Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Een tijd geleden maakte Air France bekend alle Airbus A380 toestellen af te willen stoten. Het toestel is te duur in onderhoud, bovendien zijn de operationele kosten veel hoger dan bij kleinere toestellen. Ook de bezettingsgraad was niet altijd optimaal. Afgelopen week ging de eerste A380 van Air France met pensioen.
Te duur
Voor Air France was het steeds lastiger om de A380 winstgevend te houden. Zo is het brandstofgebruik bijvoorbeeld 20-25% meer per stoel dan bij nieuwere toestellen. Ook de kosten voor onderhoud zijn hoog. Een andere overweging was het versimpelen van de vloot. Hiermee verwacht Air France veel geld te kunnen besparen. Op die manier hoeft zowel het technische personeel als het cabine- en cockpitpersoneel voor minder toestellen geschoold te worden.
Airbus A380
De A380 zal uiterlijk 2022 volledig uitgefaseerd zijn bij Air France. Afgelopen week maakte de eerste A380 zijn laatste vlucht voor de airline. De jumbojet met registratie F-HPJB werd zaterdag 23 november 2019 naar Malta gevlogen. Hier is het bedrijf waarvan het toestel geleast was gevestigd. Het toestel vloog voornamelijk op Johannesburg en Los Angeles.
De Franse nationale carrier is niet de eerste die afscheid neemt van een A380. Onder meer Singapore Airlines, Lufthansa en Qatar Airways willen af van hun A380’s. Soms worden deze toestellen (tijdelijk) overgenomen door andere airlines. Airbus maakte eerder al bekend te gaan stoppen met het A380 productieprogramma. Dit was voor Emirates de reden om de laatste 39 openstaande orders te annuleren. De maatschappij ontvangt de laatste A380 in 2021. In plaats van de openstaande A380 order bestelde Emirates 50 Airbus A350-900 toestellen tijdens de Dubai Airshow.
Geef een reactie