Delta viert jubileum op Schiphol in onzekere tijd2 min leestijd

Delta Airbus A350 (Bron: Delta)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Delta Air Lines viert deze zomer het 30-jarige jubileum op Schiphol. Een bijzondere prestatie in een onzekere tijd. Garuda Indonesia en Qatar Airways vierden recentelijk ook hun jubileum op Schiphol. Alhoewel Delta gedurende Coronacrisis zonder onderbreking vliegt op Schiphol lijkt de toekomst van de luchtvaart allerminst stabiel. Toch is de airline zelf positief met een focus op een zo verantwoordelijk mogelijke operatie.

Eerste Delta vlucht naar Schiphol

In de zomer van 1990 ontving Schiphol de eerste Delta vlucht vanuit Atlanta. Hiervoor werd destijds een Lockheed Tristar toestel ingezet. In de jaren erna werd ook regelmatig de populaire Boeing 747 ingezet. Dat laat wel zien hoeveel vraag er naar deze verbinding was. In deze dertig jaar mocht Delta dan ook zo’n 32 miljoen passagiers over de Atlantische Ocean vervoeren.

De samenwerking met Europese maatschappijen waaronder KLM is sindsdien alleen maar sterker geworden. Premium reizigers van Delta jongen bijvoorbeeld ook kosteloos gebruik maken van de KLM Crown Lounges op Schiphol.

Het eerste Delta toestel wat op Schiphol landde was een Lockheed Tristar (Bron: Delta)
Het eerste Delta toestel wat op Schiphol landde was een Lockheed Tristar (Bron: Delta)

Toekomst

Delta heeft momenteel een aangepast vliegschema tussen de VS en Schiphol. Op diverse routes vliegt de airline onder meer met de nieuwe Airbus A350 en de oudere A330. Door het beperkte aanbod zijn de ticketprijzen momenteel toch redelijk hoog. Je moet rekenen op ten minste € 1.000 voor een retour AMS-JFK. De situatie in de Verenigde Staten is overigens nog steeds niet stabiel, reizen naar de VS wordt dan door de Nederlandse overheid nog steeds afgeraden. De actuele reisadviezen van de Nederlandse overheid lees je hier terug.

Evenals vele andere airlines heeft de Amerikaanse SkyTeam maatschappij maatregelen genomen om het vliegen zo veilig mogelijk te maken. Delta blokkeert bijvoorbeeld standaard bepaalde stoelen aan boord om reizigers zo veel mogelijk ruimte te geven. Ook kunnen reizigers altijd hun vlucht omboeken als zij het niet verantwoord vinden om te reizen. Deze maand is Delta begonnen met een grootschalige testprogramma onder de eigen medewerkers. Zo wil de maatschappij de kans dat een besmette medewerker aan het werk is nog verder verkleinen.

Met 300 bestemmingen in 50 landen is Delta een respectabele airline in de wereldwijde luchtvaart. En met zo’n 840 toestellen vervoert de Amerikaanse maatschappij normaliter ruim 200 miljoen passagiers per jaar. Natuurlijk is de toekomst nu onzeker. Maar met de investering in de Airbus A220 voor short en medium haul vluchten en de Airbus A350 voor long haul leek Delta klaar voor de toekomst. Hoe die toekomst eruit zal zien zal in 2021 snel duidelijk worden. Airlines die het niet gaan halen laten een marktaandeel achter waar onder andere Delta graag op inspringen.

Airbus A350 in Delta livery vliegt over een berggebied (Bron: Delta)
Airbus A350 in Delta livery vliegt over een berggebied (Bron: Delta)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *