Wanneer spaar je miles en XP bij Flying Blue?

Flying Blue Reinvented; het nieuwe Flying Blue Programma

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Met het nieuwe Flying Blue Reinvented programma is de manier waarop je miles en status XP spaart veranderd. Voor simpele vluchten met Air France en KLM zijn de voorwaarden vrij duidelijk, maar zodra er codeshares of partners bij betrokken zijn, wordt het al gecompliceerder. In dit artikel zullen we de regels uitgebreid uiteenzetten. In dit verhaal spelen de marketing carrier en de operating carrier  een grote rol. Om een groot scala aan bestemmingen aan te kunnen bieden, werken de meeste maatschappijen samen met andere airlines door middel van codesharing. Zo kunnen ze, in combinatie met een vlucht van de ‘eigen’ maatschappij, vluchten verkopen die door een andere maatschappij worden uitgevoerd. In het geval van codesharing wordt dan bijvoorbeeld een Kenya Airways vlucht door KLM verkocht met een KLM vluchtnummer. Kenya Airways is dan de operating carrier. KLM is de marketing carrier; kort gezegd de maatschappij die hoort bij het vluchtnummer in je boeking staat. In de meeste gevallen zal je op de luchthaven vooral het vluchtnummer van de operating carrier zien op de borden. Op je boardingpass staat vermeld wat het marketing of operating vluchtnummer is.

Voorbeeld van een codeshare waarbij KLM de marketing carrier is – zie het KL vluchtnummer – op een vlucht operated door China Southern

Het kan echter ook zo zijn dan een maatschappij wel vluchten verkoopt met een andere maatschappij, maar niet codeshared. Dan zijn de marketing en operating carrier gelijk.

Voorbeeld van een vlucht verkocht door KLM waar geen sprake is van een KLM codeshare

Miles sparen

Onder het nieuwe Flying Blue programma zijn er twee schema’s om redeemable miles te sparen: revenue-gebaseerd en afstand-gebaseerd. Hiervoor is in eerste instantie de marketing carrier , dus de maatschappij van het vluchtnummer waarop je hebt geboekt, van belang en niet per se de maatschappij die de vlucht uitvoert.

Miles op basis van revenue

De ticketprijs bepaalt het aantal miles dat je verdient voor vluchten die je boekt met een Air France, KLM, Joon of HOP! vluchtnummer, ongeacht de maatschappij die de vlucht uitvoert. Het aantal miles wordt berekend over de kale ticketprijs en de toeslag van de luchtvaartmaatschappij (carrier surcharge). Belastingen en toeslagen van overheden worden niet meegenomen. Het aantal miles per euro hangt af van je Flying Blue status.

Boek je in een andere valuta, dan rekent Flying Blue het bedrag om naar euro. De miles die per vlucht bijgeschreven worden, zijn naar ratio van de vluchtafstand berekend.

Voorbeeld:

De miles worden berekend over de ticketprijs en de carrier surcharge/internationale toeslag van de luchtvaartmaatschappij

De ticketprijs waarover de miles berekend worden is 505+272,52=777,52 euro. Als Explorer verdien je dus 777,52 x 4 = 3110 miles. Alle vluchten in deze boeking zijn een KLM vluchtnummer, al dan niet onder een codeshare, dus je verdient miles.

Je krijgt ook miles op het bedrag voor extra’s die je bij de Flying Blue airlines boekt, zoals Economy Comfort stoelen, upgrades of extra bagage.

Miles op basis van afstand

Boek je bij een andere Skyteam maatschappij of Flying Blue partner en niet onder een AF, KL, Joon of HOP! vluchtnummer, dan spaar je op de ‘oude’ manier op basis van vluchtafstand en spaarschema’s met boekingsklasse. Flying Blue kan namelijk niet achterhalen wat je voor je vlucht hebt betaald als je  bij een andere maatschappij boekt. Deze schema’s vind je op de partnerpagina van Flying Blue. Let op! Hier gelden meer uitzonderingen wat vluchten, boekingsklassen betreft en uitvoerende luchtvaartmaatschappij betreft. Zo moeten vluchten geboekt bij bijvoorbeeld Jet Airways (9W) ook door Jet Airways worden uitgevoerd, maar voor Malaysia Airlines vluchten geldt dat ook KLM of Air France deze uit mogen voeren.  Ook zijn er minima voor het 100% percentage; meestal 500 miles voor binnenlandse bestemmingen.

Ben je Flying Blue Elite lid, dan krijg je ook nog een elite bonus. Deze bedraagt 50% voor Silver, 75% voor Gold en 100% voor Platinum. De elitebonus wordt bepaald over maximaal het 100% percentage van de vluchtafstand, dus niet over een eventueel reisklasse bonus.

Voorbeeld:

Je boekt bij China Airlines een vlucht Amsterdam – Taipei in Premium Economy met tariefklasse U. De afstand is 5878 miles. Je spaart dan 5878 x 115% = 6760 miles. Ben je Flying Blue Gold dan ontvang je daarboven op 5878 x 100% (maximum) x 50% = 2939 miles voor een totaal van 9699 miles.

XP sparen

Binnen het sparen van XP voor de kwalificatie voor elite status zijn er weer twee categorieën te onderscheiden. Vluchten die als marketing carrier Air France, KLM, Hop! of Joon hebben, en vluchten met overige Skyteam leden. Dit onderscheid bepaalt of je in aanmerking komt voor XP. Het aantal XP zelf is puur afhankelijk van de afstand en reisklasse, niet van boekingsklasse. Ook hier is de marketing carrier dus van belang.

XP bij Flying Blue
Het spaarschema voor XP bij Flying Blue

Boekingen met AF, KL, Joon of HOP! vluchtnummer

Heb je een vlucht geboekt met als marketing carrier Air France, KLM, Hop! of Joon, dan ontvang je XP ongeacht de uitvoerende maatschappij. Het maakt dus niet uit of dit KLM zelf is of bijvoorbeeld Skyteam partner Alitalia of Etihad. Zoals het vluchtnummer waaronder je boekt maar AF of KL is. Het loont daarom om codeshare vluchten te boeken; vluchten uitgevoerd door een andere maatschappij maar wel verkocht als AF of KLM vlucht. Wat miles en XP betreft spaar je dan ook alsof het een reguliere AF/KL vlucht is.

Boekingen met Skyteam-partners

Als de marketing carrier een Skyteam maatschappij betreft, moet de uitvoerende maatschappij ook Skyteam lid zijn. Een vlucht geboekt bij Alitalia met AZ vluchtnummer die door Etihad wordt uitgevoerd geldt bijvoorbeeld niet voor XP. Een Aeromexico vlucht (AM) uitgevoerd door Delta (DL) weer wel.

Boekingen bij overige Flying Blue partners die geen Skyteam lid zijn, zoals Malaysia Airlines of Jet Airways, komen volgens bovenstaand afstand-schema wel in aanmerking voor miles maar niet voor XP. Tenzij ze onder AF of KL vluchtnummer zijn geboekt.

Reacties

  1. AHBO zegt

    Bedankt; mooi om het een keer uitgelegd te krijgen.
    Ik heb de indruk dat qua aantallen miles het nieuwe systeem gunstiger is dan het oude, maar qua XP heb ik er nog geen goed gevoel over. Spaar je nu sneller of langzamer naar een hogere status. Heb je daar een idee over?

    • The Flying Dutchboy zegt

      Wat miles betreft zal je er logischer wijs op vooruit gaan als je dure tickets koopt. Boek je actie tarieven in World Business Class (Z klasse) of de meeste Economy Class tickets, dan ga je er (flink) op achteruit. Mileage runs op KLM vluchtnummer zijn er dus niet meer.
      Wat XP betreft, heb ik in dit artikel een uitgebreide vergelijking gemaakt: https://insideflyer.nl/flying-blue-reinvented-nieuwe-programma-vanaf-2018/. Over het algemeen is het voor passagiers die longhaul vliegen een verbetering. Binnen Europa heb je meer vluchten nodig om elite status te halen. Met binnenlandse vluchten ga je er al helemaal op achteruit. Het is überhaupt lastiger om vanuit Explorer snel Gold of Platinum status te behalen door de XP reset. Herkwalificeren is makkelijker. Verder profiteer je nu wel van roll-over XP’s wat afhankelijk van je reispatroon een plus kan zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *