Dit zijn de specificaties van KLM’s stoelen – Europa vloot1 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In een eerder artikel zetten we de specificaties van KLM’s stoelen op de intercontinentale vloot uiteen. In dit artikel volgen de afmetingen van de Europese vloot. Hier zit wat minder variatie in.

Boeing 737

Op de Boeing 737-700, 737-800 en 737-900 hebben de stoelen in Europe Business Class een breedte van 45cm. Aangezien de middelste stoel vrij blijft is hier effectief meer schouderruimte. De pitch is 84cm.

Omdat de stoelen in Economy Comfort dezelfde zijn als van de EBC cabine, zijn de afmetingen hier hetzelfde, minus de gegarandeerde vrije middenstoel.

In Economy Class is de beenruimte met 79cm 2inch minder. Ook zijn deze stoelen minder naar achteren verstelbaar vergeleken met EBC en EC.

Een aantal nieuwe 737-800’s heeft wel een vernieuwde cabine, met kunstlederen stoelen en USB-ports.

Embraer 190

In de Embraer 190 zijn de afmetingen van de stoelen hetzelfde als in de 737; 45cm breedte, 84cm pitch in European Business Class en Economy Comfort, en 79cm in Economy. Echter hebben de stoelen voorin niet meer recline dan in de reguliere Economy Class.

Embraer 175

De Embraer 175 heeft op papier 81cm pitch in EBC en Economy Comfort; minder dan in de grotere E190 en 737. Echter zijn dit slimline stoelen waardoor de effectieve beenruimte meer zou zijn dan de andere toestellen. De breedte is tevens 45cm.

In Economy is de pitch 74cm maar ook hier zou door het dunnere design van de stoel de beenruimte gelijk of zelfs ruimer moeten zijn.

Review - Amsterdam - Hannover met KLM

Reacties

  1. J.de Vries zegt

    BC in een willekeurig KLM toestel in deze configuratie is een ongelofelijke verspilling van geld aangezien het harde product absoluut de meerkosten niet rechtvaardigt. Gemiddeld is een BC ticket minimaal 5 x de prijs van EC. Zonde van het geld imo.

  2. Scorcy zegt

    De nieuwe stoelen zijn best fijn in de nieuwere/refurbished 737’s. Die hoofdsteun die je een beetje kunt verbuigen is geweldig namelijk.

    Stoelen verstelbaar maken zouden ze niet moeten doen op Europese vluchten vind ik trouwens. Gaat nergens over, niemand heeft er wat aan. Het is zelfs met een kleine laptop bijna niet mogelijk om nog fatsoenlijk te werken dan namelijk.

    En nee, ik neem geen business class ticket op Europese vluchten, kom op zeg. De meeste mensen die in EBC zitten zijn mensen die een overstap hebben op een intercontinentale BC-vlucht volgens mij. Op veel Europese KLM-vluchten zijn trouwens maar 8 EBC-stoelen; 2 rijen.

    In de VS is de incentive om BC te vliegen veel groter: veel A320’s daar hebben échte business class. Vaak 4 rijen en dus 16 stoelen. Maar dan fijne brede zachte stoelen in een 2-2 configuratie. Op een paar vluchten die ik bekeek was het verschil iets van $150 voor economy vs $220 voor business. Dan is het toch wel verleidelijk op een vlucht van 3 a 4 uur hoor.

  3. Sco zegt

    Geheel per toeval kom ik net dit artikel tegen over Delta die de recline flink heeft teruggebracht:
    https://thepointsguy.com/news/delta-cuts-seat-recline-on-its-entire-a320-fleet/

    Heb toevallig zelf als antwoord op een KLM-enquete dit ook voorgesteld. Vaak is de recline ook zo plotseling dat dit met enige regelmaat leidt tot kapotte laptopschermen doordat er een stoel op crasht vanuit een kwetsbare hoek.

    Intercontinentaal vind ik dit een ander verhaal trouwens, en op intercontinentale vluchten heeft KLM sowieso al iets van 3cm meer beenruimte geloof ik. Hoewel KLM ook eens zou moeten kijken naar Delta’s A350 economy comfort-product. Heb het nog niet gebruikt maar het ziet er goed uit!

  4. Sebastian zegt

    Ik vind de nieuwe stoelen op de 737 verschrikkelijk! Ja de hoofdsteun is een aardige toevoeging, maar voor de rest is het niks;
    – De armsteunen zijn veel te smal, je kan je arm er niet op kwijt, het is gewoon pijnlijk.
    – Het netje in plaats van een echte ‘seat pocket’ is waardeloos, je kan er nauwelijks iets in kwijt en je spullen vallen er aan de zij- en onderkant uit.
    – De stoelen zijn veel te hard en zitten veel te recht op, veel minder comfortabel dan de oude waar je nog een beetje onderuit kan zakken.
    – Gemiste kans om een smartphone/tablethouder te monteren.
    + De recline is prima, zeker in business/comfort. Ik vind dit niet overbodig, zit vaak op een ochtendvlucht waar de meeste mensen nog slapen, dan is het geen probleem om de stoel even naar achteren te doen. Dit beperken zou het comfort nog verder achteruit laten gaan, dan zitten we echt op Easyjet niveau. Mensen moeten er wat mij betreft op een geciviliseerde manier samen uitkomen.

    Los van de stoelen is het interieur wel verbeterd, maar dat staat ook los van de stoelen.
    + De bagabakken zijn groter, dat is fijn.
    + De verlichting is beter te regelen, ook fijn.
    – De klimaatbeheersing daarentegen is slechter, er komt nauwelijks lucht uit de individuele blowers. Het lijkt alsof het systeem meer lucht via de centrale blowers verdeelt.

    In Europa neem ik alleen een business class ticket voor de extra XP bij een hele goed aanbieding, dat is ook nooit een rechtstreekse vlucht vanaf AMS. Meestal iets van buiten NL, of vanaf NL via CDG.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *