Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Wegens de wereldwijde uitbraak van het Coronavirus moet iedereen in de reiswereld de plannen aanpassen. Zo worden bijvoorbeeld vliegtuigen uit de dienstregeling gehaald en stunten hotels met de prijzen om de inkomsten op peil te houden. Ook frequent flyer programma’s beraden zich op stappen om loyale reizigers te behouden. Flying Blue neemt per direct maatregelen om het gemakkelijker te maken je status te behouden. Wat de nieuwe voorwaarden zijn lees je in dit artikel.
Coronavirus
Eerder schreven we al over de vergaande maatregelen die bijvoorbeeld KLM, Lufthansa en Air France nemen door de gevolgen van het Coronavirus. Door een sterk afgenomen vraag vertrekken vliegtuigen nagenoeg leeg en dat wil men voorkomen. Grote widebodies als de Airbus A380 en de Boeing 747 worden als eerste uit de dienstregeling gehaald of zelfs vervroegd uitgefaseerd. Zo besloot KLM abrupt om de Boeing 747 eerder met pensioen te laten gaan. Sommige airlines moeten een significant deel van hun vluchten schrappen.
Frequent Flyer programma’s
Door het grote aantal annuleringen en beperkingen wordt het voor frequent flyers lastig om de statusvereisten te behalen. Qatar Airways nam recentelijk al maatregelen om reizigers hierin tegemoet te komen. De airline biedt maximaal 6 maanden extra status aan. Hoe dit precies in zijn werk gaat lees je in dit artikel.
Flying Blue
Ook Flying Blue wil loyale klanten tegemoet komen. Het programma redeneert dat de huidige situatie buiten de invloedssfeer van reizigers ligt. Daarom wil het graag tegemoet komen met een speciale maatregel. Per direct wordt het aantal vereiste XP voor alle statussen met 25% verminderd. Dat betekent dat je voor het behouden van een status nog maar 75% van het doel hoeft te behalen. Het gaat daarbij voorlopig om Flying Blue leden waarvan de kwalificatieperiode eindigt in maart, april of mei 2020. Het aantal XP dat je normaliter nodig hebt voor een status kun je hier teruglezen.
Daarnaast maakt Flying Blue bekend dat miles niet zullen verlopen gedurende 2020. Ook als je in 2020 niet vliegt zullen je miles dus geldig blijven, ongeacht je status. Mogelijk zal Flying Blue nog verdere maatregelen nemen ter voorkoming dat reizigers hun status verliezen. InsideFlyer houdt de ontwikkelingen in de gaten en zal daarover schrijven indien relevant.
Flying Blue Ultimate
Flying Blue laat desgevraagd aan InsideFlyer weten dat er nog gekeken wordt naar tegemoetkomingen voor Flying Blue Ultimate leden. De maatregelen worden binnenkort bekendgemaakt. Deze top tier status werd in 2017 geïntroduceerd om de meest frequente reizigers te bedienen. Het gaat om reizigers die meer dan 200 dagen per jaar in het vliegtuig zitten. Voor de Ultimate status zijn 1.800 XP benodigd. De kwalificatiedatum is aan het einde van het jaar.
Alex zegt
Hoe zit het als ik nu gold heb en 225xp behaal? Geldt de 75% alleen voor behoudt of ook voor upgrade?
Pim zegt
Het geldt alleen voor status BEHOUD, en dan alleen als je je nog moet kwalificeren voor 2020. Dus als je nu Gold hebt en je je tot bijvoorbeeld mei kunt herkwalificeren voor Gold, hoef je maar 150xp te halen. Het staat niet zo beschreven dat je met 225xp platinum zou krijgen, dus ga ervan uit dat je daarvoor gewoon 300 moet halen. Het is dus een soort van vangnet, en geen trampoline . Ik ga ervan uit dat er later dit jaar actie komt op de kwalificatie voor 2021. Zou netjes zijn als ik mijn platinum zou kunnen behouden met 225xp aan het eind van dit jaar.
Thanh zegt
Het lijkt hier om behoud te gaan…
Paul zegt
Iedereen buiten de kwalificatieperiode maart, april en mei heeft hier dus niets aan m.b.t. hun status.
Ik mis minimaal 3 vluchten in deze periode, helaas wordt daar vooralsnog geen rekening mee gehouden. Goed initiatief dit maar hopelijk sturen ze nog bij!
otmar sambo zegt
Ik ben nu ongeveer 14 jaren lid van flying Blue en ik vlieg elk jaar 2 of meerdere keren met de KLM maar ik heb steeds de status van Ivory. Mijn vraag is wanneer wordt mijn status eens geopgrade