Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Flying Blue heeft stilletjes grote wijzigingen doorgevoerd in het spaarschema voor vluchten van partner Delta Air Lines. In alle reisklassen zijn er veranderingen doorgevoerd, zo blijkt uit de spaarpercentages op de Flying Blue website. In sommige gevallen gunstig, soms juist niet. Er zijn zelfs dalingen in de percentages van te sparen miles met 75 procentpunt!
Overzicht
De volgende tabel laat voor internationale langeafstandsvluchten de oude en nieuwe spaarpercentages zien. Deze zijn onder andere van toepassing op de trans-Atlantische routes.
Tariefklasse | Oud | Nieuw | Wijziging |
First Class | |||
F | – | 300% | – |
Business Class (Delta One) | |||
J, C | 175% | 200% | +25% |
D, I | 150% | 175% | +25% |
Z | 125% | 100% | -25% |
Premium Economy (Premium Select) | |||
P | 200% | 125% | -75% |
A | 175% | 100% | -75% |
G | 125% | 75% | -50% |
Economy (Comfort +) | |||
W | 125% | 100% | -25% |
Economy (Main Cabin) | |||
Y, B | 100% | 100% | 0% |
M | 100% | 75% | -25% |
H | 75% | 75% | 0% |
Q, K, L | 50% | 50% | 0% |
U, T, X, V | 25% | 25% | 0% |
E (Basic) | 25% | 20% | -5% |
N.B. In een eerdere versie van dit artikel stond ook een nieuw percentage van 20% bij de U, T, X, V klasse. Flying Blue heeft ons laten weten dat dit een foutje op de website was. De 25% blijft gehandhaafd en de site zal worden aangepast.
Het is erg vreemd dat Flying Blue een nieuwe categorie voor internationale First Class toevoegt, met maar liefst 300%, terwijl Delta geen echte First Class heeft. Verder zijn er in de Business Class stijgers in de duurdere tickets terwijl de goedkopere Z-klasse 25% verliest. De grootste wijzigingen zijn echter in de Premium Select klasse van Delta. Maar liefst 75 procentpunt gaan de tariefklassen P en A minder verdienen! In Economy zijn de veranderen in absolute en relatieve zin minder groot.
Ook op binnenlandse en regionale vluchten zijn de percentages gewijzigd.
Sparen bij Delta
Het is belangrijk om te vermelden dat bovenstaand spaarschema alleen telt als je een vlucht hebt geboekt op een Delta vluchtcode. Als je een codeshare hebt geboekt die uitgevoerd wordt door Delta maar met een KL of AF vluchtnummer is gemarketed, dan spaar je volgens het nieuwe spaarsysteem op basis van de ticketprijs. Hier lees je meer over het spaarschema dat van toepassing is. Wellicht wil Flying Blue de miles verdiensten op vluchten geboekt bij AF/KLM en Delta dichter bij elkaar brengen, omdat er op de trans-Atlantische routes toch een joint venture is en intern de opbrengsten en kosten worden gedeeld. Afhankelijk van de ticketprijs kon het wat miles betreft toch verstandiger zijn om een vlucht op Delta dan wel AF-KL stock te boeken.
H/T: PDXbased1K
Geef een reactie