Details over de gewijzigde stoelindeling bij British Airways4 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Denk je eens in: je loopt naar de gate en het boarden begint precies op tijd. Het gehele proces verloopt vlekkeloos en nadat je in een lekkere comfortabele stoel bent neergestreken kondigt de piloot aan dat ze klaar zijn om te vertrekken.

Op dat moment weet je: dit is niet British Airways. Want de stoelen bij British Airways zijn krap op Europese routes. En helaas, het wordt allemaal nog wat minder. Dit is al eerder aangekondigd, maar inmiddels zijn er een aantal details bekendgemaakt over de gewijzigde stoelindeling op hun A320 en A321 toestellen. En na de eerdere versoberingen krijgt BA daarmee nog meer het karakter van een Low Cost Carrier. Laten we eens kijken naar de details van de gewijzigde stoelindeling bij British Airways.

Positief: stroom in de toestellen

Natuurlijk beginnen we met het goede nieuws! En het goede nieuws is:

  • Alle stoelen krijgen USB aansluitingen. De eerste twaalf rijen in de A320’s (veertien in de A321) krijgen daarnaast een stopcontact onder hun stoel;
  • De eerste twaalf rijen in de A320 en viertien rijen in de A321 houden de huidige stoelen met dezelfde beenruimte. Dat is niet ruim, het wordt in ieder geval niet nog slechter.

En helaas is dit eigenlijk het enige positieve dat benoemd kan worden aan de nieuwe stoelindeling.

Negatief: krappere stoelen, maximaal aantal Club Europe stoelen

De andere details van de gewijzigde stoelindeling op de vloot zijn als volgt:

  • Alle overige stoelen (nieuwe Recaro Slim fit stoelen) worden strakker tegen elkaar geplaatst. Op dit moment zit er 76 cm ruimte tussen de stoelen. Bij de nieuwe stoelen wordt dit 74 cm;
  • De rugleuningen van de nieuwe stoelen zijn niet verstelbaar;
  • Monitors aan het plafond van de toestellen verdwijnen. De veiligheidsinstructie wordt vanaf dat moment weer door het cabinepersoneel gedaan. Ook kun je niet meer zien waar je vliegt;
  • Prullenbakken en een koudwaterkraan zijn niet meer aanwezig achterin het vliegtuig. Hierdoor zal het cabinepersoneel vaker naar de Club Europe (business class) cabine moeten;
  • Het aantal Club Europe stoelen dat verkocht kan worden, zal gelimiteerd worden. De keuken zal namelijk kleiner worden, waardoor er maar een beperkte hoeveelheid eten aan boord kan worden genomen;
  • Jassen kunnen in Club Europe meestal niet meer opgehangen worden, omdat de ruimte die hiervoor gereserveerd is een algemene opbergruimte wordt.
gewijzigde stoelindeling bij british airways
Voor een handjevol Avios upgraden wordt misschien wel lastiger met een maximum aantal Club Europe stoelen

Minder comfort, minder upgrade beschikbaarheid

In mijn optiek wordt het er met deze wijzigingen niet beter op aan boord bij BA. Sommige mensen denken dat de reductie qua beenruimte zal meevallen omdat de Recaro stoelen dunner zijn, maar ik denk dat dit tegenvalt. De huidige stoelen aan boord van de BA toestellen zijn al behoorlijk dun en de Recaro stoelen zijn ook geplaatst in de toestellen van Iberia. En daar zit je qua beenruimte echt behoorlijk krap.

gewijzigde stoelindeling bij british airways
Iberia Express Recaro stoelen zijn krap!

De impact van het verdwijnen van de schermpjes in het plafond is redelijk gering. Maar momenteel is upgrade beschikbaarheid van Economy naar Club Europe vaak prima. Daarnaast is het relatief goedkoop. Maar als het aantal stoelen daar gelimiteerd wordt, zal ook het aantal beschikbare upgrades afnemen. En dat is (in sommige gevallen) balen.

Gewijzigde stoelindeling bij British Airways, conclusie

Ik denk dat deze gewijzigde stoelindeling bij British Airways er voor zorgt dat het nog minder interessant wordt om via London Heathrow te vliegen. Als je elite status hebt valt het allemaal nog wel mee, om de volgende redenen:

  • Je kunt gratis een stoel bij de nooduitgang kiezen;
  • Stoelen worden uitgerust met stroomvoorzieningen;
  • Ook de andere stoelen houden de huidige beenruimte. Weliswaar nog steeds niet ruim, maar acceptabel.
gewijzigde stoelindeling bij british airways
Nooduitgang, hier is de beenruimte prima

Voor mensen zonder elite status denk ik dat er betere alternatieven zijn om naar Londen te vliegen;

  • De stoelen worden behoorlijk krap. Wil je dit voorkomen dat zul je moeten betalen voor een stoel die nog steeds aan de krappe kant is;
  • Bij KLM kun je voor datzelfde geld een Economy Comfort stoel kopen;
  • Ook als je niet extra wilt betalen zul je bij KLM ruimer zitten;
  • British Aiways heeft een “buy on board” principe. Zelfs voor water moet je betalen.

Kortom, als je een mooie Oneworld deal tegenkomt, probeer deze dan met een American vlucht naar Dallas of Philadelphia te routeren. In mijn optiek wordt het met de gewijzigde stoelindeling alleen maar onaantrekkelijker om een korte vlucht met BA te maken. En tot slot: een vlucht met BA is nog steeds niet zo goedkoop als bij een echte Low Cost Carrier.

Wat vind jij van de gewijzigde stoelindeling bij British Airways?

Reacties

  1. Richard zegt

    Onbegrijpelijk. Het is inderdaad al vreselijk krap. Recent BA gevlogen en echt verschil met KLM. Ticket LHR-DUB-AMS voor dik 600 euro en niks te eten en drinken tenzij tegen betaling! We klagen wel eens over KLM maar di doen het zo gek nog niet

  2. Patrick zegt

    Overstapstress op Heathrow zorgt ervoor dat ik al jaren niet meer met BA vlieg. Nu zou ik helemaal geen reden meer weten om voor BA te kiezen, want is volgens mij geen haar beter dan Ryanair na deze wijzigingen.

    • Sander de Jonge Sander de Jonge zegt

      Eens, op LHR overstappen is niet echt lekker. Zonder elite status zou ik hier niet over peinzen. Met Oneworld Emerald status is het wel aardig te doen, met name omdat er een aantal leuke lounges zijn (Cathay Pacific lounge bijvoorbeeld).

  3. Leo zegt

    En dan moet je sinds dit jaar op vluchten naar de USA ook nog eens ca. 50€ P.p. Per vlucht bijbetalen voor je ruimbagage! Ook heb ik horen vertellen dat ze van plan waren om je extra te laten betalen als je naast elkaar wil zitten. We hebben voorheen veel met BA gevlogen, maar ik pas er nu voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *