Weet iemand wat de regels zijn m.b.t. het krijgen van een tweede dessert in business class? Afgelopen maand business class naar Bangkok. Als dessert kaas of bavarois. Ik koos kaas. De reizigers om mij heen wilden liever slapen en namen niets. Later vroeg ik aan de stewardess of ik ook het andere dessert mocht hebben. Dat was niet mogelijk aangezien ze ook nog collega's in de cockpit had die graag iets wilde hebben. Bij andere maatschappijen is zoiets wel mogelijk als er eten overblijft. Wat zijn de officiële regels bij KLM? Ik zou verwachten dat business class maaltijden voor de reizigers zijn en crewmaaltijden voor de crew.
Heb wel vaker beide gekregen maar altijd wel direct gevraagd. Wellicht was het al op toen jij het vroeg?
Ik krijg het soms zelfs beide aangeboden als ik een beetje twijfel welk dessert ik wil kiezen. Ligt er denk ik heel erg aan hoeveel ze van alles hebben, en of iemand in een goed humeur is of niet haha.
Tegenwoordig eet de crew vaak businessclass maaltijden. Maar dan wel maaltijden die éxtra zijn meegenomen, dus bovenop de reguliere passagiersmaaltijden. In dat opzicht zou je kunnen zeggen: crewmaaltijd = businessclass maaltijd . Maar wat zou kunnen, is dat op jouw vlucht te weinig maaltijden zijn meegenomen (verkeerd gecaterd). Of, minder waarschijnlijk, dat vrijwel iedereen die wél een dessert nam, het andere dessert heeft gekozen. Of -nog onwaarschijnlijker- dat er non-revenue passagiers in de cabine zaten die ook hebben meegegeten, terwijl er voor hen niks was gecaterd.
De bezuinigingen bij KLM zijn zeker zo hard dat er geen blokje kaas meer overblijft. Straks moet het boterhammetje er ook nog aan geloven.
Uit de werkinstructies: Er wordt ook een X percentage extra desserts bijgecaterd. Om uiteenlopende redenen kan het gebeuren dat er niet aan je verzoek voldaan kan worden, zie vorige reacties. Ik krijg soms twee opties aangeboden als ik besluiteloos kijk. Ik zou het zeker niet laten om te vragen, maar nee is ook een antwoord.
Bedankt voor jullie reacties. Als ik dit lees had ik toevallig een stewardess met weinig arbeidsvreugde. Bij het serveren van drankjes werd ook moeilijk gedaan als mijn keuze niet op de trolley stond maar in de galley. Dan moest mevrouw een keertje extra lopen. @Ludwig Komt stukje tekst echt uit de werkinstructies? Mag men dan ook kaas en nootjes nemen?
Kaas en nootjes allebei kan, maar dan is het beter als je aan het einde van de ronde zit zodat ze weten wat er nog over is. Want op rij 2 weten ze dat nog niet. Al kan je het dan wel vragen en komen ze het later brengen als er over is. In business klasse is het echter wel onacceptabel dat men moeilijk doet over de drankkeuze, in economy klasse begrijp ik dat wel wat beter als het niet in het standaard pakket zit, alhoewel op mijn laatste vlucht niets te gek was. En om het economy voedsel weg te spoelen had ik toch echt wat stevigere alcohol nodig. Dat ik het economy voer niet weg kreeg werd trouwens ook goed opgemerkt, en men kwam later langs met wat snacks uit de business klasse.
De kaasblokjes worden kant en klaar bevoorraad. De nootjes komen uit grote zakken. Grotere kans dat een extra portie nootjes geen probleem is. Zoals @Ozzietukker zei, het is onacceptabel als over een drankje moeilijk gedaan wordt. Uit de werkinstructies: In principe moet je, zolang de veiligeid het toelaat, altijd elk drankje moeten kunnen vragen. Redenen om te weigeren zijn bijvoorbeeld wanneer crew moet zitten voor start en landing of turbulentie, wanneer de passagier duidelijk te diep in het glaasje heeft gekeken, wanneer vlak voor de landing de bar al verzegeld is, of wanneer de crew echte andere prioriteiten heeft, zoals een medepassagier reanimeren of een brandje blussen.
Dat is eigenlijk wel een goede, gewoon de kaasblokjes vragen, en daarna de vraag als er nog nootjes over zijn graag. Het reanimeren of brandje blussen van een andere passagier gaat voor het inschenken van mijn drankje? Onacceptabel!
Bedankt voor de reacties. Als ik dit zo lees heb ik een keertje pech gehad. Ik bestelde onder andere ginger ale, cranberrysap, cocktail van de maand. Deze drankjes waren telkens niet op de trolley en met veel zuchten haalde men het in de galley. Ook bij het afruimen van de maaltijden keek de stewardess wat er nog op het bord lag en ze kon het niet laten om hier een opmerking over te maken. "Meneer, u heeft het eitje niet opgegeten. De andere passagiers ook al niet." Eigenlijk vind vind ik dit ook ongepast. We zijn toch geen kleuters die moeten leren om het bord leeg te eten.
Het zou ook kunnen dat de stewardess bij het ontbijt zonder succes een kort praatje probeerde te maken met een nukkige passagier. De vlucht zal voor haar misschien wel even traumatiserend geweest zijn als voor u als ik dit allemaal zo lees
Moet wel zeggen dat de drankenkeuze op de ginger ale na misschien niet standaard op de trolly worden geladen. De cocktail van de maand wil men sowieso in de galley maken natuurlijk, want niet iedereen kent dat recept uit zijn hoofd. Zuchten hoeft niet in het bijzijn van de passagier, zeker niet in business klasse, maar uit oogpunt van het cabinepersoneel kost zo'n verzoek natuurlijk wel meer tijd en ben je langer met de service bezig waardoor het ook langer duurt voordat ze bij een volgende passagier zijn.
Heeft Bols een mini-Jeneverstokerij in die galley of wat denk je dat ze in de galley moeten doen? Misschien gaat het over een andere maatschappij, maar KLM wisselt zeker niet per maand en momenteel is er "The Very High Fashioned". Gewoon een Bols fles prefab.
Ik had "The Very High Fashioned" gedronken. Komt inderdaad uit de fles. Misschien niet strikt elke kalendermaand maar het wisselt wel periodiek. @FrBo Dit is toch forum waar kritische luchtvaartfanaten bij elkaar komen? Mensen die zonder na te denken 3000 euro voor een ticket uit het raam gooien en het niet interesseert welke tegenprestatie ze krijgen, komen hier niet op dit forum. Ik ben bereid om aardig wat te betalen maar dan is het vreemd als men zuinig omgaat met wat nootjes of een toetje.
Prachtig om te zien dat het topic extra dessert in de business class zo veel reacties oproept, van kaas en nootjes tot cocktails.. Ik blijf dit draadje op de voet volgen. Met popcorn in de hand uiteraard..
Volgens mij als je sterke drank wilt halen ze het altijd uit de galley en zit het niet standaard op de kar, of ik heb vaak genoeg gehad dat men het moest halen in ieder geval. Binnen Europa krijg je trouwens zo'n mini flesje, dat vindt ik eigenlijk wat handiger zodat je zelf kan doseren, die zit trouwens bij KLM ook niet standaard op de Kar, bij Air France dan weer wel.