Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Vorig jaar augustus schreven we al over de plannen van Emirates. Voor een prijskaartje van maar liefst twee miljard zal er flink geïnvesteerd gaan worden in nieuwe cabines en een betere service aan boord. Nog geen zes maanden later is de eerste vernieuwde Airbus A380 vertrokken vanuit Dubai (DXB) naar Londen Heathrow (LHR). Uiteraard lees je hier meer over het retrofitprogramma van Emirates.
Eerste vernieuwde Airbus A380 van Emirates vertrokken
Afgelopen vrijdag, 6 januari, was het dan zo ver. De eerste vernieuwde Airbus A380 van Emirates is vertrokken vanuit Dubai (DXB) met eindbestemming Londen Heathrow (LHR). De CEO van Emirates, Sir Tim Clark, geeft toe ‘’bijzonder trots te zijn dat deze renovatiewerkzaamheden intern ontworpen, uitgevoerd en voltooid werden in eigen faciliteiten in Dubai, volgens de hoogste kwaliteits- en veiligheidsnormen.”
Om het enorme project te voltooien heeft Emirates extra mankracht nodig. Zo zullen zij samen gaan werken met 48 andere partners en zijn 190 nieuwe medewerkers aan de loonlijst toegevoegd. Het hele renovatieproces is stap voor stap geregistreerd en vastgelegd:
Het retrofitprogramma
Eén vliegtuig done, nog 119 to go! Nu de eerste vernieuwde Airbus van Emirates is vetrokken, zullen nog 119 andere toestellen volgen en een compleet nieuw interieur krijgen. Nu het hele proces in kaart is gebracht, verwacht Emirates dat zij de komende twee jaar elke maand vier vliegtuigen volledig kunnen ‘retrofitten’, zoals ze het zelf graag noemen.
Dit betekent dat naarmate het programma vordert de ingenieurs aan twee vliegtuigen tegelijkertijd zullen gaan sleutelen. Elke acht dagen zal een vliegtuig uit dienst gehaald worden om vervolgens zijn verjongingskuurtje te ondergaan in de ‘Spa’ van Emirates Engineering.
Wanneer de 67 Airbus-toestellen hun facelift gehad hebben zijn de 53 Boeing 777’s aan de beurt. De totale uitslag van Emirates zal in april 2025 uitkomen op bijna vierduizend nieuwe Premium Economy-stoelen, 728 opgeknapte First Class suites en meer dan vijfduizend vernieuwde Business Class stoelen.
What’s new?
Aan de buitenkant van de toestellen zullen we niet veel gaan merken. Aan de binnenkant is het interieur in een nieuw gekozen kleurenpalet gestoken. Deze komt duidelijk naar voren in de vloerbedekking, stoelbekleding en wandpanelen. Het kenmerkende ghaf-boomtarief van Emirates zal ook zeker niet gaan ontbreken.
Bovendien is de vernieuwde Airbus A380 ook verzien van 56 Premium Economy Class stoelen op het hoofddek. De First en Business Class stoelen hebben ook hun eigen touch gehad met nieuwe crèmekleurige lederen bekleding en lichte houtafwerking.
Klanten zullen het verschil merken op het moment dat ze aan boord stappen – de ruime A380 zal er nog indrukwekkender en comfortabeler uitzien en aanvoelen. Met onze nieuwste interieurs en producten verbetert dit onlangs gerenoveerde vliegtuig onze vluchtervaring in alle reisklassen en stelt het ons in staat om meer Premium Economy stoelen aan te bieden om aan de vraag van de klant te voldoen. Aldus de CEO van Emirates Sir Tim Clark.
Vluchtfrequentie vanaf Amsterdam, Brussel en Düsseldorf
Wanneer de vernieuwde Airbus A380 op Amsterdam (AMS), Brussel (BRU) of Düsseldorf (DUS) zal gaan vliegen is nog niet bekend. In 2025 ben je hier pas echt van verzekerd. Op dit moment vliegt Emirates twee keer per week naar deze drie bestemmingen met zowel de Airbus A380 als de Boeing 777. Vanaf eind maart 2023 zal Emirates een extra vlucht toe gaan voegen aan de route Dubai (DBX)– Amsterdam (AMS).
Al met al een ambitieus project dus. De aangekondigde investeringen vallen onder het motto van Emirates ‘Fly Better’ en zijn gericht op de klantervaring aan boord. Gezien de eerste foto’s zal dat wel goed gaan komen als je het ons vraagt.
Beeldmateriaal: Emirates
Peter Lee zegt
En geen dag te vroeg , de eerste A380 konden echt niet. Met name in de Business Class was het comfort ver te zoeken.
Ik vlieg tegenwoordig maar weer met KLM in de Business Class naar Dubai