DUS-PAR-AMS-KRK (DAG 2)
Zoals jullie me al hadden gewaarschuwd, een instapkaart/ boardingpass krijg je niet zomaar tijdens de Krakow run. KLM gaf bij online incheck Düsseldorf-KRK niet thuis en zei dat ik met onderstaand overzicht naar de balie moest gaan.
Bekijk bijlage 5347
We konden helaas geen boardingpassen aanmaken voor vluchten die vertrekken vanaf deze (overstap)luchthaven. Neem de incheckbevestiging mee en haal uw boardingpass op bij de incheckbalie op de luchthaven. Onze excuses voor het ongemak. [020.1196]
DUS-CDG
Vanochtend op tijd naar DUS gegaan na een prima nacht in Radisson. Heb nog even recherche gedaan naar de reden dat je geen boardingpass van tevoren krijgt. Volgens grondpersoneel in DUS is KLM/Air France de enige die dat doet om geld te besparen op de corona-check: dat moet de incheckbalie dan maar even doen. Daarom willen ze je zien.
Bekijk bijlage 5345
In de Priority incheck lane was het chaotisch, links en rechts zie je mensen zomaar uit het niets voor de Check In staan, terwijl ik braaf mijn beurt afwacht. Het stel rechts moet naar Marokko en heeft geen PCR test gedaan, wat wel moest. Ze waren in paniek dat ze niet zouden mogen vliegen en dachten, laten we voor de kortste rij gaan staan. Ze vertelden me dat het een fout zou zijn van de reisagent, die had niets verteld. De man links, in het blauw, is een held. Hij was al ingecheckt, en daarbij verwezen naar security in B. Maar daar was het zo'n chaos dat hij naar C werd gestuurd. De man was helemaal teruggelopen naar de incheck om de deskmedewerker dat te vertellen, zodat andere passagiers niet voor niets naar C hoefden te lopen.Top!
De instapkaarten: twee op 1 biljet (DUS-CDG en CDG-AMS) en eentje op 1 (AMS-KRK).
Bekijk bijlage 5356
De boarding passes voor CDG-AMS en AMS-KRK staan na de vlucht van DUS-CDG echter gewoon in je KLM overzicht:
Aangekomen in C was , zoals sommige forumleden al zeiden,
Priority afgesloten en stond er al een enorme rij, die gelukkig snel werd weggewerkt. Van tevoren had ik bedacht wat ik zou zeggen als security over de twee handkoffers zou beginnen. Het toverwoord bleek "
Sonderzahlung" (Special Payment) - de gestressde medewerker kan dat letterlijk in 1 woord begrijpen. Ook gaf ik vooraf kort maar duidelijk aan dat ik 5 trays nodig had: 2 voor de koffers, 1 voor de tas, 2 voor de inhoud van de tassen (computers en vloeistoffen). Daardoor ging het alsnog heel vlotjes.
In de Harald Juhnke lounge (die Duitse presentator ken ik nog wel), sorry, de Hugo Junkers lounge (luchtvaartpionier) sprak de medewerker haar zorgen uit over het gebrek aan service. "Niet alles is aan Corona te wijten. Als je extra betaalt, moet je extra service krijgen" antwoordde ze op de vraag waar de Priority Lane was gebleven."Het vliegveld moet de mensen voor security inhuren. Dan doen ze nu al weken niet voor Priority Lane. Als ik u was, zou ik klagen bij KLM".
De behulpzame receptioniste werd even later Chef Duitse Worstjes, want de etenswaar was geplunderd en werd helaas niet meer aangevuld wist ze na een speurtocht te melden.
Met groot gemak kan je kapot ergeren aan de vertragingen en niet geleverde service. Ik zie de run als een zakelijke investering om een paar jaar minimaal Platinum/Gold te hebben. De grote vraag is natuurlijk: wat heb je daar nou aan als de service achterblijft. Mijn plan is om na 2022 juist meer economy te gaan vliegen en Priority Pass/Skyteam Elite Plus is goed genoeg voor versnelde incheck en lounge. De noodzaak tot Business class valt dan weg, mogelijk 1x een XP run doen in J, maar de rest kan gewoon economy.
De HOP-vlucht naar Parijs was wederom prima, en dezelfde stewardess van gisteren begroette me en deed meteen mijn koffers, zonder te vragen, hierin:
Bekijk bijlage 5351
CDG LOUNGE
Doel van deze lag was de nieuwe (?) CDG lounge te bekijken en te benutten tot een uur of vier vandaag. Google Maps schatte het goed in, het was niet te druk. Deze vind je op Terminal 2F (thuishaven van Air France) vlakbij gate F36. Handig hoor, moet straks gate F34 hebben.
Bekijk bijlage 5352
Kok maakte vandaag dit, en ik nam er nog wat tomatensap en iets geels bij. Prima, mooi op temparatuur.
Bekijk bijlage 5353
Je kunt dit eten tussen 11 en 14 uur bestellen, Le Comptoir zit aan de kant van de vliegtuigen, rechts.
Bekijk bijlage 5357
Vraag aan forumleden: op
https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare_for_travel/at_the_airport/lounges/worldwide_locations.htm zie ik deze lounge niet in het overzicht staan. Betekent dit dat ie alleen toegankelijk is voor Business/FC? Ik dacht namelijk dat in dit forum gelezen had dat de lounge voor alle Skyteam Gold/Platinum ook toegankelijk is. Toen ik net keek stond ie als “gesloten” in de lounge finder. EDIT:
antwoord gevonden, lounge is voor Skyteam Gold/Platinum open. Netjes.
- There’s a giant sculpture at the entrance to the lounge, inspired by the wings of an aircraft, and it’s intended to symbolize flight, technology, and the avent-garde
- Past that there’s a runway view from huge curved windows, letting in a northern light that illuminates the lounge
- Both floors have dining areas, with catering varying throughout the day, ranging from mini sandwiches, to salads, to pancakes, to cheese, to dessert
- There’s a “detox” area, which offers a wide range of herbal teas
- Upstairs is a relaxation area, featuring comfortable loungers and recliner seats, along with subdued lighting
- There’s a Clarins treatment area, offering 20-minute beauty or radiance treatments
- There’s a wellness area with 10 shower suites
Vraag aan forum leden: mag je in deze lounge ook met gast komen op Gold of Platinum
Level? Weet iemand dat?
CDG - AMS
Probleemloze, efficiente check-in. Gezagsvoerder had bij begin vlucht een dankwoord. "Zonder jullie, passagiers, zijn we als Air France helemaal niks. Wat fijn dat jullie er zijn". Vlak voor aankomst op AMS deze foto gemaakt. Clouds en boats, zie je ze?
Bekijk bijlage 5358
Toch niet naar lounge 52 gegaan, maar weer naar Privium Airside. Dat voelt momenteel als een noodlijdend restaurant zonder gasten - ik was de enige zojuist (18:43 uur). Zeldzaam om op een normaal druk vliegveld zo in alle rust twee uurtjes te kunnen zijn.. dat is volgende maand wel afgelopen. Internet in Privium is prima:
Heb ook nog even gedouched in Privium, allemaal Ritual spulletjes. Is toch net wat frisser dan zonder.
AMS - KRK
Supersnelle incheck, geen gedoe over bagage en op tijd weg. Onverwacht veel turbulentie, zei de jonge piloot (<30) net wat te laat. Na landing, met busje naar hoofdgebouw in Poolse herfstkou (5 graden).
Doe jij de Krakow-run binnenkort ook?
1. Let op (als je dit jaar nog gaat): controle op COVID kan tot file leiden. De enorme rij links zijn mensen die zich niet hebben ingeent, maar wel testen hebben. Bij jij wel ingeent, ga dan in de rechter rij staan "Other passengers" dan kun je zo weer door.
Bekijk bijlage 5361
2. Geen ontvangst in Polen? Met name Vodafone schakelt automatisch over naar Plus en dan zit je op het vliegveld Krakow met maximale streepjes, maar toch geen ontvangst. Wijzig in je toestel onder netwerk Automatisch en kies voor Orange. Ik kwam er noodgedwongen achter, want wilde taxi bestellen via app en probeerde van alles uit, dit bleek de oplossing.
3. Neem je een taxi? Download eerst BOLT. Voor een rit naar het centrum van een half uur is de prijs minder dan 8 euro. De standplaats is direct bij de uitgang, aan de overkant bij Kiss en Ride. De code voor de korting is 31HB3P
4. Iemand in dit forum zag pas later hoe dicht zijn hotel (Mercure, zit ik nu ook) bij het station is en zou de volgende keer de trein nemen. De vlucht die ik had, kwam 22.30 uur aan en de chauffeur was 2x zo snel als de trein (21 minuten, hij reed 100 waar je 50 mocht). Morgen kan ik tot 15.00 in stad blijven, misschien pak ik dan wel de trein.
5. Je krijgt weer geen boardingpass, maar moet eerst op vliegveld bij de balie je corona-app laten zien. Omdat iedereen dat moet, is het wel weer gedoe.
Klik om te vergroten...