Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Veel bedrijven in de hospitality en luchtvaart zullen hun toekomst een tijdje terug anders hebben ingeschat dan nu. De Coronapandemie houdt nog steeds de wereld in zijn greep. Voor het Amerikaanse Delta Air Lines betekent dit ook een flinke herziening van het toekomstperspectief en dan gaat het niet alleen om de vloot. Maar hoe zien de toekomstplannen van Delta er precies uit? Je leest het in dit artikel.
Minder vluchten
Door tal van onzekerheden die de Coronapandemie veroorzaakt blijft het aantal vliegreizen wereldwijd achter. Sterker nog, in sommige gevallen daalt de vraag zelfs met 90% ten opzichte van vorig jaar. Voor de afgelopen periode betekent dat voor Delta in ieder geval flink minder omzet. De Amerikaanse carrier vliegt momenteel met meer dan 60% minder capaciteit dan normaal het geval zou zijn. De omzet was zelfs bijna 80% lager dan september vorig jaar. Toch zegt Delta dat er een licht herstel zichtbaar is. Vooral de loyale frequent flyers lijken in sommige gevallen de draad weer op te pakken. Toch menen de Amerikanen dat een echt herstel nog meer dan twee jaar kan duren.
Minder medewerkers
Zoals bij vele Europese carriers moeten ook de Amerikaanse airlines inkrimpen in hun personeelsbestand. Zo is de verwachting dat maar liefst 18.000 medewerkers gebruik zullen maken van een vrijwillige vertrekregeling. Tegelijkertijd krijgt Delta meer dan 1 miljard Dollar aan een vorm van staatssteun onder de Amerikaanse ‘CARES act’. Dit is vergelijkbaar met onder andere de Nederlandse NOW-regeling. Naast de loonkosten van huidige medewerkers gaat er ook een deel naar de eerdergenoemde vertrekregeling.
Minder vliegtuigen
Naast de aanpassing in aanbod van vluchten en het aantal medewerkers moet op de langere termijn ook het aantal vliegtuigen met bijna 400 stuks omlaag. Vooral oudere toestellen zullen van het toneel verdwijnen. Zo schreven we eerder al over het vertrek van de Boeing 777, MD-88 en MD-90 toestellen. Maar daar blijft het niet bij. In 2020 gaan er al meer dan 200 vliegtuigen uit.
Delta heeft een uitgebreide roadmap gemaakt waarin dus zo’n 400 vliegtuigen de vloot verlaten. Overigens is ook de verachting dat de Amerikaanse airline voor miljarden aan openstaande bestellingen zal uitstellen of afzeggen. Belangrijkste reden voor de versnelde uitfasering is het besparen van kosten op onderhoud en brandstof voor de verouderde vliegtuigen. Daarnaast kan versimpeling van de vloot ook in de toekomst leiden tot goedkopere inkoop van bijvoorbeeld reserve-onderdelen. Daarnaast zijn de kosten voor training en opleiding lager voor een vloot bestaande uit minder verschillende toesteltypes.
Zoals eerder benoemd zijn (een groot deel van) de onderstaande toestellen al uit de vloot:
- MD-88: 47 stuks per eind juni 2020
- MD-90: 26 stuks per eind juni 2020
- Boeing 777: 18 stuks per eind december 2020
Aangevuld met onderstaande toestellen die de vloot (voor een groot deel) al hebben verlaten:
- Boeing 767-300ER: 7 stuks per eind juni 2020
- Airbus A320: 10 stuks per eind juni 2020
- Boeing 737-700: 10 stuks per eind sept 2020
Daar komt de komende jaren nog bij:
- CRJ-200: 125 stuks per december 2023
- Boeing 717: 91 stuks per december 2025
- Boeing 767-300ER: 49 stuks per december 2025
Geef een reactie