Trip Report / Impressie: 48 uur Saudia voor 2 uurtjes Manila

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door WorldTraveller, 20 mrt 2017.

1. WorldTraveller

WorldTraveller Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.877
    Trofeepunten:
    113
    Tja, waar begin je met zo'n verhaal? Ik mag helaas maar 20 foto's per bericht plaatsen. Vandaar de vele opsplitsingen.

Voorbereiding
    Goed, Saudia had (nog steeds) een mooie business class fare vanuit Madrid naar verschillende bestemmingen zoals Johannesburg, Jakarta en Manila. Same day return mogelijk en 150% miles bij Flying Blue, uitgemaakte deal toch? Niet helemaal. Saudia en de KSA stonden niet bepaald hoog op mijn to do lijst. Na een paar dagen piekeren besloten om het toch maar te boeken.

Nu nog naar Madrid. Zo'n beetje elke Insideflyer hier heeft LATAM's 5th freedom gevlogen. De vlucht sloot prima aan op mijn Saudia-vluchten en voor 200 EUR een retourtje in J is prima. Nu nog Amsterdam - Frankfurt. Vliegen of met de trein (1e klas), het maakte voor de prijs niks uit. Uiteindelijk besloten om KLM links te laten liggen en gezellig met de Duitsers te gaan. Voornamelijk omdat ik geen zin had in een remote stand op Frankfurt. Voor mijn overnachting in Madrid koos ik voor het Hilton Madrid Barajas.

Amsterdam - Frankfurt - Madrid
    In comfort mentaal voorbereiden op deze lange reis.

Zo'n 40 minuten voor vertrek kwam ik aan op Schiphol waar ik in 2 minuten door security was. Na een korte stop in de Aspire Lounge liep ik naar de B-pier wat de A320 van Lufthansa klaar stond voor de korte vlucht naar Frankfurt. Priority boarding was net begonnen waardoor ik direct kon aansluiten.

Op de vlucht kreeg ik een appelkoek en wat te drinken. De stoel naast mij bleef zoals gebruikelijk leeg.

Bij aankomst in Frankfurt kreeg ik mijn portie karma... remote stand
    Tijdens de busrit passeerde we een Saudia A320. Had toch wel wat meer demand verwacht naar Frankfurt.

Na een wandeling van A naar C kwam ik aan bij de check-in van LATAM. De dame overhandigde mij mijn boarding pass en de invitation card voor de Air Canada lounge. Er zijn al vele verslagen geweest over de lounge en vlucht, dus ik houd het kort.

De stoel naast mij bleef leeg. Crew was wel vriendelijk, maar het voelde allemaal niet natuurlijk aan. Alsof ze een heel draaiboek in hun hoofd gestampt hebben.

Leuk zo'n wide body op een Europese vlucht, maar als ik weer eens van Frankfurt naar Madrid moet kies ik toch voor Lufthansa. Je bent namelijk veel sneller met een Schengen-vlucht.

Hilton Executive kamer

Madrid - Jeddah - Riyadh
    Na een kort nachtje in het Hilton Madrid Airport liep ik 's ochtends terminal 1 van Madrid Barajas binnen voor mijn trip naar Manila. De dame bij de check-in kon haar ogen en oren niet geloven toen ze mijn itinerary op las: Madrid - Jeddah - Riyadh - Manila - Riyadh - Jeddah - Madrid.

Zij: Sir, how long do you stay in Manila?
    Ik: Two hours.
    Zij: Where is your visa for Saudi Arabia?
    Ik: Not needed.
    Zij: Alright Sir, here are all your boarding passes for your trip. I wish you euhm, pleasant flights.

Op de vroege ochtend stond er geen rij bij de fast track voor security. Na wat gegeten te hebben in de Cibeles lounge liep ik naar gate B25, waar Saudia’s B789 klaarstond voor de trip naar Riyadh via Jeddah.

Bij binnenkomst werd ik welkom geheten door twee stewardessen uit de Filipijnen. Ze wezen mijn stoel aan voor deze vlucht, 6A. Het interieur van Saudia’s B789 zag er zeer fraai en chique uit.

De reverse herringbone stoelen bij Saudia zijn een stuk aangenamer dan de reverse herringbone seats van de KLM. Bij de KLM kan je moeilijk in-en uitstappen, wat bij Saudia geen probleem was. Er is een touchscreen waar je de stoel in allerlei standen kan zetten.

Mijn jas werd aangenomen en als pre-departure drankje serveerde ze verschillende soorten vruchtensapjes gevolgd met dadels en Arabisch koffie. Helaas hebben ze geen Salvator Ferragamo amenity kits meer, maar hebben ze nu Porsche design wat rijkelijk gevuld is.

Saudia heeft bijna een identieke menukaart voor al haar vluchten. Je kan kiezen uit drie soorten voorgerechten, twee soorten soep, drie hoofdgerechten en drie toetjes. Dining on-demand is beschikbaar tot 1,5 uur voor landing.

Ik ga niet van elke vlucht de maaltijd showen. Jullie mogen dat mooi zelf ondervinden.

Tijdens de service moest je het doen met één glas water. Refills werden niet proactief aangeboden. Wat anders drinken dan water kon pas later.

Na de maaltijd zette ik de stoel in lounge mode d.m.v. het gebruik van de touchscreen controlepanel aan de zijkant. De stoel was zeer comfortabel. Het voelde alsof op een stoel zat in een luxueuze Duitse auto.

Gedurende vlucht kwam de crew niet proactief langs om te vragen of je nog iets wilde. Je kreeg een fles water (0,5L) voor het slapen, maar voor de overige dingen moest je de call button gebruiken. Na zo'n 25 minuten kwam er dan een crew member jou kant op.

De B789 heeft wifi, maar het internet is ontzettend traag.

Na zo'n 5 uur vliegen arriveerde we in Jeddah voor een technische stop.

De technische stop was ongeveer één uur en passagiers naar Riyadh mochten het vliegtuig niet verlaten. Na één uur vervolgde we onze weg naar Riyadh.

Ik was onder de indruk van het feit dat ze een maaltijdkeuze hadden op een vlucht van 55 minuten.

Aangekomen in Riyadh moest ik weer door security. Terwijl mijn kofffer door de scanner ging, zat de man achter de monitor met zijn voeten op de tafel rustig een film te kijken op zijn telefoon. In de lounge zo'n 4 uur gewacht op mijn vlucht naar Manila. De lounge is niet erg groot, maar heeft veel eetmogelijkheden. Er is zelfs Budweiser 0% aanwezig.

Carel1, Basjep, Lionell en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.877
    Trofeepunten:
    113
    Riyadh - Manila

Na 4 uur gewacht te hebben liep ik richting de boarding gate waar honderden Filipijnse werkers op de grond lagen voor de vlucht naar Manila. Erg triest om te zien.

Er zijn op de luchthaven van Riyadh allemaal bordjes met SkyPriority, maar dat is allemaal voor de sier. Als boarding eenmaal begint, kan je beter tegen een gate agent zeggen dat je SkyPriority hebt en hij zorgt ervoor dat je iedereen in de rij kan passeren.

Voor de vlucht naar Manila en terug had ik de nieuwe flat beds in 2-2-2 configuratie. Alleen de stoel naast mij bleef leeg op deze vlucht. Groot deel van de stoelen waren in beslag genomen door de piloten en stewards van Saudia.

De service op deze vlucht was iets beter. Deze keer werd er proactief een refill van water aangeboden tijdens de maaltijd service. Na de maaltijd was het voor mij tijd om te tukken. Het was ondertussen al zo'n 01:30 Nederlandse tijd.

Wederom was er op deze vlucht wifi. Ik kon de inloggegevens gebruiken van mijn vorige vlucht.

Zo'n uur voor landing werd ik ruw gewekt door de stewardess dat ik moest gaan eten.

Manila

Ik had 2 uur de tijd om mijn stempel voor Manila te bemachtigen. Gelukkig had ik mijn boarding pass voor de terugreis al, wat mij wat meer marge gaf. Voorafgaand aan de reis had ik gelezen dat Manila een verschrikkelijke luchthaven is en dat je lang moet wachten, maar dat business class passagiers gebruik kunnen maken van de diplomatenrij.

Toen de deur open ging van het vliegtuig sprintte ik richting immigratie waar gewoon niemand stond Er werd een foto van mij gemaakt en mij paspoort werd gestempeld zonder vragen. Manila is een luchthaven zonder aankomsthal, wat het moeilijker maakt om van arrival naar departure level te komen. Ik zag een bordje naar de lift staan. Ondanks dat het nergens stond aangegeven, gokte ik erop dat de lift naar de vertrekhal ging. Bijna! Ik stond buiten voor de x-ray scanners om de vertrekhal in te gaan. Voordat je in de rij mag staan controleren ze je e-ticket. Met een business class ticket mag je afsnijden zodat je direct bij de x-ray scanner staat.

Voor paspoortcontrole stond wel een rij, maar met behulp van de diplomaten rij was ik binnen 5 minuten het land in en weer uit Saudia gebruikt de JAL Sakura lounge. Het deed mij erg denken aan een lounge in China, maar met meer eten. De lounge was verder erg basic zonder enige faciliteiten. Niet eens een toilet

Mijn favoriete airline!

Na 1,5 uur liep ik naar de boarding gate waar ik als een celebrity werd onthaald. De wachtruimte voor de vlucht naar Riyadh was afgeschermd met linten. De gate agent checkte vervolgens of je de juiste documenten had.

Gate Agent: Ah, you are the transit passenger!
    Ik: I think so.
    Gate Agent: I checked the system this morning and I noticed you flew all the way from Madrid via Jeddah and Riyadh to Manila and now you flying the same route back.
    Ik: Correct
    Gate Agent: Why?
    Ik: Need to requalify for my frequent flyer status, and Saudia had a very cheap fare to Manila. I guess you don't see this every day?
    Gate Agent: No, certainly not.

Boarding was ondertussen begonnen waardoor er een flinke rij stond, maar de gate agent riep naar zijn collega die alle bp's controleerde: "He is the transit passenger" Prompt opende hij het lint en liet mij voor. Op de jetbridge werd je nogmaals gecontroleerd en de koffer moest open. Echter wisten zij ook dat ik de transit passagier was, hierdoor kreeg ik een soort VIP behandeling. Mijn koffer moest wel open, maar ze deden mijn koffer ook dicht. Ze sloegen de metaaldetector en fouilleren bij mij over.

Manila - Riyadh

Hetzelfde vliegtuig, alleen andere plek. Iemand had de cabin crew verteld dat ik terugvloog met hetzelfde toestel want toen ik binnenkwam werd ik bij naam aangesproken. "Mr. WorldTraveller, welcome back on the plane, your seat for this flight is 3A. My name is ...., please let me know if there is anything.

Bezetting op deze vlucht was laag, maar 9 stoelen bezet in J.

Na zo'n 5 minuten kwam de gate agent naar mij toe voor een praatje.

Gate Agent: Sir, did you clear immigration at Manila?
    Ik: Yes, I did.
    Gate Agent: Can you show me your stamp, I cannot believe you did this.
    Ik: Sure. *laat stempel zien*
    Gate Agent: That's crazy!

We praatte nog wat over Riyadh, Saudia en over mijn vorige mileage runs.

Levensmoe?

Op deze vlucht was de menukaart iets anders. Ze hadden nu ook Filipijnse gerechten, wat zeer smakelijk was. De crew was een stuk beter dan op voorgaande vluchten. Verwacht nog steeds geen wonderen, maar er zat een stijgende lijn in.

Saudia showing-off aan Clark en Al Baker.

Riyadh

Remote stand. Aparte bus voor business class. Had eigenlijk gehoopt op één van de 100 BMW 7 Series.

Carel1, Fripsmaster, ErikBenjamin en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.877
    Trofeepunten:
    113
    Riyadh

De vlucht arriveerde bijna één uur te vroeg in Riyadh. Hierdoor had ik een layover van 7 uur! Gelukkig kon ik beslag leggen op de laatste ligstoel en vlogen de 7 uur voorbij.

Uitzicht vanuit de lounge.

Vlak voor dat ik naar de gate liep had ik in de gaten dat ik nog een paar moeilijke momenten zou gaan beleven in de KSA. Meer hierover kan je hier lezen.

Riyadh - Jeddah

Een half uur na geplande instaptijd, stapte ik aan boord de B789 richting Jeddah.

Goedemorgen Jeddah!

Vanuit de Dreamliner

Jeddah - Madrid
    Na wat angstaanjagende momenten en na 40 minuten lang over het kerkhof gereden te hebben waren we terug bij af.

Jeddah airport is een vliegtuigkerkhof waar Saudia dit museumstuk vandaan heeft gehaald.

Het is maar een kleine downgrade...
    Gaat m'n zetel.

Het vliegtuig kraakte aan alle kanten (klik voor filmpje).

Ondanks dit verschrikkelijke product was het de beste Saudia vlucht. Ik had voor de verandering een Koreaanse FA. Dan gaat mijn hartje al sneller kloppen omdat ik weet dat ik goed zit. Ook een goed moment om mijn Koreaans te testen. In tegenstelling tot alle andere vluchten mocht ik nu van alles bestellen tijdens de maaltijd.

Na zo’n 4 uur geslapen te hebben, kwam de stewardess langs om te vragen of ik iets wilde eten. That’s a first! We spraken nog even over van alles en nog wat (ja, ook over crappy Saudia).

De vlucht kwam ongeveer 40 minuten na geplande aankomsttijd aan in Madrid. Hierdoor had ik iets meer dan één uur de tijd om mijn LATAM vlucht naar Frankfurt te halen. Met de Koreaanse buiging namen we afscheid van elkaar en begon ik met mijn rush over Barajas.

Carel1, Lionell, Fripsmaster en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.877
    Trofeepunten:
    113
    Madrid - Frankfurt - Amsterdam
    Allereerst wil ik @BWempe en @Jan van Putten bedanken voor de assistentie gedurende mijn korte overstaptijd. Ze hielden mij op de hoogte van waar ik moest zijn, en eventuele alternatieve vluchten naar Amsterdam.

Van T1 naar T4s is een nachtmerrie. Met een bijna lege telefoon arriveerde ik bij de LATAM incheckbalies. Waar ze snel een boarding pass voor mij uitdraaide. Ik had gehoord dat ik geen gebruik kon maken van de fast track. Er vervelend omdat er een gigantische rij stond voor de reguliere controle. Ik legde iemand van de luchthaven uit dat ik nog al krap zat met de tijd. Tot mijn grote opluchting zorgde ze dat ik helemaal vooraan kwam in de rij. Helaas moest mijn koffer open omdat er iets verdachts in zat.

Roltrap afrennend richting het treintje. Rennend de roltrappen weer op richting de paspoort controle. Uiteindelijk was ik net op tijd voor mijn vlucht. Nooit gedacht dat ik ooit zo blij zou zijn om een LATAM vliegtuig te zien.

Er was ontzettend veel turbulentie tijdens de daling. Een soort achtbaan wat niet iedereen kon waarderen.

Met een fantastisch uitzicht op de skyline van Frankfurt, zette de piloot de B789 op de grond waar ik werd opgewacht door de B747-8 en A380 van Korean Air en Asiana.

Na een flinke wandeling arriveerde ik bij de overbevolkte Senator lounge waar ik eindelijk na 48 uur weer kon douchen. Ja, ik weet het vies. Maar Manila en Riyadh hadden geen douchefaciliteiten. Enige wat ik kon doen is steeds schone kleding aantrekken.

Na zo'n 1,5 uur was het tijd om weer aan boord te gaan voor de laatste leg naar Amsterdam.

Mijn uber businessclass seat.

Bij aankomst in Amsterdam stond de auto weer klaar voor de rit naar huis. Eenmaal thuis aangekomen stortte ik als een kaartenhuis in elkaar van vermoeidheid.

En?
    Al met al een leuke trip, maar dat geintje in Jeddah moeten ze maar niet meer flikken. De lange layovers in Riyadh maakte het zwaar. Mijn voorgaande same day returns in Y en Y+ waren beduidend minder zwaar dan deze trip. Saudia is erg inconsistent met haar service en equipment, maar verder wel okay als je lage verwachtingen hebt.

Andre, Lionell, cannondalecaad en 22 anderen vinden dit leuk.
  5. chawa

chawa Active Member

Leuk Bevonden:
    173
    Trofeepunten:
    43
    Helder geschreven, Thanks voor het delen.
    Ik durf het nog niet te wagen als vrouw alleen te reizen met Saudia. Hoewel de prijs is natuurlijk super, jammer dat ze die in november niet meer hebben.

6. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.877
    Trofeepunten:
    113
    Bedankt voor het compliment:) Helaas moet ik wel direct zeggen dat dit mijn laatste trip report was. Nee, ik blijf vliegen, maar door de restricties (max tekens en foto's) is het niet gemakkelijk om een reisverslag te posten op het forum.

Tijdens met Saudia vluchten zag ik vaak alleenreizende vrouwen uit Saudi Arabië, maar ook uit Engeland, Spanje, Duitsland en de Filipijnen.

ErikBenjamin vindt dit leuk.
  7. Lionell

Lionell Administrator Medewerker Captains

Leuk Bevonden:
    2.986
    Trofeepunten:
    113
    Dit soort uitgebreide trip reports zijn altijd welkom als een guest post op de front page :)

8. HaikoW

HaikoW Active Member

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Mooie trip report, bedankt. Zelf ben ik nogal benieuwd naar de moelijke momenten waaraan je hierboven refereert. Was het de equipment change? Als ik het zo lees was er iets spannenders aan de hand ;)

9. OilFlyer

OilFlyer Member

Leuk Bevonden:
    60
    Trofeepunten:
    18
    Ik vind mijn verrassingsvlucht AMS-IAH-AMS met KL voor 349 gulden en veel mijlen in de jaren '90 toch wat meer relaxed...

Lionell vindt dit leuk.
  10. ErikBenjamin

ErikBenjamin Active Member

Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    Groeten vanuit MAD. De vlucht naar JED heeft al 45 min vertraging :D Ben heel benieuwd of we 'vast' komen te zitten in SA.

Lionell vindt dit leuk.
  11. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.877
    Trofeepunten:
    113
    Zie dat de link is weggevallen. Zal het straks ook nog in het verslag aanpassen

https://insideflyer.nl/forums/threa...skyteam-partner-€-1090.2013/page-2#post-45960

Ach, met een beetje pech moet je een nieuw Saudia ticket naar een ander land boeken. Hopelijk heb je ook niet het museumstuk.

Lionell en ErikBenjamin vinden dit leuk.
  12. thomassmit

thomassmit Active Member

Leuk Bevonden:
    141
    Trofeepunten:
    43
    Mooi trip verslag!

Wat ik mij afvraag is in hoe verre de transfer in KSA consequenties heeft voor een reis naar de US? Ik las onlangs dat je geen ESTA meer kan aanvragen als je in een aantal landen uit het midden-oosten bent geweest waaronder KSA. Weet niet of je ook een stempel in je paspoort hebt gehad?

Ook al heb je geen stempel gehad, dan denk ik dat je toch wat uit te leggen hebt als je daar met een ESTA in je hand staat en ze om een of andere reden wel weten dat je daar geweest bent via bijvoorbeeld dit soort fora :D

Iemand die hier ook overna heeft gedacht?

Lionell vindt dit leuk.
  13. WorldTraveller

Leuk Bevonden:
    1.877
    Trofeepunten:
    113
    Heb er over nagedacht voor het boeken. Op dit moment geeft de KSA nog geen problemen, maar met The Donald weet je het maar nooit. Ik reis niet zo vaak naar de VS waardoor ik de 'gok' wel wilde wagen. Met een beetje pech moet ik regulier visum voor de VS aanvragen.

14. Basjep

Basjep Silver Member

Leuk Bevonden:
    666
    Trofeepunten:
    113
    Niet van toepassing op KSA, olie vriendje van de US he:)

Je moet een Visum aanvragen als je in na 2011 in: Iran, Irak, Syrië, Jemen, Libië of Somalië geweest bent.

Overigens heb ik al veel verhalen gehoord over mensen die geen ESTA krijgen voor de US omdat ze naar één van bovenstaande landen zijn geweest, met name Iran. Procedure is goed te doen en je krijg een visum voor 10 jaar. Ervaring die ik ken zijn eigenlijk allemaal in lijn met de post van @Flying doc
    https://insideflyer.nl/forums/threads/visa-voor-de-usa-wanneer-esta-is-afgekeurd.1537/#post-36636
    Helaas wel prijzig.

Laatst bewerkt: 24 mrt 2017
  15. Daan3

Daan3 Active Member

Leuk Bevonden:
    148
    Trofeepunten:
    43
    Mijn partner heeft Iran bezocht, weliswaar voor 2011 en komt veel in Saudi, Oman en Qatar. Recent Esta aangevraagd en zonder problemen gekregen.

Lionell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina