InsideFlyer Corona Café

Discussie in 'InsideFlyer Lounge' gestart door Miya, 12 mrt 2020.

  1. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    701
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    428
    Aan de gate in Belgie? Of in Amsterdam?
    Stel de volgende situatie voor...je hebt Belgische nationaliteit, maar woont (tijdelijk al dan niet) in Nederland. Zien ze je dan als Belg...of als Belg in Nederland. En aan welke wet dien je je dan te houden? Vind het allemaal nogal lastig, zeker doordat we uiteindelijk allemaal europeanen zijn...
     
  2. Pictor

    Pictor Blue Tier

    Berichten:
    220
    Leuk Bevonden:
    636
    Trofeepunten:
    123
    aan de gate in Belgie. Toen was Curacao gesloten voor Belgen maar omdat ik NL paspoort had mocht ik mee.
     
  3. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Dat maakt voor Curaçao geen verschil, tenzij je op een ontheffing vliegt (arts, verpleegkundige, defensie etc.).
    Er was nog één ding, maar dat kom je ook tegen als je je documenten uploadt op de speciale immigration portal, dat is bewijs van medische verzekering met dekking in Curaçao. Een NL zorgverzekering biedt die dekking, maar als je in België bij een mutualiteit zit zou ik het even checken. Het nieuwe ziekenhuis in Curaçao hanteert overigens een tarief van 200% voor niet-ingezetenen, dus daar heb je wellicht extra dekking voor nodig. Daar krijg je een vraag over in de immigratieportal.

    Als je die immigration portal doorlopen hebt (info waarheidsgetrouw ingevuld en uitslag PCR test geupload), ontvang je daarna per email een PDF met een QR-code. Die moet je geprint bij je hebben en op Schiphol bij de gate laten zien.
     
  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Maar als hij echt bij de grens zijn woonplaats heeft is die steekproef niet veel waard want er is de volgende uitzondering;
    • Reizen als onderdeel van het dagdagelijks leven van grensgemeenten en grensregio’s
    Dus zowel heen als terug is het een bewoner van een grensregio gewoon toegestaan om boodschappen te doen in Nederland. Dat valt onder vrij grensverkeer.

    Uiteraard ben je dan niet eerlijk over je reisdoel, dus in dat opzicht is het illegaal, maar met een gevulde boodschappentas van een supermarkt in Nederland is het aantoonbaar te maken wat de reden van verblijf in Nederland was.
    En bij vertrek is die boodschappentas uiteraard nog leeg.

    Ik zou mij trouwens niet al teveel zorgen maken over een eventuele grenscontrole, ik moet de grens werk gerelateerd 2 tot 3 x per maand over, en alleen in maart ben ik één keer gecontroleerd in de binnenstad van Antwerpen, dus niet eens aan de grens, en die was heel beleefd en binnen 30 seconden kon ik verder.
     
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    De tijden van de Schengen lounge zijn nu aangepast van 06.00 tot 14.00 uur.
    Het was er inderdaad rond 10 en 11 uur heel erg rustig.
    Een groot contrast met de Air France 2F lounge, waar gelukkig 2 vloeren weer open waren maar het relatief druk was, speelt mee dat de andere 2f lounge gesloten is, maar veel drukker dan gedacht.
     
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.852
    Leuk Bevonden:
    3.262
    Trofeepunten:
    508
    Morgen begint de schoolvakantie in Zuid-Nederland, zo te zien een klein lichtpuntje voor KLM
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 12 feb 2021
    Timo vindt dit leuk.
  7. RickJansen

    RickJansen Silver Member

    Berichten:
    701
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    428
    Ik vlieg morgen. Checkte vanmiddag in, zag dat ik SEQ 202 was...
     
  8. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Laten we het hopen. Mooi om te zien.
     
  9. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Uhhh..SEQ 202....vaktaal voor mij.
    Heb je een uitleg voor "dummies" zoals ik ?
     
    MoonJ vindt dit leuk.
  10. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.393
    Trofeepunten:
    583
    SEQ staat voor Sequence. Het nummer is de volgorde waarin je boardingpass hebt ontvangen. Van 1 tm het aantal verkochte stoelen
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2021
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  11. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    160
    Trofeepunten:
    43
    Ik vermoedde al zoiets, maar toch maar ff vragen :)
    Thanks voor de uitleg weer wat (eigen)wijzer geworden !
     
    MoonJ en lloydje33 vinden dit leuk.
  12. Miya

    Miya Silver Member

    Berichten:
    787
    Leuk Bevonden:
    1.939
    Trofeepunten:
    253
    Nog even wat goed nieuws:

    Air France, the Flying Blue loyalty extended!
    ▫️ Flying Blue announces a 12-month extension of the status of its Silver, Gold and Platinum members whose qualifying period ends between March 2021 and December 2021.
    In addition, all travels until December 31, 2021 are alterable and refundable without proof and until the day of departure.

    https://twitter.com/afnewsroom
     
    Amsterdam, MVA20, MoonJ en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    De dubbele testverplichting is 'versoepeld'. De verplichte sneltest voor vertrek is niet meer nodig als de reiziger een PCR of andere NAAT test doet binnen 12 uur vóór ETD.

    Vind dit een beetje blij maken met een dode mus en if anything het allemaal nóg ingewikkelder maken. Volgens mij kan je bijna nergens een PCR-resultaat krijgen binnen +- 9 uur na afname. Want rekening gehouden moet worden dat je een negatief certificaat moet kunnen overhandigen bij check-in, dus die 12 uur is in feite veel minder. Buiten dat het een groter 'risico' is om het zo kort voor vertrek te doen, want als dan de uitslag positief is, dan wordt het toch wel een erg lastige taak alles te verzetten (zonder torenhoge kosten) dan dat je het een dag (of 2) voor vertrek weet..
     
    VinceG en Carel1 vinden dit leuk.
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Voor mij is dit wel handig, in Turkije kan je op de luchthaven een pcr test doen en heb je binnen 2 a 3 uur resultaat. Je moet dan wel eerder aanwezig zijn dan normaal.
    Of je doet het zoals ik in bijvoorbeeld Istanbul in de stad zelf, gebruik al enige tijd mijn vaste adres en ik had juist last dat de sneltest 4 uur voor vertrek moest zijn en als je vanaf IST vliegt heb je ook weer reistijd naar de luchthaven waardoor het wel wat stress oplevert.
    Dan is de 12 uur voor vertrek een stuk rekaxter, al moet de infrastructuur daar wel geschikt voor zijn, de ontwikkeling van testen staat ook niet stil dus in andere landen zal ook meer mogelijk zijn of in de nabije toekomst.

    Al is natuurlijk 72 of 48 uur voor vertrek nog relaxter, dus ik vlieg nog wel eens terug op Dusseldorf waar het kan.

    En ja positief getest is een risico, maar dan mag je sowieso niet vliegen en aangezien je bij testen je paspoort of id nummer moet geven wordt je dan ook in quarantaine geplaatst. Dus is het belangrijk om een reisverzekering te hebben die dat dekt en dus eentje die langer geldig is dan je geplande reis.
     
  15. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    In jouw geval komt dat dan zeker een stuk beter uit, wist niet dat er op IST een PCR test mogelijkheid is met zo'n snelle uitslag. Dat zou een mooie faciliteit zijn voor alle europese vliegvelden...

    Je zegt dat de sneltest 4 uur voor vertrek vervelend was en 12 uur een stuk relaxter, maar een sneltest valt daar niet onder toch? Of is een sneltest ook een NAAT test?
     
  16. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.738
    Leuk Bevonden:
    1.974
    Trofeepunten:
    298
    Een sneltest op de luchthaven in Istanbul is net zo snel klaar, 2 tot 3 uur als een gewone pcr test. Als je dus pech hebt, heb je nog 1 uur voor vertrek over, dat is te krap.
    Hierdoor moet ik nu de sneltest op de dag van vertrek in een ziekenhuis in de stad doen, binnen 15 minuten uitslag en dan naar de luchthaven.
    Dus als ik straks 12 uur heb kan ik een reguliere pcr test ook in de stad laten doen en heb ik geen haast. En die pcr test moest toch al en waar ik test zit pal naast mijn vaste hotel dus dat komt wel goed.

    Een pcr test kan je als uitslag ook binnen 30 minuten hebben, in Nederland heb ik daar een adres voor, men doet daar de test zelf. Zo ook in de ziekenhuizen in Turkije doen ze het zelf, uiteraard zijn de kosten hoger, 250 oftewel €25 voor resultaat binnen 24 uur, 350 TL binnen 6 uur al is dat in principe sneller.
     
    VinceG en MoonJ vinden dit leuk.
  17. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Ah vandaar. Ja dan is voor jou een PCR test binnen 12 uur toch wel prettig en wat meer rustgevend! En die prijzen zijn al helemaal leuk. Zou toch fijn zijn als er in Nederland een bedrijf was wat PCR testen (met relatief snelle uitslag) onder de 100,- deed... Het is nog duurder dan je vliegticket gemiddeld.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  18. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Op AUA was ik zo'n € 63,-- kwijt en ontving de uitslag na 3 uur...
     
  19. Dr_Ernie

    Dr_Ernie Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Blijven de uitzonderingen gelden voor o.a. grenswerkers, grensstudenten etc.? Dat is mij niet duidelijk.
     
  20. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    240
    Leuk Bevonden:
    233
    Trofeepunten:
    43
    Ik ben grenswerker, en ik kan nog steeds dagelijks de grens met Belgie passeren in beide richtingen zonder een geldige test te hoeven tonen.
    Maar dat kan overigens alleen met met een geldige vergunning voor grenspassage, uitgegeven door de werkgever.
     

Deel Deze Pagina