Koffieliefhebbers opgelet, KLM gaat samenwerken met Douwe Egberts

Discussie in 'Nieuws' gestart door ErikBenjamin, 1 mei 2018.

  1. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348

    Vreselijk :mad: Als er iets bocht is, dan is het wel Douwe Egberts koffie! Ik snap de samenwerking wel vanwege de naam, maar qua smaak? no way o_O

    Ben jij ook zo’n echte koffieliefhebber? Drink je deze warme drank het liefst zwart, met melk of suiker? Iedereen drinkt het weer graag anders. Er zit ook nog heel wat verschil tussen de bonen die er zijn. Dit laatste zorgt ook weer voor de verschillen in smaakbeleving. KLM wilde graag een goede koffie, zowel op de grond als in de lucht. Daarom zijn ze koffies gaan testen, o.a. met Douwe Egberts.

    Testen, testen en nog eens testen
    In Nederland drinken we jaarlijks zo’n 8 kilokoffiebonen per persoon weg. Een hele hoop dus. KLM vindt het daarom belangrijk dat er een goede koffie geschonken wordt aan boord. Ze hebben dan ook een periode flink getest. KLM heeft een team opgezet die bestond uit experts, onafhankelijke barista’s en KLM medewerkers die helemaal gek zijn van koffie. Een Cabin Attendant van de maatschappij begeleide het koffie-team dan ook op weg naar de lekkerste koffie. Zowel op de grond als in de lucht.

    Smaak
    Smaken verschillen op de grond en in de lucht. Ook het ene apparaat is het andere apparaat niet. Daarom gebruikte men bij het testen de apparatuur die ook in het vliegtuig gebruikt wordt. Op deze manier hoopte men een zo nauwkeurig mogelijke situatie te creëren.

    Deze warme drank werd ook op verschillende momenten geproefd, 5 minuten, 15 minuten en 30 minuten na het zetten van de koffie. Op deze manier heeft het team gekeken of de smaken ook langere tijd na het zetten behouden zou blijven. Na de smaaktesten zijn er een aantal koffies overgebleven die daarna door passagiers en Crew in de KLM Crown Lounges ‘blind’ werden getest.

    De winnaar
    Na de vele testen en meningen van de testpersonen is uiteindelijk de koffieblend van Douwe Egberts uit de ‘winnaar’ geworden. Deze koffieblend heeft de beste koffiesmaak en een heerlijke aroma, aldus het KLM koffie-team.

    Douwe Egberts had een speciale blend ontwikkeld voor KLM. Deze blend smaakte zowel op de grond als in de lucht erg goed. De koffie is daarnaast ook nog eens duurzaam, wat ook weer past in de duurzame visie van de maatschappij. Vanaf 1 oktober dit jaar zal de nieuwe koffie aan boord van alle toestellen geschonken worden.​

    Bron: https://insideflyer.nl/koffieliefhebbers-opgelet-klm-gaat-samenwerken-met-douwe-egberts/
     
  2. thomassmit

    thomassmit Silver Tier

    Berichten:
    496
    Leuk Bevonden:
    513
    Trofeepunten:
    348
    Ach... ieder zijn smaak... :D

    Ben ook geen fan van DE, maar vermoed dat de apparatuur de grootste bottleneck is waardoor de koffie in vliegtuigen vaak niet te pruimen is.
     
    ErikBenjamin en lloydje33 vinden dit leuk.
  3. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Waarschijnlijk loopt een huidig contract voor de levering van koffie af en moesten ze op zoek naar een nieuw contract. Daar komt dit dus uit, en wordt dan meteen even mooi gepresenteert als een verbetering voor de klant. Als over een jaar of 5 het contract met DE weer af gaat lopen, krijgen we een zelfde stukje te lezen, maar dan weer van een ander merk, met het zelfde verhaal dat de klantbeleving verbeterd wordt. Lood om oud ijzer heb ik het idee.
     
    ErikBenjamin en lloydje33 vinden dit leuk.
  4. bob84

    bob84 Newbie

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    83
    Trofeepunten:
    18
    Beetje kort door de bocht, JDE is een groot bedrijf met honderden blends. Grote kans dat koffie die jij wel lekker vind ook van JDE afkomstig is.
     
    lloydje33 en ErwinLansing vinden dit leuk.
  5. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik vind het lekkere koffie hoor! Ik bedoel alleen dat er zo vaak nieuwe contracten met leveranciers worden afgesloten, en dat daar dan iedere keer een ''verbetering voor de klant'' aan wordt gekoppeld. Dan lijkt het dus net alsof het vorige product niet goed was. (wat wel een paar jaar geleden als een vooruitgang werd gepresenteerd)
     
    ErikBenjamin en lloydje33 vinden dit leuk.
  6. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Ik baseer dit op de honderden koffies (espresso, long black, ristretto, flat whites, etc) die ik het afgelopen jaar tijdens mijn wereldreis heb gedronken :) Ik ben in dusdanig veel 'hipster' coffeeshops geweest, dat ik de meest goddelijke maar ook de meest wanstaltige koffie wel heb mogen ervaren! Van een dure La Marzocco tot een Bialetti Moka pot :)Ongetwijfeld heeft DE ergens een goede blend in hun assortiment, maar als ik kijk naar de gemiddelde DE zaak in Nederland of naar hun alom bekende 'melange rood snelfiltermaling', bungelt deze in mijn beleving ergens eenzaam onderaan.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  7. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    De koffie op dit moment bij KLM vind ik echt niet lekker, weet niet welk merk ze nu hebben, dus het kan alleen maar beter worden :)
    En anders blijven we bij de thee, die ook niet super is trouwens. Maar denk inderdaad dat het ook voor het overgrote deel aan de apparatuur ligt.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  8. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.456
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Jullie weten ook dat je bier i.pv. van koffie kan drinken op KL vluchten?:D
     
    Godenzoon14, bedeve, beuse242 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Op de heenweg om 8 uur 's ochtends hou ik het toch meestal op een thee. Terug however... ;-)
     
    lloydje33, Carel1 en Fripsmaster vinden dit leuk.
  10. SvnKngs

    SvnKngs Silver Member

    Berichten:
    658
    Leuk Bevonden:
    840
    Trofeepunten:
    348
    Pils, geen bier...
    Douwe Egberts past wat dat betreft prima naast Heineken. Lekker algemeen, mild qua smaak. Weinig onderscheidend dus weinig risico.
     
  11. Arjan69

    Arjan69 Silver Member

    Berichten:
    729
    Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Helemaal gelijk. De koffie van nu is echt niet lekker. Te pittig en te sterk... Vorige week BON-AMS, was de gehele nacht wakker. Of kwam dat van de EC met 1,97 mtr? ;)
     
    lloydje33 en Carel1 vinden dit leuk.
  12. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    336
    Trofeepunten:
    63
    Gaan ze die machines in de lounge ook aanpakken? Oude meuk, dat het nog werkt..

    Thuis drinken we sporadisch DE bonen, maar dat komt meer doordat de rest is uitverkocht dan we dan voor DE gaan.

    Ik weet nog de ouderwetse DE koffie uit mijn beginjaren als cijferfetisjist bij een accountantskantoor. Zo daar werd je pas wakkker van! Helaas verdwenen die apparaten met de bijbehorende poeder in de loop der jaren.

    Laten we de actie van KLM positief bekijken. Je hoeft de koffie niet te nemen, maar ze (cq fabrikanten) hebben ieder geval de moeite genomen voor ons.
     
    beuse242 en lloydje33 vinden dit leuk.
  13. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Wanneer zouden we bij KLM een goede espresso en/ of cappuccino kunnen bestellen in plaats van filterkoffie?
     
  14. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    336
    Trofeepunten:
    63
    Moet de stewardess dit ook kunnen schenken/maken?
    Dat is echt teveel gevraagd...

    Als je op de laatste rij zit dan krijg je helemaal niets als iedereen voor je espresso of cappu bestelt ;-)

    Vrees dat je tijdens de vlucht even letterlijk moet afzien van espresso en cappucino
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  15. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Er zijn toch maatschappijen die dergelijke drankjes serveren? Ik heb het bij airfrance meegemaakt van SIN naar CDG in BC. Kon gewoon espresso bestellen (Illy).
     
  16. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    336
    Trofeepunten:
    63
    Zou kunnen, ik heb dat niet besteld tijdens mijn vluchten.
     
  17. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Kan op de dreamliner van KLM.
     
    lloydje33 en beuse242 vinden dit leuk.
  18. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    Alitalia maakt zelfs cappuccino :) Was erg goed

    [​IMG]
     
    lloydje33 en beuse242 vinden dit leuk.
  19. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    336
    Trofeepunten:
    63
  20. beuse242

    beuse242 Blue Tier

    Berichten:
    383
    Leuk Bevonden:
    538
    Trofeepunten:
    123
    Thanks! Dat ga ik binnenkort uitproberen als ik voor het eerst in de 787 van KLM vlieg naar JFK :).
     
    lloydje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina