Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het Coronavirus dwingt de maatschappij tot buitengewone maatregelen. Ook de luchtvaart wordt getroffen. Diverse airlines schrappen bijvoorbeeld routes naar de getroffen gebieden. Dat betekent een flinke capaciteitsreductie. Door de onzekerheid hoe lang het virus aan zal houden valt het aantal boeken flink terug. Lufthansa maakt daarom bekend tot 50% van het aantal vluchten te gaan schrappen. De gehele Airbus A380 vloot zal mogelijk ook aan de grond blijven.
Omboekbeleid
Wereldwijd bieden reisorganisaties, hotelketens en luchtvaartmaatschappijen een versoepeld omboekbeleid. Reizen die geboekt zijn als non-flexible worden toch gewijzigd. Dit wordt gedaan om reizigers tegemoet te komen. Maar ook om te voldoen aan de richtlijnen en regels die overheden hebben opgesteld. Zo gelden aangepaste adviezen voor landen als Italië, China, Singapore, Zuid-Korea en Iran. Lees alle actuele info op de website van het Nederlandse RIVM of de Belgische overheid.
Lufthansa geeft op de eigen website aan dat reizigers hun reis kunnen aanpassen zonder extra kosten. Het gaat dan om reizen aangekocht voor 5 maart 2020 en met een reisdatum tot 1 mei 2020. Je kunt je reis uitstellen tot uiterlijk 31 december 2020 zonder bijkomende kosten. De originele ticketvoorwaarden komen dan te vervallen. Veel airlines houden tickets met reisdata in maart en april aan als flexibel.
Lees hieronder een aantal artikelen met meer informatie.
- KLM biedt een wereldwijd flexibel omboekbeleid
- Transavia biedt een omboekbeleid voor specifieke routes
- AccorHotels biedt de mogelijkheid tot omboeken in o.a. China en Italië
- British Airways biedt de mogelijkheid tot omboeken voor specifieke data
Wil je specifieke informatie met betrekking tot het omboekbeleid van luchtvaartmaatschappijen, hotels en andere reisorganisaties? Dan kun je het beste direct contact opnemen met de betreffende organisatie.
Airbus A380
Momenteel zijn er al diverse routes die niet meer aangeboden worden. Het gaat om de zwaarst getroffen gebieden als Italië en China. Door de onzekerheid kiezen veel (zaken)reizigers ervoor om hun reis uit te stellen. Veel bedrijven hebben hun reisbeleid ook aangescherpt. Daardoor zakt de bezettingsgraad flink. Lufthansa besluit daarom om een flink aantal vliegtuigen in de hangar te laten staan. In de komende weken kan de capaciteitsreductie oplopen tot 50%. Dat wil zeggen dat de helft van het aantal stoelen niet ingezet wordt. Dit geldt overigens voor alle airlines in de Lufthansa Group. Dus ook voor Brussels Airlines, SWISS, Austrian Airlines en Eurowings.
Momenteel wordt overwogen om ook de volledig Airbus A380 vloot van Lufthansa uit de planning te halen. Deze veertien toestellen zullen dus mogelijk niet meer vliegen de komende weken. Normaliter worden deze toestellen ingezet vanuit Frankfurt en München. In plaats van de A380s zullen kleinere toestellen gaan vliegen. Lufthansa hoopt hiermee kosten te besparen. Door de inzet van kleinere toestellen is bijvoorbeeld minder personeel nodig.
Kostenbesparing
De gevolgen van het Coronavirus zijn zeer groot voor veel bedrijven en overheden. Door de flinke daling in inkomsten moeten de kosten omlaag. Het blijft dus niet bij het besparen op de inzet van vliegtuigen. Lufthansa heeft een directe vacaturestop ingevoerd. Ook worden projecten mogelijk stilgelegd. Verloven worden zoveel mogelijk naar voren gehaald en medewerkers krijgen de mogelijkheid tot onbetaald verlof.
Geef een reactie