Qatar Airways stopt ook met A380

a380, qatar airways, doha

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een tijdje terug schreven we dat het einde van de A380 al in zicht was. Recentelijk maakte Airbus zelf bekend ook daadwerkelijk te gaan stoppen met de productie van dit megavliegtuig. Meerdere maatschappijen hebben moeite om de A380 rendabel in te kunnen zetten. Zo zag Air France af van enkele Airbussen. Qatar Airways maakte nu ook bekend afscheid te willen nemen van enkele A380 toestellen.

Airbus

Airbus investeerde de afgelopen jaren veel tijd in het zoeken van nieuwe klanten voor de A380. Er is uiteindelijk te weinig animo voor waardoor het bedrijf genoodzaakt was de productie van de Airbus A380 volledig stil te leggen. . Het toestel is namelijk te groot en niet zuinig genoeg om de concurrentie aan te gaan op nieuwe routes. Bovendien hebben airlines moeite om het grote toestel te laten vliegen met een goede bezettingsgraad. De laatste A380 vliegtuigen zullen in 2021 afgeleverd worden aan Emirates.

Qatar Airways

De CEO van Qatar Airways, Akbar al-Baker, zegt afscheid te willen nemen van de A380’s wanneer de toestellen de leeftijd van tien jaar bereiken. Dit betekent dat de gulf carrier hiermee vanaf 2024 zal starten. Dit maakte de hoogste baas van de maatschappij bekend tijdens de ITB Travel Fair in Berlijn.

Qatar Airways ontving zijn eerst Airbus A380 in 2014. Momenteel zijn er tien van deze vliegtuigen in de vloot. Deze toestellen zullen worden vervangen door de nieuwste generatie Boeing 777X.

Naast de A380 zal de maatschappij ook de oude A340s uitfaseren. Hiervoor komen onder meer A350 en Boeing 787 toestellen voor terug.

British Airways en Qatar Airways sluiten joint venture

Efficiënter vliegen

De beslissing van onder andere Air France en Qatar Airways om minder te gaan vliegen of zelf te stoppen met de A380 past binnen de huidige trends in de luchtvaart. Airlines zijn op zoek naar kleinere en efficiëntere vliegtuigen. Zo kunnen nieuwe bestemmingen tegen een lagere kostprijs aangeboden worden. Dit komt onder andere door lagere brandstofkosten en aerodynamisch verbeteringen. Maatschappijen zijn met kleinere toestellen ook veel flexibeler. Zo kan de A380 bijvoorbeeld door de grootte van het toestel niet overal landen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *