Visa voor de USA wanneer ESTA is afgekeurd.

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Flying doc, 23 jun 2016.

  1. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    [​IMG]
    Naar aanleiding van het interessante artikel van @TheoS wil ik jullie graag laten delen in mijn ervaringen met het aanvragen van een visum voor de VS.

    Sinds 2016 is er helaas een wijziging gekomen in het ESTA (Electronic System for Travel Authorization) visa waiver program. Eerder kon iedereen met een Nederlands paspoort een ESTA aanvragen voor een verblijf in de VS voor korter dan 90 dagen. Tegenwoordig geld hierop een uitzondering voor mensen die de laatste 5 jaar Yemen, Libie, Iran, Irak, Syrie, Somalie en/of Soedan bezocht hebben. In 2014 heb ik lesgegeven aan de Universiteit van Tehran, Iran waardoor mijn ESTA ongeldig wordt verklaard en ik weer een visum moet aanvragen als ik terug de States wil. Het is belangrijk te onthouden dat ook voor een overstap in de VS een geldig visum nodig is en ook gebieden als bijvoorbeeld Guam, Saipan, de Amerikaanse Maagdeneilanden, Amerikaans Samoa en Porto Rico onder deze regels vallen.

    Volgende maand moet ik vanwege mijn werkzaamheden voor een Amerikaanse denktank weer gaan lesgeven in Philadelphia waardoor ik een visum gaan aanvragen. In mijn leven heb ik voor diverse landen een visum aangevraagd maar het VS visum is by far de meest professionele, dat mag ook wel voor de 160 USD (ironisch genoeg geen AMEX geaccepteerd) welke het consulaat vraagt. Eerder ben ik op audiëntie geweest bij diverse ambassadeurs voor een persoonlijk gesprek meestal in bananenrepublieken waar money talks. Dit was een heel andere procedure waar sommigen van jullie wellicht ook nog gebruik van zullen moeten maken.

    Op kun je bekijken welk visum je nodig hebt en gelijk doorklikken om het visum aanvraagproces te starten. Wat de duidelijkheid niet ten goede komt is dat je met diverse formulieren te maken krijgt. Het allerbelangrijkste is het zogenaamde Online Nonimmigrant Visa Application (DS-160) formulier waarop je eerdere bezoeken, educatie, arbeidsverleden etc moet doorgeven alsmede je reisplannen, verblijfsintentie en lokale contacten.

    [​IMG]
    Je kunt een afspraak maken bij het Amerikaanse consulaat aan het museumplein in Oud-Zuid voor je persoonlijke interview. De ambassade in Den Haag is geen optie. Zoals voor de VS gebruikelijk is zijn er serieuze veiligheidsmaatregelen. Zo mag je geen elektronische (cave telefoon, USB-stick, etc), scherpe of anderszins gevaarlijke voorwerpen meenemen. Tip, stal deze in een kluisje tegenover bij de schouwburg. Online kun je een afspraak maken. Je mag alleen papierwerk en uiteraard je VS-maat pasfoto’s. Na een tijd buiten te hebben gewacht wordt je binnen geroepen, gescreend en vervolgens naar de wachtruimte binnen geroepen en een nummertje in he hand geduwd. Binnen mocht ik me als eerst melden bij een uiterst vriendelijke meneer achter gepantserd glas voor een eerste gesprek en fingerprinting. Helaas was mijn verhaal blijkbaar de moeite waard voor een additioneel gesprek bij een superieur waardoor ik na bijna een half uur intensieve ondervraging over mijn achtergrond, financiën, politieke voorkeur, reisgedrag en relaties gelijk te horen kreeg dat mijn visum goedgekeurd was voor een periode van 120 maanden.

    Binnen 2-4 werkdagen werd mijn paspoort met een mooie nieuwe sticker met foto per expres post aangetekend thuisgestuurd. Als opmerking staat vermeld ESTA record reviewed, ik vraag me af of dit een TSA SSSS label gaat opleveren...
    [​IMG]

    Samenvattend ben ik enthousiast over de efficiënte, vriendelijke maar erg dure visum procedure die de VS heeft ingesteld voor frequente reizigers die ook wel eens off the beaten track gaan.
     
    FlyingFonz, TheoS, FlyRicky en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    ee
    een visum voor 10 jaar en 160 dollar is nog een stuk goedkoper dan een chinees visum
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2016
  3. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Hoe gaat het dan als je binnen die 120 maanden nog eens naar Iran of Yemen gaat? Blijft je US visa geldig of moet je hele aanvraag procedure weer opnieuw doen?
     
    Lionell en jongesander vinden dit leuk.
  4. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Dit heb ik nagevraagd; je bent eenmaal gecleard. In theorie geeft dat op dit moment geen probleem.
     
  5. chawa

    chawa Silver Tier

    Berichten:
    472
    Leuk Bevonden:
    267
    Trofeepunten:
    288
    Oh dat is mooi, geen gedoe meer in de toekomst.
    Gefeliciteerd
     
  6. Robert.J

    Robert.J Blue Tier

    Berichten:
    173
    Leuk Bevonden:
    148
    Trofeepunten:
    43
    Ja hier ga ik dus ook tegen aan lopen binnenkort, ga regelmatig naar Iran en zal derhalve ook een visum moeten gaan aanvragen voor usa.
     
  7. Laurens

    Laurens Newbie

    Berichten:
    58
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb helaas zo'n TSA "SSSS" aantekening, wat erg vertragend werkt, zowel bij vertrek (interview, volledige scan van bagage en extra fouilleren) en aankomst in de US. Laatst bij een bezoek aan Miami bij aankomst 5 uur in een 'hok' gezeten.. Geen idee of ik hier ooit nog vanaf kom. De laatste 5 jaar Yemen, Libie, Iran, Irak, Syrie, Somalie en/of Soedan niet bezocht, maar wel zeer frequent Libanon, Jordanië, Saoudi-Arabië en de UAE.
     
    Lionell en TheoS vinden dit leuk.
  8. Alias

    Alias Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Mee eens. Is het niet zo dat het voor een Amerikaan het Chinese visum goedkoper is dan een niet-Amerikaan, of behoort dit tot de verleden tijd?
     
  9. Alias

    Alias Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    Voor degene die regelmatig naar het Midden-Oosten en de U.S.A. reist, zou het niet beter zijn om er twee paspoorten of na te houden? Weet niet of dit te regeleb valt maar het zou een hoop moeiten schelen. Misschien moet de EU ook zoiets voor de Amerikanen instellen? Voor't sfeertje.
     
  10. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Tijd om een redress nummer aan te vragen?
     
  11. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.699
    Leuk Bevonden:
    1.927
    Trofeepunten:
    648
    Ze zullen niet afhankelijk zijn van paspoortstempels om te weten waar je geweest bent.
     
    Lionell en high_class vinden dit leuk.
  12. TheoS

    TheoS Silver Member Captains Premium Member

    Berichten:
    727
    Leuk Bevonden:
    550
    Trofeepunten:
    348
    Dank je wel @Flying doc voor je interessante verhaal!
    Het feit dat visum 10 jaar geldig is, verzacht de situatie enigszins. Maar de ervaring van @Laurens klinkt niet erg aantrekkelijk. Ben benieuwd hoe het jou vergaat volgende maand als je met dit visum naar USA reist.
    We horen graag weer van je! ;)
     
    Lionell en Flying doc vinden dit leuk.
  13. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Iemand enig idee of je problemen kan verwachten bij een Esta aanvraag na recente bezoeken aan midden-oosten o.a. Saudi?
     
  14. Robert.J

    Robert.J Blue Tier

    Berichten:
    173
    Leuk Bevonden:
    148
    Trofeepunten:
    43
    Normaliter niet, KSA is een partner van Amerika natuurlijk.
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  15. high_class

    high_class Silver Member Captains

    Berichten:
    1.381
    Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    nooit wat van gemerkt
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  16. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    TLV geeft wel meer gedoe maar DCA niet naar mijn ervaring.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2017
    Daan3 vindt dit leuk.
  17. HaikoW

    HaikoW Silver Tier

    Berichten:
    178
    Leuk Bevonden:
    260
    Trofeepunten:
    288
    Als je veel stempels uit het midden oosten hebt en regelmatig naar Israel reist kan het handig zijn om een tweede paspoort aan te vragen. Wat denk ik meer oplevert is aan de organisatie die je gaat bezoeken een uitnodigingsbrief te vragen. Als ik het me goed herinner registreren ze die ook bij de Israelische instanties.

    Heb het een keer meegemaakt dat ik 45-minuten op Schiphol ondervraagd werd omdat ik mijn 'Midden Oosten' paspoort meehad. Met datzelfde paspoort en een uitnodingsbrief van mijn gastheer was het geen enkel probleem om in the checken.
     
  18. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Ivm werk ook zakenpaspoort. Uitstapje VS is niet werkgerelateerd. Geen uitnodiging dus. Nemen dan maar het paspoort met minste stempels. Bedankt voor de reacties.
     

Deel Deze Pagina