ook aan vervanging toe. Tevens hangt er ook nog een mooie ouderwetse beeldbuis welke wel werkt.

    IMG_0916 2.JPG

    IMG_0920.JPG
    (SATA snack en avondmaaltijd)

    De service van de crew was uitstekend. Vriendelijk en efficiënt tijdens mijn vlucht. De maaltijd zelf zag er redelijk uit. Er was geen keuze menu, je eet wat de pot schaft. In mijn geval was dit kip met groeten en iets bruins. Daarbij mozzarella als voorgerecht (denk ik) en een zoet taartje met geraspte kaas erop als nagerecht (denk ik). Het smaakte allemaal zoals het eruit zag; de kip smaakt naar kip, het groen smaakt naar groente en het bruine onherkenbare is taai. Het broodje was heerlijk vers.

    IMG_0906.JPG
    IMG_0915.JPG
    (SATA A320)

    Er was voldoende ruimte op stoel 2F, ik schat in dat dit is voor lange mensen ook zo is (zelf ben ik 1.80m). Tijdens de vlucht was de informatievoorziening door de crew prima, drank te alle tijde aangevuld en ook de toiletten waren schoon. Na aankomst op LIS helaas wel weer met de bus naar de terminal.

    Samenvattend: SATA is een ' what you see is what you get ' maatschappij. Alles werkt, is schoon en je gaat niet met honger van boord. Het verouderde interieur komt overeen met de smaak van het eten, het is er en het doet wat het moet doen, niks meer, niks minder. De inzet van de crew geeft voor mij de doorslag in positieve richting. Ik baal er van dat ik deze reis niet 2x geboekt heb zoals anderen. Het is een van de mooiste bestemmingen waar ik ben geweest.

    Ik hoor graag jullie ervaringen met SATA!
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2016
  18. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.455
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Leuk om te lezen @Michiel! Ik ga in juni slechts 1 dag. Wat heb je daar zoal gedaan? Misschien heb je wat tips voor de rest die ook binnenkort gaan.
     
  19. Goldfly

    Goldfly Silver Member

    Berichten:
    950
    Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Dank voor het leuke report. zou je nog kunnen vertellen hoe eenvoudig het is om van PDL naar "downtown" te komen en of daar iets te doen is qua avondbezigheden? Ik ben krap 12 uur daar en twijfel tussen slapen en door het licht proberen te gaan... ;-)
     
  20. Michiel

    Michiel Newbie

    Berichten:
    73
    Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    18
    Ik was er ook niet zo lang maar er is veel te zien op het eiland, zeker als je van mooi uitzicht en natuur houdt. Wat ik heb gedaan is een auto huren voor een dag en op die manier kan je vrij snel langs een aantal van de mooiste plaatsen. Vooraf via Google / youtube kan je goed uitzoeken wat voor jou interessant is om te bekijken. (Dit filmpje geeft mooi weer wat, waar te zien is:
    )

    Openbaar vervoer van PDL naar Ponta Delgado is er wel, ik zag (kleine) bussen en taxi's bij de luchthaven. Dit werkt prima als je alleen in de stad wil blijven de hele dag. In de stad is het niet druk op het moment. Er zijn natuurlijk wel wat toeristen maar het is overduidelijk niet het hoogseizoen. Er zijn wel wat clubs en bars open maar het was er niet super druk, wel gezellig. Als jullie in mei / juni gaan dan zal het wellicht drukker zijn.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2016

Deel Deze Pagina