Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
In deze handleiding wil ik je een korte uitleg geven over Error Fares. Wat zijn Error Fares? Hoe vind en boek je ze? Voordat ik antwoord geef op deze vragen ga ik eerst wat achtergrond informatie geven, zodat je een beter beeld hebt van hoe het hele systeem werkt.
Achtergrond over Tarieven
Tarieven worden gemaakt en vervolgens geladen in de verschillende systemen bij Airlines en Hotel ketens, zodat wij deze uiteindelijk kunnen boeken. Airlines gebruiken bijvoorbeeld een systeem dat A.T.P.C.O heet en dit systeem zorgt er voor dat de tarieven die de airlines maken voor iedereen zichtbaar is in de boekingssystemen en wij het op websites zoals cheaptickets.nl kunnen boeken. Belangrijk om te weten is dat tarieven vaak in Excel worden gemaakt (men moet calculeren wat de kosten zijn en hoeveel ”winst” er gemaakt kan worden) en deze dan dus daarna pas in een ATPCO systeem handmatig geladen worden.
Fare filing systemen zijn niet dom, we leven allemaal in 2014 en systemen blijven zich door ontwikkelen. Dus het systeem controleert wat er in het systeem word in gevoerd en zodra het systeem denkt ‘klopt dit wel?’, vraagt het om een extra goedkeuring voordat het officieel wordt. Hoe kan het dan zijn dat er alsnog fouten worden gemaakt? Eigenlijk is het best makkelijk: het is mensen werk en mensen maken fouten. En daar kunnen wij soms fijn gebruik van maken! De persoonlijke ervaring die ik heb is dat fare filing afdelingen van airlines vaak geoutsourced worden of dat het werk gedaan word door mensen die er eigenlijk helemaal gek van worden. Het is namelijk ontzettend intensief werk en daarnaast ook super verantwoordelijk werk! Want het zijn uiteindelijk deze mensen die in plaats van EUR1000 euro EUR10 hebben geladen in het systeem.
Wat is nu precies een error fare
Een error fare is een tarief van bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij, hotel of autoverhuurbedrijf waar een Error (in gewone taal: een fout) in zit. Klinkt erg logisch maar een error hoeft niet alleen een fout in het tarief te zijn. Zo heb je ook heel vaak errors gebaseerd op voorwaarden of op andere dingen. Ik zal je 3 voorbeelden geven:
Fuel Dump fout: Aan het begin van dit jaar kon je ongelofelijk goedkope tickets kopen met United airlines vanuit Amsterdam naar New York. Als je via een bepaalde website je ticket boekte dan betaalde je geen brandstoftoeslagen.
Pricing Error: Vorige week was ik op zoek naar een hotel op Bali en ik kwam toevallig deze error tegen. De hotelkamer moest eigenlijk EUR43 per nacht zijn maar was geladen voor EUR4,35 per nacht.
Voorwaarden fout: Een tijdje geleden had Qatar Airlines een fout in de voorwaarden van hun tickets van Phnom Penh naar Ho Chi Minh. Dit is normaal een korte vlucht voor Qatar omdat Qatar nonstop tussen deze 2 steden vliegt. Maar opeens stond er in de business class voorwaarden dat je het mocht routen via Doha. In plaats van de non stop verbinding PNH SGN.
Error fares komen vaker voor dan je denkt !
Maar waar moet je beginnen met zoeken? Het is een combinatie van verschillende dingen. Ik zal je een aantal websites geven waar je je zoektocht kunt beginnen en je kunt het zelf zo veel mogelijk uitbouwen.
1 Forums: Flyertalk , Milepoint en natuurlijk ons eigen Ikvliegveel.com forum – De grootste frequent flyer forums ter wereld. Hier vind je een schat aan informatie met betrekking tot miles en points. Het: Milleage Run forum laat de laatste deals zien mbt airlines en hotel deals natuurlijk de hotels.
2 Grote errorblogs zoals: Holidaypirates en Holidayguru – Zij houden zich 24/7 per dag bezig met het zoeken van deals en mocht er iets zijn dan zul je het binnen de kortste keren daar vinden.
3 Andere (meer persoonlijke) blogs op platformen zoals Boardingarea of First2board
4 En mits je deel bent van een community kun je ook mensen persoonlijk benaderen of zij iets weten. Omdat niet alles wat mensen vinden ook echt online komt. Het is echt een kwestie van zoeken en jezelf dagelijks updaten. Zoals eerder gezegd op een gegeven moment word het een gewoonte en scan je in no time alle forums en blogs en websites af op zoek naar de laatste deals !
Maar stel, je hebt een error gevonden
Hoe boek je hem? Er gelden hier een aantal regels die je moet volgen:
1 Probeer altijd via een online reisagent te boeken
Mits mogelijk probeer altijd via een grote online reisagent te boeken. Waarom? Omdat de toon van de potentiële discussie veranderd. Het is dan niet de grote airline vs de passagier maar het is de grote airline vs de grote reisagent. Dus voor de airline is de dynamiek anders als ze zien waar mensen voornamelijk deze error hebben geboekt. (Het is altijd makkelijker om de eigen klanten te contacteren dan dat je via een partner moet gaan)
2 Neem nooit contact op met de airline of met het hotel
Dit is eigenlijk het domste wat je zou kunnen doen. Op het moment dat je gaat lopen bellen trek je dus de aandacht naar de error en zal de airline of het hotel de fout gelijk corrigeren. Heb je vragen dan kun je deze het beste online stellen in de forums.
3 Ga na het boeken van je ticket en of hotel niet gelijk de rest boeken.
Je weet nooit of de error ook geaccepteerd zal worden. Dus het is nooit slim om gelijk na je error boeking ook de rest van je reis te boeken. Wacht minimaal 24 tot 48 uur en volg ook hier de forums en pas daarna kun je met een bepaalde zekerheid zeggen dat de deal door gaat.
Ik hoop dat je hiermee een klein beetje geholpen bent. Errors komen en gaan en het valt niet echt te timen. Je moet wel heel regelmatig kijken wil je geluk hebben en voor een prikkie de wereld overvliegen en in de mooiste hotels willen slapen tegen de laagste prijzen!
RobertFB zegt
Goed overzicht, Mike! Zelf heb ik heel uiteenlopende ervaringen met Error Fares, maar alleen met hotels. Zo boekte ik in de Hilton in München voor iets van 25 euro – in plaats van 250 euro. Een dag na mijn online boeking, werd ik gebeld door een dame van het hotel die me uitlegde dat de rate die ik had geboekt een fout was. Het was een fout van iemand die de komma verkeerd had gezet bij het invoeren van de rate. Maar, ze was de beroerdste niet en keurde de boeking toch goed. Bij aankomt kreeg ik ook keurig een upgrade naar de executive floor als HHonors Gold lid. Bij een hotel in Amsterdam boekte ik ook voor een paar tientjes (in plaats van honderdjes), maar daar werd ik gebeld met de mededeling dat het feest geen doorgang kon vinden….
Ellen zegt
IK heb een vraagje over een error fare. stel je hebt echt voor een schijntje van de prijs een vlucht incl hotel geboekt, voor een kleine prijs,maar ze accepteren het niet. krijg je dan je geld terug of moet je dan alsnog de dure prijs betalen? met andere woorden kun je er onderuit als de deal niet geaccepteerd wordt?