Overstap op schiphol naar trein xP punten

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door EDUARDUS, 12 aug 2023.

1. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.184
    Trofeepunten:
    408
    Daar is volgens de KLM regels inderdaad een vaste staffel voor die ze in rekening kunnen brengen.
    Maar de vraag is als een passagier weigert KLM bereid is om dit juridisch uit te gaan vechten.
    Het antwoord is op dit moment nee, men wil hier vooral geen jurisprudentie over, want het zou nogal in het nadeel van KLM kunnen uitvallen.
    KLM moet bijvoorbeeld voor tickets met vertrek Antwerpen de volledige vertrekbelasting op Amsterdam betalen, men krijgt geen vrijstelling op basis van transfer passagier, dit in combinatie met dat de bagage zowel op Amsterdam afgegeven als opgehaald dient te worden maakt dat KLM juridisch niet sterk staat. En een negatieve uitspraak zal nogal wat gevolgen hebben voor de manier van het prijzen van tickets met treinsegmenten.

Dat is wezenlijk anders voor bijvoorbeeld Air France vluchten vanaf Brussel Midi waar je aldaar je boarding pass ophaalt en je bagage afgeeft, daar verstoor je wel degenlijk het proces.

2. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    66
    Trofeepunten:
    18
    Voor de geïnteresseerden.

Ervaringen Maart & April .
    Vluchten binnen Europa en Intercontinentaal vertrek vanuit Antwerpen.
    Situatie ongewijzigd zoals eerder in dit topic beschreven.

PJOTR vindt dit leuk.
  3. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.156
    Trofeepunten:
    223
    Als ik de Eurostar boek ZWE naar AMS neem en dan in Rotterdam instap, is het treinkaartje dan wel geldig?

Zelf woon ik in Schiedam dus dan bespaar ik een enkeltje Schiphol plus een voordeliger vliegticket...

4. dutchskies

dutchskies Blue Tier

Leuk Bevonden:
    201
    Trofeepunten:
    43
    Ja hoor. Je moet alleen even in de app moeten uitvogelen waar en wanneer de trein stopt, omdat Rotterdam officieel geen instapstation is voor eurostar treinen naar SPL / AMS (In app op de juiste trein van Antwerpen naar Schiphol zoeken en tussenstations weergeven). Op de informatieborden op het platform zul je "niet instappen" zien, maar niets zal je weerhouden.

Laatst bewerkt: 22 mei 2025
    Ruut vindt dit leuk.
  5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.156
    Trofeepunten:
    223
    Mooi, bedankt voor je uitleg:cool:

6. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.490
    Trofeepunten:
    303
    Al is de kans wel bijna 100% dat er meteen personeel naar je toekomt om te vragen waarom je instapt. Dan kan je natuurlijk je KLM ticket tonen, maar misschien wel beetje ongemakkelijk en/of een preek. Ik zou daar persoonlijk niet op zitten te wachten en de ICD gewoon nemen en die betalen.

Ruut vindt dit leuk.
  7. dutchskies

dutchskies Blue Tier

Leuk Bevonden:
    201
    Trofeepunten:
    43
    Al meerdere keren zonder problemen gedaan. Je hebt gewoon een valide ticket. Zelfs als je een eerdere/latere thalys pakt doen ze er niet moeilijk over. Loop in dat geval wel even proactief naar de train manager. Nee heb je, ja kun je krijgen.

8. chawa

chawa Silver Member

Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    288
    als je in ZWE de trein instapt met KLM boarding pass…dan kom controleur later bij je stoel langs met klein rondje stempel, als je digitaal boardingpass heb krijg je die stempel op een klein papiertje, de controleurs weten dat, ze zeggen ook dat je die in amsterdam aan klm kunt laten zien. Tja alleen KLM amsterdam condoleert het niet. En ook omdat je boardingpass al naar plaatst van bestemming is uitgegeven. tis anders als KLM je verplichten eerst naar de incheck balie te komen, dan is het controleerbaar.

9. chawa

chawa Silver Member

Leuk Bevonden:
    278
    Trofeepunten:
    288
    Dat klopt, ik loop ook ieder keer naar de train manager toe om een trein eerder te nemen, dat mag altijd tot nu toe. Maar dat is wel in Antwerpen zelf zoals je ticket is. Ik weet niet of ze dat in Rotterdam ook toe zal laten, zeker omdat Rotterdam geen instap station is. Maar misschien willen ze ook geen gedoe en je wordt wel toegelaten, dat zou ook kunnen.

Ruut vindt dit leuk.
  10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.184
    Trofeepunten:
    408
    Het probleem is dat ik vaak genoeg niet gecontroleerd ben, de KLM passagiers zitten wel vaak bij elkaar in de trein, maar vooral als je in ZWE instapt vraagt men bij het instappen om je (digitale) boarding pass te laten zien maar daar en verder aan boord wordt deze niet gescand.
    Vroeger kreeg ik op een papieren afgehaald ticket op het station in Antwerpen nog wel een stempeltje, maar nu reis ik enkel digitaal en heb nog nooit een los papiertje gehad, dat zou trouwens werkelijk waar een ekele meerwaarde hebben want dat papiertje kan je 'kwijt' geraakt zijn en is geen officieel document en staat ook nergens in de voorwaarden beschreven.

Tot nu toe is er ook in Amsterdam nog geen enkele keer gevraagd of ik de trein wel of niet heb genomen.

Ruut vindt dit leuk.
  11. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    143
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb een enkeltje ZWE-AMS-FLR geboekt. Er staat nu al in de app: online check in niet mogelijk. Ik ben benieuwd...

12. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.783
    Trofeepunten:
    428
    Laatst bewerkt: 26 mei 2025
    arjen05 vindt dit leuk.
  13. Karsten1993

Karsten1993 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    273
    Trofeepunten:
    53
    Ben zeer benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Snap opzich wel dat ze hierop strenger gaan toezien maar vind de situatie nu een stuk minder stressvol. zeker ook aangezien ik meestal alsnog naar Antwerpen ga om de trein te pakken maar zeker weet dat er geen problemen ontstaan omdat je alle boardingpassen al hebt.

14. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    143
    Trofeepunten:
    43
    Hmm tricky. Ik heb eerder ook weleens een probleem gehad met online checkin. Dat was ZWE-AMS-YYC-LAS, was qua visum waarschijnlijk een drempel voor zowel Canada als USA. Paar keer gebeld met KLM. Ze zeiden dat ik naar ZWE moest gaan om te vragen naar een treinticket. Bij de derde keer had ik een medewerker aan de lijn die mij wel kon inchecken. Toen was ik overigens gewoon wel onderweg naar ZWE.

15. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    66
    Trofeepunten:
    18
    Probeer het eens via de website om in te checken.
    Bij mij laat de app deze foutmelding ook altijd zien.

16. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    143
    Trofeepunten:
    43
    Ik zal het proberen tegen die tijd! Is half augustus pas.

TheFlyingMarco vindt dit leuk.
  17. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.460
    Trofeepunten:
    558
    Dat klopt, ik heb recent een aantal keren een fysiek ticket moeten ophalen in ZWE.

Wat betreft het instappen op RTM, gaan de poortjes op het station wel open met je QR-code ZWE-AMS?

Ruut vindt dit leuk.
  18. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.184
    Trofeepunten:
    408
    Die foutmelding heb je inderdaad standaard in het eerste scherm, maar als je naar je boekingen gaat kan je daar, in mijn geval, altijd gewoon inchecken, ook voor vluchten vanaf Brussel Zuid naar Parijs, echter bij vertrek daar moet je altijd bij de klm air france balie daar zelf de fysieke boarding pass ophalen, pas nabij cdg kan je in de app je digitale boarding pass krijgen.

19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.184
    Trofeepunten:
    408
    Ik heb dat nog nooit gehad, maar reis vanaf ZWE altijd binnen EU, moet je ze dan bij de NMBS balie afhalen ofzo?

En poortjes, dat is op Rotterdam goed geregeld, je checkt in met je bankpas en boven op het perron, zeker waar de Thalys vertrekt zou je gewoon weer bij een overstapzuil kunnen uitchecken, dit kan dus volledig legaal omdat je besluit niet met NS maar een andere vervoerder waarvoor je een ticket hebt verder te reizen.

20. TheFlyingMarco

TheFlyingMarco Newbie

Leuk Bevonden:
    66
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt voor de tip !
    Ga dit volgende keer proberen

Deel Deze Pagina