Fly while you still can (and earn miles) ...

Discussie in 'Andere airline programma's' gestart door OilFlyer, 14 okt 2019.

  1. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
  2. Barbel

    Barbel Newbie Premium Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    De toekomst is al hier...
    Formeel zijn miles etc die je krijgt op basis van door je werkgever betaalde vliegtickets etc al onderworpen aan loonbelasting. "loon van derden" art. 32ab wet loonbelasting; meen mij te herinneren dat er afspraken zijn met om een bepaalde lumpsum hiervoor te betalen. Ik kan nog geen link posten maar zoek bij google op:
    Z1538 mededeling 1 - Belastingdienst

    En je zult de waarde van de miles etc formeel gesproken bij je box 3 vermogen moeten optellen, voor een waarde van 534 euro is dit vrijgesteld, maar dit is inclusief evt cash geld etc.(artikel 5.10 wet IB)
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  3. Robby43

    Robby43 Blue Tier

    Berichten:
    67
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    33
    Dan moet je wel een waardering aan die miles kunnen geven. In dat geval gebruik ik de volgende; een simpele intra-EU seat upgrade kost me 8 EUR of 3600 miles. Zolang ik dus niet meer dan 240300 miles verdien, kom ik niet aan 534 EUR. Daarenboven; de miles die ik opnieuw uitgeef aan upgrades of tickets tbv mijn job kunnen ook niet in de berekening worden opgenomen.
     
  4. Barbel

    Barbel Newbie Premium Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Mbt tot dat laatste punt: Het krijgen en inleveren van punten is een punt voor de loonbelasting, daar draagt 'flying blue' belasting over af.

    Wat betreft de 534 euro: Het gaat niet om het aantal miles dat je verdient het gaat om het aantal miles dat je hebt. (je saldo op 1 januari) en de € 534 is inclusief cash geld, andere spaarzegels en/of andere spaarsystemen etc, maar ook buitenlands geld. Maar inderdaad waardering is een klein :) probleem.
     
  5. OilFlyer

    OilFlyer Blue Tier

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    118
    Trofeepunten:
    43
    Ik vraag mij af hoeveel belastingplichtigen hun miles opgeven bij hun box 3 vermogen.
     
  6. alfa_x

    alfa_x Blue Tier

    Berichten:
    106
    Leuk Bevonden:
    84
    Trofeepunten:
    28
    Dit is een interessant aspect voor de belasting. Zelf als fiscalist heb ik er eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar het is wel een logische consequentie.
    Echter, ik zie er wel een paar bijzondere gevolgen van, als het ontvangen van punten "loon/winst" is, dan is de keerzijde dat het uitgeven van deze punten voor zakelijke doeleinden "negatief loon/kosten" zijn. Het lump sum systeem is een makkelijke uitweg, maar ik ben het nog op geen een aangifte tegen gekomen.
    Ook niet dat iemand zijn FB miles in box 3 zet. (ik zou het zelf ook niet echt doen, zelfs al had ik er echt veel). Waarom ik het niet zou doen heeft met 2 dingen te maken. Als eerste, de waarde valt zeer te betwisten. Want soms heb je een "deal" en de andere keer betaal je eigenlijk 3x te veel met je miles, Ik zou daar wel is met de inspecteur over willen hebben. Waarde bepaling is vaak niet zo makkelijk. Als tweede, geeft de aanwijzing van de belastingdienst aan dat "De voordelen zijn belast op het moment waarop ze worden verstrekt tegen de op dat moment geldende waarde in het economische verkeer." Ik kan me bedenken dat FB miles eigenlijk nooit echt in het economisch verkeer komen. Ze zijn op individuele basis en ze overdragen kost geld.
    Ik denk dat er best wat over geprocedeerd kan worden, vooral door de veel verschillende programma's en wijze van sparen en besteden.
    Ik denk dat deze veranderingen voor 90% van de mensen dit totaal geen invloed hebben.
     
    Robby43 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Volgens mij is het een discussie die vooral voor werkgevers speelt. Het sparen van miles op door de werkgever betaalde reizen is een voordeel voor medewerkers waar geen belasting op geheven wordt.

    Het is rijksambtenaren overigens verboden om persoonlijke 'voordelen' te genieten uit frequent flyer programma's, dus de overheid zelf (incl. gemeenten zoals Rotterdam) geeft wel het goede voorbeeld.

    Dat gezegd hebbende zie ik genoeg ambtenaren met een frequent flyer status in lounges in onze Caribische koninkrijksdelen. Dus de ambtenaren zelf hebben schijt aan hoe ze je belastinggeld besteden en of ze zich aan de wet houden.
     
    Thijsk en Roberto vinden dit leuk.
  8. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Privé gemaakte vluchten? ;)

    Misschien eens aan @Ambtenaruh vragen. :p
     
  9. Barbel

    Barbel Newbie Premium Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    De loonheffing wordt afgedragen door de spaarprogramma's via de eindheffing. Als je dergelijke partijen als klant hebt zul je het dus tegen komen op de aangiften loonbelasting van die partijen. En het aangegeven bedrag is een theoretisch saldo van positief en negatief loon.
     
  10. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Ik vlieg grotendeels zakelijk maar het merendeel van mijn miles is bij elkaar gespaard door middel van privé vluchten. Same voor mijn FB platinum en BAEC silver statussen.

    Daardoor heeft de baas meer baat bij mijn loungetoegang dan ik zelf. Scheelt hem weer koffiebonnetjes en maaltijden :). En de kosten voor ruimbagage en stoelselectie, natuurlijk niet te vergeten.

    Ziet u hier de logica nog in :cool:.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.png
      image.png
      Bestandsgrootte:
      163 bytes
      Weergaven:
      29
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  11. Laurens

    Laurens Newbie

    Berichten:
    58
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    De reacties op het artikel hierboven gaan het over het belasten van miles, maar dat is niet de kern van de boodschap. "Axed" i.p.v. "Taxed": Air miles schemes should be axed as they encourage jet-setters to take extra flights in a bid to maintain “privileged traveller status”, according to a report commissioned by the government’s climate change advisers.

    Het is natuurlijk discutabel dat FQTV programma's stimuleren om zoveel mogelijk vluchten te maken om een bepaalde status te behalen. En ik ben er zeker schuldig aan met heel wat miles-runs in het verleden.. Inderdaad, OilFlyer, wat zal de toekomst brengen.. hoe lang zullen de FQTV programma's in de huidige vorm nog bestaan?
     
  12. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Erg vervelend dat bepaalde mensen zich constant bemoeien met de bezigheden van anderen. Mileage runs zijn gewoon leuk. Als je mileage runs niet leuk vindt, ga dan lekker fietsen in de Ardennen.

    Om over die hysterische bangmakerij nog maar te zwijgen... Als wij op IF nú niet stoppen met mileage runs, dan is er over twintig jaar helemaal niks meer op deze planeet! Snik!
     
    lloydje33, Robby43, arjen05 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Laurens

    Laurens Newbie

    Berichten:
    58
    Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Ik bemoei met nergens mee. Blijf lekker je runs doen, ik vlieg ook 100K+ miles per jaar. Ik ben gewoon benieuwd hoe e.e.a. verder ontwikkeld. Reageerde vooral inhoudelijk naar aanleiding van het artikel en de reacties die volgden. That's it.
     
  14. Barbel

    Barbel Newbie Premium Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Maar het advies is om er belasting over te gaan heffen:
    "“The norm of unlimited flying being acceptable needs to be challenged and, as a very highly polluting luxury, it is suitable to taxation,” the report read. It adds that those who pollute most “could easily afford to pay more”."
     
  15. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    795
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    No offense! Ik doelde op The Guardian, niet op jouw post ;).
     
  16. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    :p

    Ik ben op dit moment gemeenteambtenaar, en ik vlieg niet voor mn werk, vlieg alles prive.. Dat het voor rijksambtenaren verboden zou zijn, geen idee. Ik kan mij niet inbeelden dat alle vluchtjes naar de Carieb never te nimmer op de ff-accounts van ambtenaren verschijnen. Ik zal het bij mn vriendin die wel rijksambtenaar is en binnenkort wel gaat vliegen eens navragen ;).

    Vanaf 1 jan moet ik wel mn nickname veranderen, stop met ambtenaar zijn. Kan dan zelf bluebiz sparen :confused: (@Thijsk ;))
     
    michiel1, lloydje33, Erwin en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Ik zal je vriendin vast even helpen voor haar reis ;) De truc is dat het reisbureau (dus 3W of V&J of Defensie afhankelijk van ministerie) van de overheid per definitie geen FF# toevoegt aan de boeking, dan is daarmee aan de regels voldaan. Vervolgens krijg je het ticket en de PNR in je mailbox... en daar begint je eigen integriteit :)

    Overigens zat ik kort geleden naast de burgemeester van een grote NL gemeente op bovendek AMS-CUR en op zijn BP stond inderdaad geen FF nummer en er was ook niets van status te bekennen (desalniettemin betere behandling voor deze ambtenaar dan voor de platinums maar zo werkt dat ;)). Die gemeente heeft dat overigens ook gewoon netjes vastgelegd (puntje 7): http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Rotterdam/419823/419823_1.html
     
  18. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    919
    Leuk Bevonden:
    1.188
    Trofeepunten:
    428
    Er is natuurlijk geen sprake van unlimited flying, in die zin dat het geld kost. Natuurlijk kun je vaker naar een Europese bestemming met Transavia dan met Emirates naar Australië in first. Het feit blijft dat zelfs hele vermogende mensen dit niet oneindig kunnen blijven doen.
     
    MVA20 vindt dit leuk.
  19. Ambtenaruh

    Ambtenaruh Silver Member

    Berichten:
    854
    Leuk Bevonden:
    1.712
    Trofeepunten:
    253
    Zeg dan gewoon dat je naast Aboutaleb zat ;). Werk overigens bij een andere grote gemeente waar het bestuurlijk onrustig is :rolleyes: en daar is niets opgenomen in welke uiting dan ook over dit specifieke geval.

    Vriendin, ook Platinum dmv privé vluchten, checkt het overigens nog in de beleidsregels die op haar van toepassing zijn, eerste uitvraag = waar heb je het over :D
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.839
    Leuk Bevonden:
    3.244
    Trofeepunten:
    508
    Als ze niet bij een gemeente werkt dit dus, artikel 1e "loyaliteitsprogramma's"
    https://wetten.overheid.nl/BWBR0006914/2019-10-01 ;-)
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina