Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    325
    Trofeepunten:
    63
    ja hoor het is weer zover de KLM site werkt niet, niet op desktop en niet op mobiel

2. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    155
    Trofeepunten:
    43
    Gister had die ook al problemen met normaal functioneren, dat zal vast aan de top IT liggen die KLM heeft...

3. Peer

Peer Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Na onze vlucht van DXB-CDG-AMS was na aankomst 1 koffer niet aangekomen. Direct melding gemaakt bij de KLM balie. En nu na 28 dagen is de koffer nog steeds niet terecht. KLM gebeld en ik kan nu alle bonnen van de inhoud indienen. Dit is niet moeilijk, omdat we de laatste jaren (bijna) alle kleding online kopen.
    De maximale compensatie (na 21 dagen) is op basis van het verdrag van Montreal, zie artikel website Upinthesky.
    Hoe hoog deze compensatie van mij wordt, weet ik nu nog niet. De koffer weegt 18 kg. Als de koffer alsnog terecht komt, dan wordt deze alsnog naar mij gestuurd, ook al is er een vergoeding uitbetaald. Omdat het bedrag van de bonnen ruim hoger uitvalt dan de verwachte compensatie, heb ik reeds een melding gedaan bij mijn reisverzekering. In de koffer is ook nog een A4 met mijn persoonsgegevens, zoals adres en mobiele telefoonnummer. Ben benieuwd hoe dit afloopt.
    Update: 6 februari. Binnen 10 dagen is door KLM het maximale bedrag van 1902 euro ( 1288 SDR) op mijn bankrekening gestort. Netjes afgehandeld dus. Ook hadden we liever de koffer terug natuurlijk.

Laatst bewerkt: 6 feb 2025
  4. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    517
    Trofeepunten:
    123
    En volgende keer een AirTag erin? Slim om in elk geval dat A4'tje erin te doen – dan zou ie ooit (al is het via een opkoper) weer bij je moeten komen.

5. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    63
    Nieuw voor mij;
    Cabin is nog zo goed als leeg, maar is blijkbaar geblokt voor rewards?
    Wordt dit meestal nog opengegooid? Vlucht is over 4 maanden

Laatst bewerkt: 14 jan 2025
  6. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.743
    Trofeepunten:
    428
    KLM had iets aangepast in m reis waar ik het niet helemaal mee eens was, dus ik zie dat chat logo'tje in mijn scherm, en denk, laat ik die eens proberen. Krijg ik deze reactie op een vraag, dus het social media team heeft meer rechten dan de chat op de KLM-site..? Apart! o_Oo_O

KLM Chat:
    Omdat normaal gesproken de reis in hetzelfde land dient te beginnen en te eindigen, weet ik niet zeker of dit mogelijk zal zijn. Ik raad u in dit geval aan even een bericht via de Social Media afdeling te sturen, zodat er een aanvraag kan worden gestuurd naar de ticketingafdeling. U ontvangt vervolgens binnen 24 uur bericht via hetzelfde kanaal of de bevestigingsmail van de omboeking.

7. OilFlyer

OilFlyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    121
    Trofeepunten:
    43
    Vraag: weet iemand of je als FB Gold member de KLM lounge op Schiphol kunt bezoeken wanneer je met Transavia (en op een Transavia ticket) vliegt naar bijv. Barcelona ?

8. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Als het zuiver een Transavia ticket is met HV vluchtnummers krijg je geen toegang tot de KLM lounges, want Transavia is geen onderdeel van Skyteam.

Wat wel kan als je op KLM vluchtnummers een Transavia ticket boekt, dan heb je wel recht op toegang, maar daar is hier zoals ik het lees geen sprake van.

9. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    452
    Trofeepunten:
    63
    Helaas... dat is niet mogelijk, maar je kan wel via de Transavia Loungepass website een bezoekje reserveren voor 28 euro.

10. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    28
    Het is mij nog steeds altijd een beetje onduidelijk hoe het nu zit met je classificatie periode en je behaalde Experience Points.

Ik heb momenteel 210XP, mijn huidige periode loopt tot 30 april 2025.Ik blijf dus na 30 april 2025 nog minimaal 1 jaar Gold.
    Maar heb ik na 30 april 2025 nu 30XP die ik meeneem?
    Dus dat ik tussen 30 april 2025 en 30 april 2026 nog 150 XP moet halen?

11. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.264
    Trofeepunten:
    223
    Klopt, op 30-04 gaan er 180 XP af en de rest neem je mee. Dus idd 150 XP halen voor 30-04-26 om ook dan nog gold te blijven.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  12. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    28
    Dank! duidelijk.. dan heb ik nog wel even wat te gaan.
    BC tickets zijn echt duur geworden valt mij op. waar ik voorheen nog wel is voor 1800 euro retour kon is nu de gemiddelde prijs 2500 of ver daar boven.

13. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    764
    Trofeepunten:
    123
    volgens de dame in de crown lounge zijn die KLM vluchtnummers voor Nederlanders niet te boeken, alleen als je bijvoorbeeld vanuit ATL via AMS naar een Transavia-only bestemming zou vliegen. Dan wel.

Op mijn vlucht naar Verona in oktober (geboekt via Transavia zelf) mocht ik ondanks dat er ook een KL-vluchtnummer op zat (en ik Platinum ben) de KLM kantine niet in.

14. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Het gaat er niet om of er ook een KLM vluchtnummer op zit, het gaat erom dat jij de vlucht hebt geboekt onder een KLM vluchtnummer.
    Als je bij Transavia zelf boekt kan dat niet omdat je dan een HV vluchtnummer krijgt, maar als je een vlucht met overstap op Amsterdam boekt dan is het wel degelijk mogelijk om een KLM vluchtnummer te krijgen op een Transavia vlucht als je via de KLM site boekt, dat kan ook met een vlucht van bijvoorbeeld Dusseldorf naar Verona, als je op de KLM site zoekt op 13 juni weg en op 15 juni terug krijg je zo'n combinatie aangeboden.
    Niet dat je deze vlucht zou boeken met dergelijke overstaptijden omdat de vluchttijden naar Verona niet helemaal aansluiten op de vluchten van en naar Dusseldorf, maar in deze gevallen zou je wel de lounge in mogen.

Als je rechtstreeks vanaf Amsterdam boekt wordt die vlucht niet onder een KL vluchtnummer aangeboden, ook niet op de KLM website maar onder een HV vluchtnummer.

15. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.544
    Trofeepunten:
    653
    De Air France Discount pas is er tijdelijk met 30 XP voor €219 met bluebiz €269 zonder. Pas moet een startdatum hebben voor 29 januari om 30 XP te krijgen, anders krijg je de normale 20.
    upload_2025-1-16_22-6-23.png

Sandor, Maarten_22, FlyingFonz en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Misschien een rare vraag, maar zijn er hier nog meer mensen die zich gezien de crisis bij KLM zich afvragen of het nut heeft om loyaal te blijven aan KLM om FB status te behouden?

Zakelijk vlieg ik nu 100% met KLM, maar privé wordt mijn loyaliteit voor KLM steeds meer op de proef gesteld. Ik heb hier al eens eerder iets gepost over een prijsverschil van bijna €3k voor een vlucht naar ZO-Azië. Nota bene met SIA. Dan kan mijn Platinum Status me echt gestolen worden.

Ik merk dat ik me steeds meer begin te ergeren aan de premium prijzen die KLM vraagt, zonder dat hier een premium product tegenover staat. Tel daarbij op idioterie zoals non-contributing fopbaanties op het hoofdkantoor, houten bestek, armoedige duurzame amenity kits en het personeel dat zich op allerlei luxueuze regelingen blijft beroepen terwijl de winstgevendheid omlaag gaat. Om nog maar niet te spreken over de inefficiëntie in de bedrijfsvoering (ik werk met mensen die bij KLM gewerkt hebben).

Misschien beetje negatief verhaal, maar ik vraag me oprecht af of KLM het tij nog gaat keren en zich kan blijven in deze markt.

MoonJ vindt dit leuk.
  17. Platinov

Platinov Newbie

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Vind je dat niet een beetje overdreven? Ik zou mij daar niet op focussen. De meeste Nederlanders zijn negatief over hun oude werkgever, dus baseer je nooit op eenzijdige informatie.

Het is voor ons echt niet objectief in te schatten of banen op het hoofdkantoor fopbaantjes zijn. Bovendien wordt dit van ieder groot bedrijf gezegd (ga eens in gesprek met iemand die werkt bij ASML, Shell of Philips, same story). Houten bestek, akkoord. Luxueuze regelingen? De IPB-regeling van KLM is echt een belabberd uitgekleed lachertje vergeleken met US, Aziatisch en Midden-Oosten carriers, maar ook vergeleken met AF. En inefficiëntie in de bedrijfsvoering, tsja. Dat is ook erg zwart-wit. Daar ga je je als FB-member toch geen zorgen om maken? En op dit forum weten we de insides daarover niet, dus dat wordt ook lastig discussiëren...

18. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Ik reis nu 25 jaar veel voor mijn werk. Vroeg begonnen, ik was 20 toen ik ging werken.

Het is in die 25 jaar niet anders geweest dat KLM in grote problemen zat of zou komen. Zeker de Financiële Telegraaf kondigt elke 6 maanden het eind van KLM aan. Word dit jaar Plat4life, dus hoef niet meer te kiezen. Maar anders was ik ook loyaal gebleven, puur om het netwerk.

En nee, voor 2k verschil in Business vlieg ik geen KLM. Maar toch zijn ze de eerste waar ik naar kijk.

Dan1 vindt dit leuk.
  19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb nooit gezicht dat de mensen die bij KLM gewerkt hebben negatief zijn over hun oud-werkgever. Of dat ze daar in loondienst zijn geweest. Dat is de eerste verkeerde aanname die je doet. Daarbij baseer ik me niet op eenzijdige informatie, maar op mensen in mijn netwerk die dichtbij het vuur zitten of gezeten hebben. En werk ik in een wereld die zich met dit soort (wereldwijde) (strategische) vraagstukken bezighoudt en genoeg insiders ken los van elkaar min of meer dezelfde geluiden laten horen. Je zou dus kunnen zeggen dat ik weet waar ik over praat en een aardig netwerk heb/veel reis/mensen spreek. Als je trouwens Luchtvaartmagazine leest dan vind je meerdere rapportages die precies de punten behandelen die ik hier ter sprake breng. Gebracht voor experts, insiders en analisten die dat on the record doen. Zelfs de CFO van KLM maakt er geen geheim van.

Mijn vraag gaat ook niet over ASML, Shell, Philips, etc. Maar KLM. Dus ik begrijp niet zo goed waarom je die bedrijven erbij haalt want dat is niet relevant.

Kijkend naar de feiten, dan is KLM een ongezond bedrijf met te hoge kosten dat te weinig winst maakt. Het aandeel is gekelderd. Er moet worden ingegrepen. De meeste kosten zijn loonkosten en personeelsvoordelen. WBC die volzit net IPB’era naar de BON of CUR, ten faveure van betalende passagiers. Daar vind ik wat van als vaste klant met een Elite status die zelf ook investeert in deze luchtvaartmaatschappij.

Misschien kijk ik er wel anders naar dan ‘de gemiddelde FB-member’, al vraag ik me af wat je daar precies mee bedoeld. Volgens mij is dit een forum met leden die bovenmatige interesse in de luchtvaartwereld. En dat maakt die voor mij een leuke plek.

Dus zo vreemd vind ik mijn vraag niet. Ik vind het jammer dat je mijn vraag niet serieus lijkt te nemen.

20. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.433
    Trofeepunten:
    508
    Als je loyaal bent aan je eigen portemonnee, is het lastig loyaal blijven aan KLM op dit moment.

MoonJ, FlyingFonz en Dan1 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina