Dit zijn de specificaties van KLM’s stoelen – intercontinentale vloot2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

In onze Best Seat Guide van KLM lees je voor elk type vliegtuig de beste stoelen. Elk type toestel heeft naast een bepaalde stoelindeling en generatie cabine ook variërende afmetingen van de stoelen. Denk aan de breedte en de pitch; de afstand tussen twee stoelen achter elkaar. In dit artikel vind je een overzicht van alle specificaties van de stoelen aan boord van KLM’s intercontinentale vloot.

Lees ook:

KLM stoelopties in Economy; overzicht en kortingen

Boeing 747-400 en 747-Combi

We beginnen met de ‘Queen of the Skies’. In World Business Class is hier de eerste generatie full-flat stoelen, ontworpen door Hella Jongerius te vinden met de volgende specificaties:

  • Breedte: 58cm
  • Recline: 180 graden, dus full-flat
  • Lengte in bedmode: 207cm
  • Formaat entertainment scherm: 17inch

KLM World Business Class 777

Boeing 777-200ER en Boeing 777-300ER

Hoewel de 777 dezelfde type stoel heeft als de 747, is de breedte volgens KLM 50cm in plaats van 58cm. Ook het bed is korter; deze meet 202 tot 205cm. Het entertainmentscherm moet het met een inch minder doen.

Boeing 787-9

De reverse herringbone-stijl stoel in de 787-9 introduceerde voor iedere passagier directe toegang tot het gangpad bij KLM. Passagiers kunnen hier bovendien rekenen op:

  • Breedte: 68cm
  • Recline: 180 graden
  • Lengte in bedmode: 196cm
  • Formaat entertainment scherm: 16inch

KLM Dreamliner B787 Business Class

Boeing 787-10

In de dash-ten Dreamliner zijn er een aantal subtiele verschillen vergeleken met de kleinere 787-9. Zo is de stoel met 53cm smaller terwijl het bed 2cm langer is. Het entertainment scherm krijgt er 2 inch bij vergeleken met de -9.

Review: KLM World Business Class - Boeing 787-10 Dreamliner

Airbus A330-200 en A330-300

De Airbussen hebben allemaal een vernieuwde World Business Class cabine met de volgende kenmerken:

  • Breedte: 54cm
  • Recline: 180 graden
  • Lengte in bedmode: 190cm
  • Formaat entertainment scherm: 18inch

KLM A330 WBC

Economy Comfort en Economy Class

In Economy Comfort en Economy Class zijn de afmetingen tussen de verschillende generaties stoelen bijna identiek tussen alle longhaul toestellen.

In Economy Comfort geldt in alle intercontinentale toestellen:

  • Breedte: 45cm
  • Pitch: 89cm
  • Recline: 116 graden

KLM Economy

In de 747 en A330 staan de stoelen wel iets verder uit elkaar in dezelfde rij. Hoewel de stoelbreedte zelf dus gelijk is, heb je op deze toestellen meer schouderruimte vergeleken met de 777 en 787.

In Economy Class zijn de afmetingen:

  • Breedte: 45cm
  • Pitch: 79cm
  • Recline: 103 graden

Uitzondering is de Boeing 777 vloot. Hier is de pitch volgens KLM 81cm in Economy. De nieuwe generatie Economy Class stoelen is ook dunner, wat voor iets meer beenruimte moet zorgen. Dit gaat wel ten koste van de padding. De 747 vloot, A330-300 en de A330-200’s PH-AON en -AOM hebben nog de oudere generatie Economy Class.

Nieuwe KLM Long-Haul Economy stoel

Reacties

  1. J. de Vries zegt

    In ieder geval is duidelijk dat het harde product bij KLM 1 en soms 2 generaties achter loopt op andere flag-carriers. Om nog maar te zwijgen van de aziatische airlines. Op het moment dat er echt een open luchtvaartmarkt zou zijn houd KLM het geen 3 maanden vol met dit product. Door de bescherming vanuit EU en DenHaag/Schiphol heeft KLM nog bestaansrecht, als dit zou wegvallen is het over en uit.

  2. Bert zegt

    Wat bezielt KLM om “full flat” bedden van 1 meter 90 aan te bieden. De 2 meter 2 in de 777 is maar net aan voor mij (en dan ben ik met 1,83 m niet bovengemiddeld groot).

  3. Peter De Jong zegt

    KLM is echt de weg kwijt nieuwe business class zit totaal niet. De lie-flat is 1.95m echt??? Ik ben 2m en pas gewoon niet. Zelfs delta is beter. En over economy comfort maar te zwijgen. Airfrance zit aanzienlijk beter. En beter catering. en meer personeel. Maar uit principe vlieg ik niet met Airfrance of het moet niet anders kunnen. De nieuwe Delta One stoelen zijn zoveel beter en als frequent flyer het entertainment is zoveel beter en uitgebreider. Zo jammer dat de maatschappij die ooit leidend was KLM, nu zo ver gezonken is en bijna op ryanair niveau komt. Enige valide optie is dat Delta KLM overneemt en er weer een parel van maakt. Anders is het snel over

  4. Marc Bours zegt

    in AF business class (A380) kun je bijna niet op je rug liggen vanwege de beperkte hoogte voor de voeten. De comfort class van KLM is niet te vergelijken met AF die zoveel betere en onderscheidende stoelen in deze klasse heeft. KLM geniet mijn voorkeur maar het kost mij steeds meer moeite om betaalbare tarieven te vinden voor de business class. Het veel goedkopere alternatief in de comfort class is alleen op de eerste rij van deze klasse een optie, maar bij de 777 heeft men het aantal stoelen van 9 naar 10 verhoogd met alle beperkende gevolgen van dien. Zelfs voor het personeel is het moeilijk om niet aan de ene kant van het gangpad te passagier goed te bedienen en tegelijkertijd de passagier aan de andere kant een dreun te verkopen. Voor de USA vluchten heeft de KLM nog steeds mijn voorkeur maar voor het verre oosten is het inmiddels Emirates, met een fantastische beleving in de business class en inmiddels ook de first class.

  5. Erwin zegt

    777-300 economy is een drama, wat een slechte stoelen zijn dit. Het staat ook al in het artikel: “De nieuwe generatie Economy Class stoelen is ook dunner, wat voor iets meer beenruimte moet zorgen. “. Die extra beenruimte is minimaal maar het comfort is echt waardeloos. Een uurtje of 6 a 8 is nog wel te doen maar op vluchten van 10+ uur ben je gebroken en voelen de stoelen aan als kerkbanken. Het verschil met Delta Airlines is dag en nacht, zelfs de 76 van Delta zit nog beter dan de 777 stoelen bij KLM, werkelijk schandalig. Mede door het slechte comfort (en de sterk afgenomen service) vliegen wij op onze lange vluchten geen KLM meer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *