Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het is niet ongewoon voor airlines om champagne uit de Business Class tegen een toeslag te verkopen in Economy Class. Het is wel frappant als items zoals amenity kits en pyjama’s aan boord te koop zijn bij een vijf sterren maatschappij. Etihad breidt haar inflight service namelijk uit met een specifieke buy on board aanbod. Zo kunnen passagiers in de Economy Class hun reiservaring upgraden.
Fancy drankjes
Op alle (ultra)long-haul vluchten kunnen Economy passagiers voortaan een glas Piper-Heidsieck Cuvee Brut champagne kopen voor USD 8 of 30 AED. Daarnaast wordt er op vluchten naar Parijs, London en Australië een cold brew koffie van Coffee Planet aangeboden voor USD 4 of 15 AED per glas. Zoals gezegd is het niet ongewoon om champagne tegen betaling aan te bieden in Economy. Ook concurrent Emirates doet dit. Een cold brew is wel erg specifiek en ik vraag me af of hier voldoende vraag naar is. Het is ook een gemiste kans voor Etihad om haar standaard aanbod met iets unieks uit te breiden.
In januari wordt ook een Snack Box met zowel zoete als gezonde snacks te koop aangeboden. De prijs hiervoor is nog niet bekend, maar ik ben benieuwd of en hoe dit ten koste gaat van het normale aanbod aan tussendoortjes.
Comfort items
Op ultra longhaul vluchten – denk naar Australië – is amenity kit van Christian Lacroix aan te schaffen in zowel een variant voor mannen en vrouwen. Hierin zitten producten van Omorovicza. De kit kost USD 22 of AED 80, wat vrij fors is.
Wil je helemaal comfortabel in je stoel zitten, dan is er ook sleepwear van hetzelfde merk te koop voor USD 35 of AED 130.
Conclusie
Het is duidelijk dat de hoogtij dagen voor Etihad voorbij zijn. De maatschappij bezuinigt flink op haar premium product, bijvoorbeeld met het afschaffen van de chauffeur service buiten de VAE. Het is saillant dat Etihad nu pyjama’s aanbiedt in Economy, aangezien deze in Business Class zijn afgeschaft. Daarnaast probeert de maatschappij steeds meer ancillary revenue te generen. Zo zijn sommige stoelen nu alleen tegen een toeslag te koop en kan er ook toegang tot de lounge worden gekocht.
Ik vraag me met dit buy-on-board aanbod verder erg af of de extra kosten – en moeite voor de cabin crew – opwegen tegen de opbrengsten. Hoe groot zal de vraag in Economy zijn naar pyjama’s of een amenity kit tegen deze prijzen?
Etihad verklaart dat ze de tevredenheid van de reizigers over het aanbod zullen monitoren, en in de toekomst het aanbod graag uit willen breiden.
Geef een reactie