Het is natuurlijk bekend dat business class vluchten binnen Europa, in elk geval bij AF KLM, weinig voorstellen en dat de stoelen over het algemeen min of meer hetzelfde zijn als in Economy class. Wat voor mij nieuw is, is dat blijkbaar bij sommige Air France vluchten helemaal geen business class meer bestaat. Ik vlieg binnenkort economy van Amsterdam naar Marseille en kan zonder problemen rij 1 selecteren. Wel relaxed. Echter, op de AirFrance website kun je dezelfde vlucht ook business boeken (voor een paar honderd euro meer) en je stoel ook door het hele vliegtuig selecteren. Apart toch? Is dit nieuw of heeft een van jullie dit al eerder meegemaakt?
Het lijkt een echte Air France vlucht te zijn. Bij vluchten die door Joon worden uitgevoerd, staat dit er normaal gesproken bij op de websites van zowel KLM als Air France. Vliegt Joon uberhaupt al vanaf Amsterdam?
Marseille is normaal gesproken gewoon Air France, vanaf het winterseizoen worden de vluchten echter overgenomen door KLM (zie https://insideflyer.nl/winterdienstregeling-klm-2018-2019/). Wellicht dat alleen deze vlucht zoals Thomas zegt door Hop! wordt overgenomen. En nee @jvz, Joon vliegt (nog) niet van/naar Schiphol. AMS-CDG zullen ze ook niet zomaar overnemen ivm dat dat een rendabele route is. En op dit moment vliegt Joon alleen nog vanaf CDG dus zie het zelf niet zo snel gebeuren, but you never know. Blijft Air France
Ik heb laatste jaar de beroemde AMS-LYS-CDG run gedaan met veel anderen van insideflyer (https://insideflyer.nl/forums/threads/fb-mileage-runs-segmenten-dan-vooral.288/page-24). De catch was dat op binnenlandse vluchten AF heeft geen business class, dus op de heenweg het was mogelijk op de Dreamliner een flat bed stoel als seat plus selecteren. Op de retourweg het was een A320, all economy. Misschien AF heeft nu deze 'service' ook op internationale routen geïntroduceerd
Of kan het zo zijn dat AF/KL verwacht weinig/geen J te verkopen waardoor nu nog rij 1 te selecteren is, mochten er wel J stoelen verkocht worden, verhuist het gordijntje een stukje naar achter en krijg je in de AF/KL app een notificatie dat "uw stoel helaas niet meer beschikbaar is" ? Ik had dit zelf laatst op een PE ticket AMS-CDG-CUN-MEX-QRO-MEX-CDG-AMS, de CDG-CUN en MEX-CDG van PE geupgrade naar J met miles, doordat ik PE geboekt had kon ik al stoelen voorin de cabine kiezen, maar ik ben de afgelopen maand al 3x weer een stukje verder geplaatst op het stuk AMS-CDG...
Ah interessant. Dit zou kunnen gebeuren inderdaad. Al heb ik als FB Platinum wel met vrouw en twee kinderen (1 baby) 1D tm 1F geclaimd. Benieuwd of ze me zomaar durven te verplaatsen ;-)
Vorig jaar zomer ben ik in Marseille geweest en toen kon ik ook zonder problemen stoel 1F selecteren op de terugvlucht naar Amsterdam. Er was geen business class op die vlucht. Volgens mij worden de stoelen wel gereserveerd voor FB Elite+ leden zoals gebruikelijk met de voorste rijen eco van Air France.