Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Het rommelt bij British Airways. Een deel van het vliegend personeel wil de komende maand actie voeren. Om de hinder voor de passagiers te beperken heeft de Britse maatschappij besloten om de komende 2 maanden 9 airbus toestellen te leasen bij Qatar Airways.
Het geschil met de zogenaamde “mixed fleet cabin crew” sleept al jaren aan. British Airways begon in 2010 met het aanwerven van dit mixed fleet personeel. Deze cabineleden vliegen op zowel lange als korte routes, met een contract dat heel wat minder voordelig is dan dat van hun collega’s die voor 2010 aangeworven werden. Ondertussen werkt ongeveer 1/3 van het cabinepersoneel met een mixed fleet contract. Het mixed fleet personeel vind je enkel terug op Londen Heathrow, en niet op Gatwick.
16 dagen staking!
De vakbond van het cabinepersoneel, Unite, klaagt al langer aan dat deze mixed fleet personeelsleden een hongerloon betaald wordt. Bovendien pikt ze het niet dat British Airways van cabineleden die aan eerdere stakingen deelnamen voordelen zoals staff travel en bonussen wegneemt . Unite had eerst een staking van vier dagen aangekondigd midden juni, maar deze opgeschort om gesprekken met de directie nog een kans te geven. Nu deze op niets uitgedraaid zijn wil Unite maar liefst de eerste 16 dagen van juli staken.
Net zoals bij eerdere werkonderbrekingen belooft British Airways ook deze keer alle passagiers op hun bestemming te brengen. Bij de vorige stakingen werden ondermeer personeelsleden van Gatwick overgeplaatst naar Heathrow.
Hulp uit… Qatar
Maar deze keer gaat British Airways nog een stap verder. De maatschappij least de komende twee maanden 9 Airbus toestellen van Qatar Airways. Het gaat om een wet-lease, wat betekent dat zowel de toestellen als de crew van Qatar Airways komen. De 9 toestellen zijn van het type Airbus A320 en A321. Deze deal komt ook de Qatari’s goed uit, aangezien door de recente sancties van heel wat van hun buurlanden, een deel van hun short-haul vloot werkloos aan de grond staat. Bovendien is Qatar Airways ook voor 20% aandeelhouder van IAG, de holding boven British Airways.
Unite heeft nog niet gereageerd op deze deal. Maar dat de vakbond woest zal zijn valt niet moeilijk te voorspellen. Er zijn dan ook wel wat vraagtekens te zetten naar de manier waarop British Airways deze staking hoopt te breken. Arbeidersrechten zijn in de oliestaat Qatar zo goed als onbestaande. Als dit het model is waarnaar BA hoopt te evolueren dan kunnen ze zich aan nog veel meer en fellere weerstand verwachten.
De passagier mag zich wel verheugen. De Qatar Airways toestellen hebben een heel wat genereuzere pitch en bovendien zijn ze voorzien van echte business klasse zetels, in plaats van het klassieke “middelste stoel vrij” dat je in Europa aantreft.
Bob zegt
Ik weet niet zeker of alle passagiers zich mogen verheugen, er zullen waarschijnlijk nogal wat downgrades zijn vanwege het geringere aantal stoelen dan in Club Europe.
Steven Tor zegt
Klopt. Er zullen toch alvast enkele gelukkigen zijn, terwijl de rest knarsetandend gedowngrade wordt…