Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.
Alhoewel de problemen met de Boeing 737 MAX 8 nog niet opgelost zijn introduceert Boeing nu al wel een nieuw type 737 MAX. De nieuwste toevoeging aan de 737 MAX is de ‘10’. Boeing verzamelde de aflopen tijd al tijd al flink wat orders voor dit nieuwe toestel. Deze week werd het eerst toestel geshowt aan belangstellenden.
Boeing 737
Het Boeing 737 programma produceert al sinds 1967 verschillende versies van dit narrow body toestel. Later kwam de Next Generation (737NG), waarna de MAX serie werd geïntroduceerd. Onder andere KLM heeft deze toestellen in de vloot. Met nieuwe motoren en technologie afgekeken van de 787 moest de MAX serie een solide vliegtuig zijn voor short haul routes.
De Boeing 737 MAX heeft echter niet de beste reputatie. Na twee fatale crashes werd een onderzoek ingesteld naar de software van het toestel. Momenteel werkt Boeing hard aan een oplossing. Gevolg is dat wereldwijd alle Boeing 737 MAX toestellen aan de grond staan. De productie van het toestel ging wel door, aangezien nog veel openstaande bestellingen waren. Omdat de certificering nog niet rond is, mogen de vliegtuigen nog niet afgeleverd worden.
Boeing 737 MAX 10
De MAX 10 is momenteel de grootste variant van de 737 met een lengte van 43,8 meter. Met een capaciteit van maximaal 230 stoelen zegt Boeing dat de MAX 10 de laagste kosten per stoel heeft van alle narrow-body toestellen.
De eerste testvluchten staan komend jaar gepland. Boeing ontving voor dit nieuwe vliegtuig al ruim 550 bestellingen van 20 klanten wereldwijd. United Airline is een van de grotere klanten met een bestelling voor 100 vliegtuigen. Aflevering staat gepland vanaf eind volgend jaar.
Geef een reactie