Ryanair annuleert komende zes weken 40-50 vluchten per dag!

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Verbazingwekkend nieuws: Ryanair gaat de komende zes weken zo’n 2000 vluchten annuleren! Dat komt neer op zo’n 40-50 vluchten per dag. Als reden geeft de luchtvaartmaatschappij aan dat de punctualiteit onder het gewenste niveau was. Met deze maatregel kan aan de punctualiteit gewerkt worden.

In de eerste twee weken van september lag het percentage vluchten dat op tijd was onder de 80%. Volgens Ryanair ligt dat normaalgesproken op 90%.
De vertragingen kwamen door de weersomstandigheden, vertraging door drukte op vliegveld/luchtruim waardoor de luchtverkeersleiding toestellen liet wachten en door stakingen.

Vakantiedagen

Een andere opmerkelijke reden voor vertraging die Ryanair noemt, is feitelijk een personeelstekort. Dit omdat piloten en cabinepersoneel hun vakantiedagen nog op moeten maken voor het einde van het jaar. Afgelopen zomer heeft Ryanair een record hoeveelheid passagiers vervoerd (12,6 miljoen in juli en 12,7 miljoen in augustus). Er was hierdoor ook al krapte, dat ook tot vertragingen heeft geleid.
Aangezien Ryanair overgaat naar een ander systeem om verlof te regelen, moet dit voor het einde van het jaar zijn gecorrigeerd.

Vlucht geannuleerd?

Ryanair gaat de komende weken 2% van de vluchten dus schrappen. Nu is het routenetwerk van Ryanair enorm, maar je kan uiteraard net de pech hebben dat het jouw vlucht betreft.

Als je vlucht wordt geannuleerd, zal Ryanair contact met je opnemen om een alternatieve vlucht aan te bieden. Of om anders de betaalde kosten terug te betalen.

Ryanair’s Robin Kiely verklaart het volgende:

We have operated a record schedule (and traffic numbers) during the peak summer months of July and August but must now allocate annual leave to pilots and cabin crew in September and October (while still running the bulk of our summer schedule).  This increased leave at a time of ATC capacity delays and strikes, has severely reduced our on-time performance over the past two weeks to under 80%.  By cancelling less than 2% of our flying programme over the next six weeks, (until our winter schedule starts in early November) we can improve the operational resilience of our schedules and restore punctuality to our annualised target of 90%.

We apologise sincerely to the small number of customers affected by these cancellations, and will be doing our utmost to arrange alternative flights and/or full refunds for them.

Reacties

  1. Xandrios zegt

    Laat me raden. Ze gaan vluchten precies 14 dagen voor vertrek cancelen, met maximale financele gevolgen voor de pax, maar geen verplichting tot compensatie. En omboek zal, geheid, enkel op hun eigen vluchten kunnen.

  2. J.D.B.90 zegt

    Ik verbaas me het meest over het feit dat Ryanair spreekt over “the small number of customers affected”…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *