Aha. Bij BA bijvoorbeeld schijnt het niets uit te maken omdat de upgradelijst ruim voor vertrek wordt samengesteld. Voor KSML en MOML lijkt het me wel wat lastiger.
Hoe werkt dat dan? Normaal gesproken zijn vluchten overboekt in economy en wordt vlak voor vertrek bekeken of passagiers hun overstap halen / op tijd zijn. Aan de hand daarvan wordt bekeken of het aantal passagiers hoger is dan het aantal stoelen en aan de hand daarvan wordt geüpgraded (of een aanbod gedaan voor een latere vlucht nemen tegen vergoeding)
Situatie 1 Bij check-in: Stel,BA verkoopt te veel stoelen in eco. Hierdoor gaan ze schuiven met mensen in andere klasse. Voor het upgrade proces: Men begint hier met zogeheten CIV scores. Dit is een bepaald getal en hoe hoger dit is zorgt voor een hoge kans op upgrade. Om een hoog cijfer te halen moet je Gold,GGL of Prem zijn. Daarnaast kijkt men ook naar de spend. Is dit bijvoorbeeld allemaal BA of juist andere Oneworld etc.. En zo nog wat factoren als overstap en eerdere negatieve ervaringen. Situatie 2: Daarnaast kunnen er bijvoorbeeld ook nog no shows zijn in andere klassen en overboekingen in eco en lossen ze het op deze manier op. Voor meer info zie dit FlyerTalk draadje.
Voor morgen: BOG-CDG: eur 269, of 38400 miles. Dit is wel van PE naar C. Niet lang over nagedacht en de cash optie gekozen, want ik wil even door sparen met mijlen. Lekker hoor, 7A op de AF Dreamliner.
Vanochtend kwam de purser of ik mss met mijn dochter naar voren wilde gaan. Met dank voor de vele jaren trouwe klandizie. Er was meer dan genoeg vrij in Y en in C waren 6 van de 16 bezet. Leuke geste.
Klopt. Maar ik had er niet genoeg... soms vind ik de combo-opties het beste, bijv €250 met 35K mijlen of zo. Maar de app geeft die niet.