Wanneer trekt de luchtvaart weer aan?

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Door de Coronapandemie is de luchtvaart in een ongekende crisis geraakt. Honderden vliegtuigen blijven aan de grond of moeten zelfs al voor het einde van hun levensduur het veld ruimen om kosten te besparen. Veel airlines moeten ook snijden in de personeelskosten en hun operatie aanpassen aan de huidige marktomstandigheden. Alhoewel de vraag naar vliegreizen langzaam lijkt toe te nemen is nog geenszins sprake van echt herstel, zo lijkt het. Toch kan daar de komende zes maanden verandering in komen. Wanneer trekt de luchtvaart dan eindelijk eens aan?

Groei in bestemmingen

Afgelopen periode kwamen veel berichten naar buiten dat diverse airlines het aantal bestemmingen weer laat groeien. Zo is het bijvoorbeeld inmiddels weer mogelijk om vanuit of via Schiphol naar zo’n 230 bestemmingen te vliegen. De Nederlandse nationale carrier KLM vliegt momenteel naar flink wat Europese en intercontinentale bestemmingen. Regelmatig komen er ook nieuwe routes bij, bijvoorbeeld recentelijk naar Zanzibar.   Ook vanaf Eindhoven Airport komen weer meer bestemmingen beschikbaar, onder meer met Wizz Air. 

Toch is het aantal bestemmingen nog niet op het niveau van voor de crisis. Dit komt onder meer doordat het zakelijke en leisure verkeer nog niet op gang is gekomen. Natuurlijk heeft dit mede te maken met de uiteenlopende en steeds veranderende Corona-aanpak van de betreffende nationale overheden.

Vertrek 2 te Schiphol (Bron: Unsplash / Ben Koorengevel)
Vertrek 2 te Schiphol (Bron: Unsplash / Ben Koorengevel)

Corona-aanpak

Een van de obstakels voor een herstart van de luchtvaart is de verschillende en steeds veranderende Corona-aanpak in bijvoorbeeld de Europese landen. Afgelopen periode leek het redelijk stabiel qua beleidswijzigingen, maar inmiddels gaan er weer meer regio’s en landen ‘op slot’ of komen er aanvullende inreisvoorwaarden. Zo introduceerde Italië vorige week nog een verplichte afname van een Coronatest bij aankomst op een Italiaanse luchthaven. En in Duitsland is het nu niet meer zo gemakkelijk om tussen de verschillende deelstaten te reizen. 

Alle maatregelen zijn natuurlijk bedoeld om de verdere verspreiding van het Coroanvirus zo veel mogelijk te beperken. Maar de lappendeken aan regels maakt het er voor reizigers niet makkelijker op. Dit heeft zeker invloed op de bereidheid van mensen om bijvoorbeeld in het buitenland op vakantie gaan. Of om een zakenreis te ondernemen.

Opmerkelijk: Cargolux's 747 vliegt met een mondkapje rond
Opmerkelijk: Cargolux’s 747 vliegt met een mondkapje rond

Ook de Corona-aanpak van airlines is natuurlijk verschillend. Zo zijn er maatschappijen die op de grond én aan boord een strikt social distancing beleid volgen. Maar er zijn ook carriers die dit per vlucht bekijken. In theorie zou je dus in een volle vlucht kunnen belanden. Ook daar zitten veel reizigers, ondanks het dragen van een mondkapje als bescherming, niet op te wachten. SkyTeam pleit voor een verplichte Coronatest als je gaat vliegen. Daarmee kan een grote mate van zekerheid vastgesteld worden of het wel verantwoord is dat iemand gaat vliegen. Maar totdat dit ingevoerd is zijn we mogelijk een flinke tijd verder. 

Herstel luchtvaart

Een herstel van de luchtvaart is dus gebaat bij een centrale aanpak door nationale overheden en een eenduidig beleid bij airlines. Volgens een onderzoek van OAG onder 4.000 reizigers wereldwijd zegt 63% een Europese vlucht te overwegen in de komende 6 maanden. 73% zou een binnenlandse vlucht overwegen als het nodig is. Uit het onderzoek blijkt dat vooral jongeren eerder het vliegtuig pakken dan ouderen. Is de Verenigde Staten is men, ondanks de situatie daar, positiever over vliegen. Maar liefst 73% zegt een internationale vlucht te overwegen in het komende half jaar. 81% durft het aan om een binnenlandse vlucht te pakken. In Azië is men een stuk voorzichtiger, zo lijkt het. Volgens het onderzoek van OAG overweegt ‘slechts’ 55% van de ondervraagden een internationale vlucht, tegenover 78% voor een binnenlandse vlucht. 

Als we deze cijfers projecteren op de huidige ontwikkelingen in de luchtvaart dan is het te verwachten dan men de komende maanden weer wat meer gaat vliegen. De capaciteit is in ieder geval flink toegenomen. Maar de bezettingsgraad moet vooral gaan stijgen. Logischerwijs zal binnenlands verkeer als eerste op gang komen. Alhoewel dat voor Nederland natuurlijk niet van toepassing is. Te verwachten is dat dan eerst de ‘veilige’ Europese landen meer op gang komen. De huidige ‘tweede golf’ kan natuurlijk flink roet in het eten gooien.

Wanneer trekt de luchtvaart dan weer aan? In ieder geval is de verwachting dat de komende 6 maanden een stijgende trend ingezet wordt. Voordat de luchtvaart weer op pre-COVID-19 niveau zit zijn we volgens experts zo’n 3-4 jaar verder.

Verantwoordelijkheid

Een veilig herstel van de luchtvaart zal afhankelijk zijn van de juiste maatregelen die airlines nemen, maar voornamelijk ook een eenduidig beleid van Europese autoriteiten en samenwerkende nationale overheden. Een ‘verdeeld Europa’ helpt daarin zeker niet mee. Ook passagiers kunnen hun verantwoordelijkheid nemen door goed op de hoogte te zijn en alle instructies van airlines en vliegvelden op te volgen. Of en hoe de luchtvaart zich verder gaat ontwikkelen zal de komende maanden blijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *