Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak

Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Wat kun je tegenwoordig (nog) verwachten van de service aan boord? Op InsideFlyer schreven we eerder al over de KLM service op de vlucht van Amsterdam naar Florence. Maar hoe zit het met Air France? Onlangs maakte ik twee vluchten met Air France binnen Europa. De service die je normaal van Air France mag verwachten is in deze Corona tijd (logischerwijs) toch anders. In dit artikel een blik op de huidige service die aangeboden wordt door Air France op vluchten binnen Europa.

Op de luchthaven in Bari

Afhankelijk van de luchthaven waar je vertrekt, is de service anders. De service die normaliter op een luchthaven aangeboden wordt, wordt daar (meestal) aangeboden door externe partners. Zeker niet altijd door Air France zelf. Denk bijvoorbeeld aan de bagage-afhandeling of de loungeservice op de luchthaven. Zelf vertrok ik vanaf de luchthaven in Bari, Zuid-Italië. De reis begon hier met een check van de lichaamstemperatuur bij de ingang van de luchthaven.
Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraakAangezien ik Flying Blue Platinum ben bij Air France en KLM, kan ik doorgaans genieten van enkele SkyPriority voordelen. Ik kon hier van slechts één SkyPriority voordeel genieten. Ik kon namelijk alleen mijn ruimbagage versneld inchecken. De SkyPriority Lanes voor de veiligheidscontrole waren open.

Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak
SkyPriority Lanes voor de veiligheidscontrole, gewoon open, maar geen service.

Echter, uiteindelijk kwam ik gewoon in de ‘normale’ rij terecht. Dus ook hier geen extra service. Ook de lounge op de luchthaven was gesloten en er werd geen vervanging voor de lounge aangeboden. Al met al dus weinig service waar je van kunt genieten op deze luchthaven. Op de luchthaven van Bari was overigens überhaupt weinig te beleven. Vele winkeltjes waren gesloten. En datzelfde gold voor de restaurants. Dit natuurlijk allemaal vanwege de huidige Coronamaatregelen.

Op de luchthaven in Parijs

Mijn tweede vlucht vertrok vanaf de thuishaven van Air France, Parijs Charles de Gaulle (CDG). Hier was de service van Air France tijdens de huidige Corona-uitbraak een stuk beter. Hier kun je als bijvoorbeeld Flying Blue Gold of Platinum lid je ruimbagage versneld afgeven. Tevens werkt men op de luchthaven van Parijs ook met de SkyPriority Lanes voor de veiligheidscontrole. Je bent dus snel ‘airside’. Terminal 2F is niet heel groot, echter waren alle winkeltjes en restaurantjes geopend tijdens mijn bezoek. Ook de Salon Air France lounge was open, zij het met service beperkingen. Meer daarover lees je in dit artikel op InsideFlyer.

Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak
Toegang tot de Salon Air France lounge.

Boarding

Het boardingproces in Bari begon op tijd. Echter 0,0 aandacht voor Elite+ leden. Iedereen kon in een rij gaan staan en boarden. Nu vertrekt het vliegtuig toch niet eerder, maar toch. Daarnaast zijn eigen meegebrachte herbruikbare mondmaskers op de vlucht van Bari naar Parijs niet toegestaan. Op de luchthaven worden bij de gate dan ook chirurgische wegwerp mondkapjes uitgedeeld door het luchthavenpersoneel. Aan boord zijn normaal gesproken verfrissingsdoekjes aanwezig. Ditmaal desinfectiedoekjes. Er werd door het cabinepersoneel kenbaar gemaakt dat dit niet gebruikt diende te worden voor bijvoorbeeld het gezicht.

Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak
De desinfectiedoekjes liggen al klaar bij Air France.

Al snel werd duidelijk dat je ongeveer je gehele zitplaats ermee schoon kon maken. Het leek er namelijk op dat de schoonmaakbeurt aan boord overgeslagen werd. Overal vlekken van dranken, etensresten en druppels vocht. Het lijkt erop dat er dus regelmatig (elke vlucht of elke dag?) met een soort spray schoongemaakt wordt. Echter, de etensresten worden niet verwijderd. Ik was dan ook blij dat ik voldoende desinfectiedoekjes bij binnenkomst had gepakt.

In Parijs ging het boardingproces anders. Hier werden de boardingzones wel aangehouden. Na het scannen van je boardingpas werd de temperatuur nog opgemeten. Wanneer alles in orde was kon ik aan boord. Bij aankomst aan boord liggen ook hier weer de desinfectiedoekjes voor je klaar. Ook op de vlucht vanuit Parijs naar Amsterdam leek het erop dat Air France blij is als je even helpt met het schoonmaken van de omgeving van je stoel.

Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak
Schoon?

De service in de lucht

De Air France service aan boord tijdens deze Corona-uitbraak, zal ik uitsplitsen voor de vlucht Bari-Parijs en Parijs-Amsterdam.

  • Bari-Parijs; deze vlucht duurde bijna 2,5 uur. Prettig als er dus een service in de vorm van eten en drinken aanwezig is. Na een behoorlijke tijd kwam het cabinepersoneel langs met verschillende dranken en een koek. Er was keuze uit warme en koude dranken. Helaas dus weinig te eten, dus zorg zelf voor je eten als je denkt meer te lusten.
    Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak
    Iets te drinken en een koekje. Lekker, maar wat weinig voor een 2,5 uur durende vlucht.

    De stoelzak was verder vrijwel leeg. Het enige wat je hier kunt vinden is de ‘Safety Instruction Card’. Neem dus ook je eigen leesvoer of ander entertainment mee. Aan boord van deze vlucht was overigens wel WiFi beschikbaar. Op je device kon je dus een tijdschrift lezen, filmpje kijken of je vlucht volgen.

    Deze diashow vereist JavaScript.

  • Parijs-Amsterdam; deze korte vlucht van ongeveer een uurtje bevatte nog minder service dan mijn vlucht vanuit Bari. Er was drinken, maar geen eten. WiFi was ook niet beschikbaar en ook leesvoer ontbreekt.
    Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak
    Gelukkig mochten twee drankjes wel.

    Op de vlucht vanuit Bari was het sanitair buitengewoon smerig. Op de vlucht vanuit Parijs was het wat schoner. Verder hoef je hier geen extra desinfectiedoekjes of iets dergelijks te verwachten. Jammer, hier had Air France tijdens deze Corona-uitbraak, waar extra hygiëne belangrijk is, meer aandacht aan kunnen en wellicht moeten besteden.

    Deze diashow vereist JavaScript.

Conclusie

Het is eigenlijk logisch dat de service op de grond en in de lucht aangepast is gedurende de huidige situatie. Echter, tot hoe ver kan een maatschappij gaan? Aan de service aan de grond kan een luchtvaartmaatschappij, in dit geval Air France vaak niet veel doen. Dat een niet eigen lounge dicht is, is vervelend, maar het is wellicht logisch. Wellicht zou echter het ingehuurde personeel voor de vlucht op de luchthaven reizigers wel iets kunnen aanbieden. Verder is het geen halszaak, maar wel jammer om te zien dat verschillende SkyPriority voordelen niet aangeboden worden.

Dan aan boord. Het is te smerig voor woorden dat zeker in deze tijd de hygiëne toch te wensen over laat. De stoel en de omgeving ervan hoort schoon te zijn. Evenals het toilet. Ook het extra aanbieden van hygiëne doekjes zou erg goed zijn.Dit is de Air France service binnen Europa tijdens de Corona-uitbraak

Het niet aanbieden van bijvoorbeeld iets te eten (Parijs-Amsterdam) of een fatsoenlijke snack als je kijkt naar de duur van de vlucht (Bari-Parijs) is wel erg jammer. Voor Air France lijkt het haast op een erg handige kostenbesparing. En dat komt onder andere Air France wel heel goed uit. Echter betaal je als reizende klant wel gewoon de volle prijs voor een bepaalde service. Anders zou je net zo goed met een low-budget maatschappij kunnen vliegen, aangezien je hier doorgaans apart betaalt voor eten en drinken, lijkt mij.

De service op de grond in Parijs is van hetzelfde niveau als anders, prima dus! De lounge heeft wel wat aanpassingen, maar daar kan ik mee leven. Als ik dit vergelijk met de service die dan aangeboden wordt aan de reizigers aan boord, dan vraag ik me af waarom dat verschil noodzakelijk is. Hoe moeilijk kan het zijn om een fatsoenlijke (kleine) snack/maaltijd geseald aan te bieden aan reizigers?

Al met al kan Air France de huidige service, ook tijdens Corona, op enkele vlakken echt verbeteren. Reizigers betalen meer dan bij een low-budget maatschappij, dus dan hoor je ze ook enigszins waar voor hun geld te bieden. En ik denk dat er voldoende intelligente mensen bij Air France werken die dat kunnen bedenken.

Artikelen

Bij deze artikelenreeks kun je reviews van hotels en bestemmingstips teruglezen. Deze artikelen zijn al geschreven, of verschijnen binnenkort op InsideFlyer.

  1. Tripintroductie: Roadtrip Italië
  2. Review Renaissance Amsterdam Schiphol Airport Hotel
  3. Bestemmingstips Florence
  4. Review MGallery Grand Hotel Livorno
  5. Bestemmingstips Pisa & Omgeving
  6. Review Ibis Styles Brindisi
  7. Bestemmingstips Rome
  8. Review Aparthotel Adagio Rome Vatican
  9. Bestemmingstips Brindisi & omgeving
  10. Bestemmingstips Pompei & de Amalfikust
  11. Review Pullman Paris CDG
  12. Tijdens Corona op bezoek in de Salon Air France Lounge 2F
  13. InsideLook: Zo ziet de vernieuwde KLM Crown Lounge 25 eruit
  14. Vliegen met Air France tijdens Corona

Beeldmateriaal: MdTurck

Reacties

  1. Bert zegt

    Ik maakte, pre-COVID, regelmatig milageruns: AMS- CDG- Genève, Madrid of Frankfurt v.v. in BC. Het viel mij ook toen al op wat voor een belabberd product AF biedt. Op de vlucht van/naar Genève kan de stoelleuning geeneens naar achteren, beenruimte in BC is bedroevend. Ik doe het voor een “hoger doel”, maar anders zou ik nooit meer een voet in een AF toestel zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *