Beter om te horen dat het jou wel goed is bevallen! Helaas heb ik nog geen status opgebouwd dus priority check in gaat voor mij niet op (wel weer 4 qualifying flights erbij). Vooral de transfer op de heenreis was vervelend.
Het cabinepersoneel vertelde voor aankomst duidelijk dat je GEEN immigratieformulier hoefde in te vullen als je volgende bestemming buiten China lag. Zo gezegd, zo gedaan. Je mag toch immers aannemen dat de cabine bemanning niet voor het eerst met dit bijltje hakt. Bij de immigratie moest uiteindelijk toch het formulier overhandigd worden dus mocht ik weer achterin de rij aansluiten om eerst het formulier in te vullen met overigens allemaal onzinvragen erop (plaats waar je visum is afgegeven, nummer van je visum, naam van contact in China) die niet van toepassing zijn als je alleen overstapt. Op mijn telefoon had ik vooraf al een screenshot gemaakt van mijn reis in de CheckMyTrip app. Helaas bleek de immigratie een papieren versie van je ticket te willen zien met je naam erop (Hallo 2016!). Aangezien de wifi op het vliegveld alleen werkt als je al bent ingecheckt voor je volgende vlucht was het ook niet mogelijk om het originele e-ticket erbij te pakken. Dit zou sowieso niet werken want Gmail is geblockt in China. Na veel discussie en na dat er meerdere mannetjes bij waren gekomen en ik duidelijk wist te maken dat ik toch echt onderweg was naar Tokyo i.p.v. asiel in China aan te vragen, kreeg ik de stempels in mijn paspoort.
In de aankomsthal stond uiteindelijk iemand van Xiamen Air 'tranfer, tranfer, transfer' te roepen. Haar verteld dat ik onderweg was met Xiamen Air naar Tokyo en ik werd naar boven meegenomen, opnieuw door de security heen naar de vertrekhal waar me in gebrekkig Engels werd verteld dat ik zogenaamd plaats mocht nemen in de rij voor transfer passagiers. Eenmaal aan de beurt bleek het alleen om transfers naar Taipei te gaan en werd ik doorverwezen naar een balie die nog dicht was en pas anderhalf uur later zou open gaan. Aangezien er op dit vroege tijdstip in deze vertrekhal slechts één koffietentje zat met veel te dure koffie, leek het mij een goed idee om dan maar weer naar het vrij toegankelijke deel te gaan om daar wat te gaan eten en drinken. Helaas mocht ik niet meer naar buiten van de security. Gevolg: anderhalf uur op een ijzeren bankje doorbrengen met je bagage. Uiteindelijk dan toch maar voor omgerekend 7 Eypo een kop koffie genomen die minder smaakte dan een kop oploskoffie.
Na deze ervaring opgedaan te hebben en hiervan geleerd te hebben, verliep de transfer op terugreis een stuk aangenamer.
Laatst bewerkt: 5 mei 2016