Vaak onterecht geen compensatie bij vertraagde of gecancelde vluchten in EU3 min leestijd

Vaak onterecht geen compensatie bij vertraagde of gecancelde vluchten in EU

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Als InsideFlyer lezer ben je ongetwijfeld op de hoogte van de regels rond compensatie bij vluchten in de Europese Unie. Verordening nr. 261/2004 bepaalt dat passagiers van een vlucht die overboekt, geannuleerd of meer dan drie uur vertraagd is, recht hebben op een vergoeding. Dit geldt voor alle vluchten vertrekkend vanaf een Europese luchthaven en voor alle vluchten vertrekkend vanaf een niet-Europese luchthaven naar een Europese luchthaven, uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij

Maar veel passagiers krijgen echter niet waar ze recht op hebben. Dit bleek onder meer uit een onderzoek dat vorig jaar in zes Europese landen gehouden werd.

Onder andere door de recente annuleringen van duizenden Ryanair-vluchten is het onderwerp ‘compensatie bij vluchtproblemen’ prangender dan ooit.

Maar betalen de luchtvaartmaatschappijen niet automatisch compensatie?

Helaas niet. Uit onderzoek blijkt dan minder dan 25% van de getroffen passagiers direct en automatisch van de luchtvaartmaatschappij de compensatie ontvangt waar ze recht op hebben. Naast de compensatie, moeten luchtvaartmaatschappijen gedupeerde reizigers na minimaal twee uur vertraging ook voorzien van eten en drinken en, wanneer nodig, hotelaccommodatie en het vervoer naar en van de hotelaccommodatie.

Heel wat maatschappijen lappen dus de Europese regelgeving aan hun laars, en de lokale autoriteiten doen hier nog weinig aan. (De recente interventie van diverse nationale luchtvaartautoriteiten rondom het Ryanair debacle is dan ook een unicum.) Hierdoor zijn weinig reizigers volledig op de hoogte van hun rechten bij vluchtproblemen volgens Verordening nr. 261/2004 en lopen vaak onnodig hun rechtmatige compensatie mis.

claimingo

Dat is zonde, want de compensatie kan oplopen tot wel 600 euro per persoon. De exacte hoogte van de compensatie, wordt bepaald door de afstand van je vlucht:

Vluchtafstand Compensatie bedrag
Tot 1500 km €250
1500-3500 km €400
3500 km of meer €600*
 *Als de vertraging tussen de 3 en 4 uur duurt, mag een luchtvaartmaatschappij de vergoeding met de helft verminderen.

Tegoedbonnen als compensatie?

Soms bieden maatschappijen inderdaad tegoedbonnen aan wanneer een vlucht vertraagd, afgelast of overboekt is. Let op wanneer je deze tegoedbonnen aanvaardt en je daarbij gevraagd wordt iets te ondertekenen. De luchtvaartmaatschappij kan op deze manier jou het recht op financiële compensatie afnemen.

Het klinkt natuurlijk goed om direct een tegoedbon van € 600 te ontvangen, maar er zitten nadelen aan. Zo kan de tegoedbon in de meeste gevallen enkel op het vliegveld of bij de luchtvaartmaatschappij uitgegeven worden en moet het vaak uitgegeven worden binnen een bepaald termijn. Tegoedbonnen voor eten, drinken en/of hotelaccommodatie kun je echter wel met een gerust hart aannemen. Dit heeft geen invloed op je recht op compensatie.

Hoe kun je jouw compensatie claimen?

Allereerst kun je, natuurlijk, zelf de luchtvaartmaatschappij contacteren en jouw vergoeding vragen. Luchtvaartmaatschappijen zijn echter vaak niet direct bereid compensatie uit te betalen of gehoor te geven aan de berichten van passagiers. Hierdoor ben je als gedupeerde passagier al snel onnodig veel tijd en moeite kwijt met het krijgen waar je recht op hebt.

Daarom raden wij aan Claimingo hiervoor in te schakelen Zij hebben ervaring met deze claims en helpen je graag jouw compensatie te bekomen.  Je kan eenvoudig in enkele stappen jouw claim indienen. En met de Claim&Go optie kan je zelfs al binnen de week jouw vergoeding krijgen!

Klik hier om na te gaan of je in aanmerking komt om compensatie te claimen.

Dit artikel werd geschreven door Richard Tompson van InsideFlyer.co.uk.

Reacties

  1. Bedeve zegt

    ” Maar betalen de luchtvaartmaatschappijen niet automatisch compensatie? ”

    Een paar jaar geleden nog wel.
    Dat waren de tijden dat je tegelijkertijd met de info voor je nieuwe vlucht/ en / of je hotelvoucher etc ook een pre-paid creditcard kreeg met je toekomende bedrag daarop.
    Geen claim nodig, geen 3 e partij nodig voor je claim ; One stop One shop .
    Maar ja ;als je het verkrijgen van die compensatie overlaat aan het initiatief van de reiziger bespaart dat meteen een heleboel geld.
    Want zo initiatiefrijk of goed geinformeerd zijn die reizigers niet anno 2017
    En dat kan niet komen omdat die reiziger anno 2017 onvoldoende is geinformeerd….
    De huidige compensatieregelgeving is een vorm van overkill.
    Ja ;de vliegmaatschappijen hadden straf verdiend voor de wijze waarop ze tot 2004 met de reizigers omgingen.
    De huidige regeling en de financiele gevolgen daarvan gaan wel erg ver, en kosten de vliegmaatschapijen te veel geld.
    Zelf ben ik op transat;lantische vluchten een reiziger voor vertrek even bij de balie langs loopt om te vragen of er vrijwilligers nodig zijn.
    De vliegmaatschappijen stoppen heel veel menskracht en geld aan de lobby in Brussel om de huidige regeling te wijzigen.
    Tegelijkertijd zullen ze ook alles doen om claims in de huidige regeling te dwarsbomen.
    Een slimme reiiziger is iemand die goed geinformeerd op pad gaat.
    Daardoor komt die claim altijd wel in orde.
    Met of zonder de hulp van een 3e partij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *